Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Élménybeszámolók: Fertő-tető / Muntele Mic síterep leírás cikk galéria fórum

Fertő-tető / Muntele Mic síterep értékelése
7 szavazat, átlagos érték: 3.1
Nézd meg az értékelők listáját
Alább a síterep fórumából kiemelt írások olvashatóak.
2020.03.04. Tibb
Mi pénteken néztük meg ezt a terepet. Pestről indultunk csütörtök este, nem korán, de gyorsan elértünk Káránszebesre a szállásunkra, köszönhetően az autópályának - kb 40km-t leszámítva végig. Reggel a városban kissé borús idő volt. A síbuszt ami a Borlova utáni már nem használatos ülőfelvonó mellől indult 8,15-kor sajnos lekéstük. Az úton már az elején elkezdett havazni, feljebb egyre cudarabb idő lett - szél, köd, hideg, havazás. Az út kissé havas, jeges pár kanyarban, de azért gond nélkül felértünk. Lejjebb láttuk a weski parkolókat jelző táblákat, de parkolót nem sikerült felfedezni - nagyon nagy hó volt az utak mentén. Feljebb, egy laposabb résznél - még a Valsanu ülő felé leágazó makadám út előtt - lehetett volna megállni, ott állt a weski busz is. A köd miatt felmentünk a tetőre, ahol ki kellett csengessük a 30lejes - kb 2100ft - parkolást. A parkoló mellett, egy síkölcsönzős épület oldalában volt a weski jegypénztára. Megvettük a 140lejes napijegyet. Szóltak, jól gondoljuk meg, mert rossz az idő, és vissza nem adják a pénzt. Egy helyi ember - szerintem a tulaj volt - felajánlotta hogy végivezet a rendszeren. Eloldalaztunk a Nordica csákányosig, az felvitt a csúcsra. Onnan már csak be kellett botoznunk. A Valsanu pálya felső része ugyanis nagyon lankás, a sok friss hó, hóátfúvások miatt csak botozva haladtunk. Utána is igazi freeride volt a pálya, már akkor jó 10-20cm friss hóval. Délelőtt még lehetett látni keveset, így még a freeride részre is elkalandoztam - jó nagy terület, jó időben biztos nagyon jó - minimális sziklákkal, vízmosással, letöréssel - , de kettő körül már orrig nem lehetett látni.
A másik oldalon az összes felvonó járt - Brolova dupla húzós, Felix, még a legtávolabbi Isaia nevű 2 üléses is. Ezekere persze külön jegy volt, a mienk nem volt érvényes rá. Amíg az idő jó volt, az ülös körül még elég nagy élet is volt.
Déltájban a Valsanu körül el fogyott a tömeg - az a pár síelő, akik egy lavina oktatáson vettek részt. Végül egyedül voltam, ahogy leértem, elindították, ahogy fel meg leállították a felvonót. Max sebességen nem járt, pedig gyors, új Leitner. Végül én is feladtam, a másik oldalon mentem párat a csákányossal. 4-kor (5-ig lett volna) azt is leállították, mondván hogy páran már így is eltévedtek fent a ködben. Pedig a parkolóig visszacsúszáshoz kellett volna, anélkül csak gyaloglással lehetett visszamenni. Igaz, a ködben nem lett volna egy leányálom - végül visszavittek motorosszánnal. Utána kezdődött a káosz. Sokan jöttek volna fel lentről - fent rengeteg szállás, hotel van - de akik lánc nélkül indultak el, leragadtak, eltorlaszolva az utat. kb egy óra múlva járható lett (+1 óra, mire a láncot felraktuk :) ), kezdtek felérni, többek közt a hókotró is. Végül lánccal lementünk szerencsésen. Előttünk még azért ketten lánc nélkül kisodródtak, de bajuk nem lett, visszatoltuk közös erővel. Még Borlova szintjén is havaseső esett - igazi télben volt részünk eme tavaszias, gyenge szezonban.
