Miért van az, hogy egy teljes heti síelés, pályaszállással a világ legnagyobb francia sírégióiban – mint a Három Völgy vagy Alpe d’Huez – gyakran kedvezőbb, mint az Ausztriában töltött, hasonló kaliberű síút?
A válasz nem a szerencsében, hanem egy ötvenéves, mesterien kivitelezett francia gazdasági stratégiában rejtőzik.
Az 1960-as években Franciaország szakított a hagyományos alpesi modellel, és tudatosan, állami adókedvezményekkel ösztönözte a lakosságot, hogy tömegesen vásároljanak kisebb (20-45 m²-es), funkcionális apartmanokat az újonnan épülő, úgynevezett integrált síközpontokban. Franciaország bivalyerős szociális rendszere nagyon magas adókra épül, így ez a komoly kedvezmény óriási hatást ért el. Az államilag támogatott "Snow Plan" egy csapásra hatalmas szálláskapacitást hozott létre közvetlenül a sípályák mellett.
Azonban a francia családok nagy része a februári iskolai szünetekhez és az ünnepekhez igazította a síelést. Ennek következménye volt, hogy január elején és márciusban az alpesi apartmanok többsége üresen állt. Itt lépett a képbe a gazdasági racionalitás: egy üres ágy nullát hoz, de a fenntartás fix költségei továbbra is terhelik a tulajdonost. Ezért jobban megéri nagy kedvezménnyel bérbe adni, mint üresen tartani! Ennek köszönhetően kerültek a piacra az olcsó francia síapartmanok a főszezonon kívüli időszakban.
Huszadik századi stílusú apartmanház telep - Les Menuires
Történt aztán, hogy három nagy francia síterep bátor vezetője 1990-ben felült a repülőre és elindult új piacokat keresni a lehulló vasfüggöny keleti oldalára és ezeket a januárban és márciusban üresen álló apartmanokat harmadáron tárták a kispénzű magyar síelők elé. A magyar síelők ideális partnerek, mert:
- A legolcsóbb időszakban (január, március) is szívesen utazunk.
- Maximalizáljuk az élményt: ellentétben a gyakran időjárásfüggő francia családokkal, mi maximálisan kihasználjuk a napokat, és kiváltjuk a 6 napos síbérletet.
Ez a kulcs: a síterep üzemeltetője számára még egy 30-50%-os kedvezménnyel eladott 6 napos bérlet is stabil és kiszámítható bevételt jelent a szezonon kívüli időszakban.
A francia "olcsó" síelés így nem a minőség kompromisszuma, hanem egy zseniális kapacitáskezelési stratégia eredménye, amely tökéletesen illeszkedik a magyar síelési szokásokhoz. Ne habozz kihasználni!
Fenti tapasztalatokat a magyar piac egyik legnagyobb síutazási iroda vezetőjeként gyűjtöttem az elmúlt 20 évben. Olvasd el történetünket
ebben a cikkben!
A másik láb: az osztrák Alpok nagy részén a helyi vagy területi turizmusirodák megoldják a vendégszerzés nagy részét, nagyon jól képviselik a szállásadókat, építenek brandet a turisztikai tájegységüknek.
Ez a két láb bőven elegendő, hogy a szállásadóknak kedvező (akár magasabb) áron is értékesítsék lehetőségeiket a teljes szezonban!
Nincsenek - egyelőre - rászorulva, hogy olcsóbban értékesítsenek!
Azokon, a helyeken, ahol egy kisebb vendéghiány mutatkozik (lásd. Karintia, Alsó-Ausztria, Steiermark egyes kisebb tájegységei, sípályái), már más feltételekkel találkozunk, mint az osztrák síparadicsomok 80%-ban, olcsóbbak is!