h i r d e t é s
2020.03.02. adalbert
Vasárnap, 2020 március 1-án ez évben másodszor látogattunk el erre a síterepre. Békéscsabától három és félóra volt az út oda és vissza is. Battonyai határátlépés pikk-pakk megvolt, semmi időveszteséget nem jelentett. Ezért komoly alternatívája lett nálam Aranyosnak időben is ez a pályarendszer, mert bár majd 100 km távolabb Fertő-tető, de ez időben nem jelent többet 30 percnél. A gyenge pontja ennek a pályának a megközelítés végső szakasza. A használaton kívüli felvonó induló állomásától sokaknak hóláncra váltottak. Dusternek hála erre most sem volt szükségünk. Takarították az utat, de nem végeztek ezzel a havazás befejezése után egy nappal sem. Visszafelé jövetre már kifogástalan útviszonyok voltak. A hó szépen hullott a síelésünk hetében, de a szél bizonyos helyekről elhordja a havat, s másik helyen meg az átlagosnál vastagabbra dagasztja. Öröm volt a friss havon síelni a szépen ratrakolt pályákon. Próbáltam minél több pályát besíelni a 140 lejes WeSki jegyemmel. Végül most is összejött 30 km felett. Ez megelégedettségemre szolgált , s szerintem ár-érték arányban ez a legjobb pálya, ahol síeltem eddig Romániában. A Valsanu freeride pályáiból leratrakoltak egyet, s így arra is voltunk. Érdemes volt kipróbálni. A természetes hó nagyon vegyesen oszlik itt el, volt ahol látszottak füves részek, ezért nagyon igaza van Nyenyecnek, hogy itt akkor klappol minden, ha 1 méteres a természetes hó.
Csak ajánlani tudom mindenkinek, ha teheti próbálja ki ezt a pályát is. Most volt , hogy magyar szót is hallottunk a pályán. Magyar rendszámot nem láttunk, ezért gondolom helyi magyarok lehettek.
IMG-20200301-121645.jpg IMG-20200301-100706.jpg IMG-20200301-102306.jpg IMG-20200301-110047.jpg IMG-20200301-114552.jpg IMG-20200301-114557.jpg IMG-20200301-115918.jpg IMG-20200301-121359.jpg IMG-20200301-121739.jpg IMG-20200301-122042.jpg IMG-20200301-130822.jpg IMG-20200301-133123.jpg IMG-20200301-133533.jpg IMG-20200301-134911.jpg IMG-20200301-143559.jpg IMG-20200301-144712.jpg IMG-20200301-145400.jpg IMG-20200301-154406.jpg IMG-20200301-154417.jpg IMG-20200301-161940.jpg IMG-20200301-161941.jpg munt.jpg munt2.jpg
2020.02.09. adalbert
Szombaton, 2020.02.08-án Békéscsabáról indúlva 3 és fél óra autózás után elértük a Fertő-tetői (Muntele Mic)sípályát. Az útvonalat oda és vissza is Békéscsaba-Gyula-Battonya magyar szakasszal tettük meg. Határ párperc alatt megvolt, s robogtunk Karánsebesig. Onnan 33 Km-t ír egy tábla, bár nekem 35-öt mutatott visszafelé a napi kilométerszámálóm. Erre a szakasz megtételéhez közel egy óra kellett oda, s meglepetésemre visszafelé is, köszönhetően, ahogy mindenki szinte egyszerre akart visszaindulni a délutáni záráskor. Borlóig nagyon jól járható hómentes volt az út. Innen még 22 kilométer a fönti parkoló. 9 km megtétele után a régi kétűléses indulási helyét értük el. Idáig mindenki hólánc nélkül ment. Itt sokan felrakták a hóláncot, de mi hagytuk a csomagtartóban, bízva a Dacia Dusterunkban,annak ellenére, hogy csak elsőkerék hajtásos. Hát néha elég necces volt de feljutottunk ezen a sok hajtűkanyaros szerpentinen a pályához. Kihagytuk a WeSki parkolókat, mert azok még jó messze voltak a pályától, s a bizonytalan síbusszra nem volt kedvünk várni, ha ilyen jó ütemben jöttünk eddig. Első meglepetés a parkolásnál ért, mert nem a nyenyec által említett 10 lej volt a parkolás, hanem 30 lej.Kissé nehezen találtuk meg a jegypénztárat, mert először a síkölcsönző sorába áltun be, de utánnak megvettük a napi jegyünket a 140 lej + 15 lej kauciós áron.Borlavára nem vennék jegyet, az nekem már nagyon könnyű pálya, de ott is sokan voltak, mert kezdőknek, tanulóknak az való. Volt ott egy kis húzólift a tanulóknak, s még egy szánkópálya is.
A pénztár a Borlova pályánál van, s így először azt hittem, hogy arra is kell jegy, hogy át tudjunk csúszni a Valsanura, de a pénztáros németül elmagyarázta az utat a Nordica csákányoshoz , amire már érvényes volt a napijegyünk. Kissé freeride-os módon de mindenkinek sikerül odacsúszni. Innen felérve már rögtön a Valsanun róttuk a köröket. Igaza van Nyenyecnek, hogy ide sok természetes hó kell, mert bizony hiába esett 30 cm friss hó, volt ahol jeges pályaszakaszokba botlottunk. Az eső után megfagyott részre hullott havat elvitte a szél. a Valsanu pálya hosszát megmértem a Ski Tracker-rel, s nekem 2500-2600 m mutatott. Ebből az első 800 méter szimpla zöldnek felel meg, ezután kéknek nevezhetném, s az utolsó 1 km nevezhető pirosnak. A hatszemélyes Leitner lift még vadi új, s nem is volt semmi probléma vele egésznap. Déltől háromig volt, hogy megnőtt a várakozó tömeg, de max öt perc, s felvonón ülhettünk. A lift 6 perc alatt teszi meg a majd 1800 métert. Egy javaslatom lett volna az építtetőnek, hogy egy ilyen szeles helyre igaz drágább, de buborékos felvonó illett volna. Alíg volt most szél , de az telibe kapott minket, s a végén már alíg vártuk, hogy csúszhassunk. Nekem 15-20 perc kellett egy kör megtételéhez. Minden korábbi román napi sí kolométer rekordomat símán megdöntöttem. WeSki napi jeggyel lehetett úgy síelni, hogy lecsúsztunk a Borlaván a parkolóba, s onnan kezdhedtük előről az átcsúszást a Nordicara.Egyedűl a Isai pályát hagytuk ki, mert onnan csak gyalog lehetett volna a Nordicara jutni. A megadott pálya kilométer szám barokkos túlzás. Jó ha 7-8 kilométer a valós adat. A parkolóhoz visszacsúszó pályának nyomát sem láttam.
A hóágyuzás lehetősége adott, de jó ha három mozgatható hóágyut figyeltem meg, ami csak a legszügségesebb helyek behavazását teszi lehetővé. A szél símán lehorgya a pálya tetejéről a havat, de még a síelők által felvágottakat is. Ezért tényleg szükség van arra az átlagos egyméteres természetes hóra, ami itt szokott lenni. Egy valamit nem értettem a Valsanu pályán, hogy miért oly hepehupás helyenként. Olyan érzésem volt, hogy negy sok talajmunkát végeztek rajta. Talán a föld nagyobb megbolygatásának hiánya miatt kavicsokkal nem találkoztam a pályán, de annál több helyen voltak kikukucskáló fűszálak. Jeges foltok is minden pályán gyakran előfordultak.
Az időnk nagyon kedvező volt , sütött a nap, s egész nap folyamán jó pár fokkal minuszban volt a hőmérséklet.
Ezen a napon volt az Valsanu pálya megnyitásának egy éves évfordulója, s ezért egyx kis bulit is csaptak,. Volt helikopterezés, Orbán Gabi erdélyi magyar biciklista bemutatója és buli egész délután.
Nagyon sokat fejlődött ez a síterep azóta, mikor 3 éve itt jártam. Mindenütt építkezések, felújítások. Nagy tervek a rendszer tovább bővítésére. A rákfenéje az egésznek a megközelítés.Az utolsó 13 km-t ki kellene váltani valamilyen kabinos lifttel, s akkor jönnének az emberek. Bár arra most sem lehetett panasz, mert megtelt a parkoló szépen. Javaslatom mindenkinek, hogy nagyon figyelje az időjárás előrejelzéseket ( akár többet is), s a messengeren írjon rájuk, hogy mi a helyzet. Románul és angolul is gyorsan válaszolnak.Hólánc, kislapát, kis seprű nélkül el ne induljon senki ide.
IMG-20200208-110858.jpg IMG-20200208-110702.jpg IMG-20200208-110853.jpg IMG-20200208-111558.jpg IMG-20200208-095251.jpg IMG-20200208-110414.jpg IMG-20200208-110901.jpg IMG-20200208-111507.jpg IMG-20200208-111514.jpg IMG-20200208-112357.jpg IMG-20200208-124024.jpg IMG-20200208-124507.jpg IMG-20200208-124556.jpg IMG-20200208-124752.jpg IMG-20200208-125617.jpg IMG-20200208-125619.jpg IMG-20200208-130608.jpg IMG-20200208-130610.jpg IMG-20200208-143922.jpg IMG-20200208-143930.jpg IMG-20200208-144024.jpg IMG-20200208-144042.jpg IMG-20200208-144332.jpg IMG-20200208-161648.jpg IMG-20200208-162002.jpg IMG-20200208-164347.jpg IMG-20200208-164508.jpg IMG-20200208-171411.jpg 86189041-2500523113532816-7169940639264538624-n.png
2020.01.14. Tibb
Rég szó volt róla, hogy egy Temesvári magánbefektető fejleszteni akart itt - Szárkő hgeység. Először a másik oldalról - Poiana marului-ról akart volna egy új kabinos felvonót felvinni. Ahogy elnézem, kicsit egyszerűbb, de lényeges fejlesztés törént - egy modern gyors Leitner 6 személyes felvonót tettek a csúcsról a túloldalra, egy makadám útra, amit a felvezető szerpentin útról el lehet érni. Neve: Valsanu. 1796m-ről indul, 1417-re érkezik. Egy piros pálya jön el rüla, végig hóágyúzott. Másik oldalon több frerride pályát jelöltek be. A szerpentin út takarítását egy saját céggel szerződve oldják meg, így nem függnek az útkezelőktől. Ekkor viszont pluszban ráterhelnek a napijegyre. A két ülőfelvonóra (vannak még tárcsások, de azok más cég) érvényes jegy 140lej (kb 30 euro). Van esti síelés is, hóágyú is. Nagy parkolókat is alakítottak ki lejjebb, ha fent betelne, ahonnan síbusz visz fel.
weboldal : weski.ro webkamerák, hójelentés stb rajta
https://www.freecam.ro/partii-de-sc...hi/partia-de-schi-muntele...
régi pályákról webcam:
https://www.freecam.ro/partii-de-sc...hi/partia-de-schi-muntele...
Hóhiány van ott is, jelenleg bezártak.
https://weski.ro/wp-content/uploads.../2019/12/weski-map.pdf
jobb oldalt szaggatottal a jövőbeni tervek
Muntele-mic.jpg
2017.12.06. rameios
Kezdők haladók számára kiváló terep. Hétvégére, hosszú hétvégére ajánlom főleg azoknak akik a közelbe akarnak utazni egy jót telelni. Hosszabb időre már nem biztos hogy kihívást jelentő. A sípálya használata olcsó. A pályákhoz tartozó felvonók némelyike akkor lép üzembe ha legalább egy 8-10 fős csoport száll meg azon a helyen, ugyanis van pár privát felvonó. Eljutás már kicsit nehézkes ugyanis a kocsival egy nem mindig jól takarított kanyargós hegyi ösvényen kell végig menni. Délmagyarországról különösen jól elérhető pl. Szegedről a román autópálya használatával Karánsebesen át, akár 3.5-4 óra alatt el lehet jutni.
rovidgatyassielo.JPG feherkereszt-panorama.JPG parkolo.JPG
2017.02.24. adalbert
2017 február 23-án ketten vágtunk bele egy új romániai síterep megismerésébe. Battonya körzetében egy nap elérhető síterepeket szemlélve nem volt nagy választék Aranyos és Szemenik jöhetett volna még számításba, de Aranyost már jól ismerem, s ezért a kíváncsiság délre vezérelt, s végül a közelibbnek tűnő Fertő-tető lett a nyerő.
Igazán hasznos információt nehéz volt nyerni, mert a síterep weboldalának guglizása se adott sok információt . Leghasznosabb a https://www.facebook.com/MunteleMic...Online/ facebook oldal bizonyult. Itt írni is lehetett az üzemeltetőnek, aki rövid idő múlva válaszolt is. Hasznosnak bizonyultak az oldalról írt vélemények is, ami eldöntötte, hogy ide hétvégén nem szabad menni. Hét közben meg attól kell tartani, hogy nem is üzemelnek. Minimum 10 fő esetén indítják el a felvonókat - állt a honlapon. Időjárásra is figyelni kell, mert még az üzemeltetők által feltöltött videók ( élő adások) és képek alapján is látszik, hogy sokszor ködös az idő. Az utazásra Battonyától 2 és 3/4 órát adott a Google térkép. S tényleg röpültünk a cél felé a 100 km autópályának és a jó utaknak köszönhetően. Karánsebesig pikk-pakk ott voltunk. Innen kezdődött a haladásban a megtorpanásunk.A főúttól 12 km volt Borlóig , ez még alsóbbrendű útnak megfelelő minőségű és állapotú volt.A térképre tekintve gondolná az ember, hogy elérve a falut a leágazástól a síterepig tartó útnak megtette a felét.Igen ám de itt még csak 360 méterrel voltunk a tengerszint felett, s még 1200 métert emelkedni is kell s így a légvonalban 9 kilométert sem elérő távolság a valójában 24-25 km megtételét jelentette, s milyen úton! Pár képpel illusztrálom is ezt , s a lényeg annyi, hogy majd 50 percbe került mire felértünk ezen a 24 km-en. Utat lehet a nagy hideg miatt nem tudták rendesen takarítani, de akár miért is ,de csapnivalóan nézett ki. Jégbordás volt, s s szinte végig csak egy nyomon volt járható. Hétvégén gondolom milyen káoszt, dugót okoz egy-két szembejövő autó. Nekünk a 24 km alatt kettővel volt találkozónk felfelé és eggyel lefelé, s pont jó helyen ahol volt elég hely a félre álláshoz. A tervezetthez képest félórával később értünk, de az ottani idő szerinti 10 óra helyett még fél tizenegykor sem indították el a felvonót, mire mi is felértünk. Nyugodtan átöltöztünk jegyet vettünk s nem sokkal 11 előtt elkezdtünk síelni. Egy kis épület szolgált a jegyvásárlás, síkölcsönzés és büfé gyanánt is. Napi jegy 65 lej, plusz 10 lej a kaució, amit a nap végén visszakaptunk.
A pályán lévők száma bőven meghaladta a szükséges tíz fős létszámot, s ezért nem feleslegesen küzdöttük fel magunkat azon a jeges úton. Azért voltunk ilyen sokan, mert egy kisiskolás csoport jött fel valamelyik szálláshelyről, s itt próbálgatták sítudásukat. Az oktatójuk mondta-mutatta, hogy nyugodtan álljunk be elébük a sorba, azaz elhalászhatjuk a gyerekek elől a tányéros korongját, mert így nem kell végig várnunk, míg minden második harmadik korongra sikerült ráültetniük egy-egy kölköt. Így sose kellett várakoznunk, s nem is zavartuk a kicsiket se.
Készülve az útra,erősen figyeltem az időjárás előrejelzést, s mivel havazást jeleztek 22-én reggelig ezért egy napot csúsztattunk az indulással. A pár centi hó esett is ahogy jelezték, s bíztam benne, hogy tudják letakarítani az utakat, s leratrakolni a pályát.
Hát az úttisztításra lett volna idejük, de nem végeztek jó munkát.A ratrakolással végeztek még előzőnap nyitásra, mint a facebook oldalukon látható, de ezt nem csinálják minden nap, mert nem láttuk nyomát ratraknak, mikor mi síeltünk. A pálya nagyon jó volt a síeléshez, mindent hó borított jégfoltokat nem láttunk.
Az időjárás az előjelzés alapján várt enyhén felhős később erősebben felhős helyett először volt felhős, s e mellett a pálya felső egyharmadát köd is borította , míg kora délutánra teljesen kitisztult az ég , s megcsodálhattuk a környék gyönyörű panorámáját.

Akkor kicsit pontosítok a pálya leírásában szereplő adatokban. A honlapjukon négy felvonót tüntetnek fel : Teleshi Nordika, Teleshi Felix és Teleshi Borlova és a 3 km-nél is hosszabb TELEFERIC ALPIN MUNTELE MIC-ket. Ezek tényleg léteznek, sőt van egy számomra ismeretlen nevű tányéros felvonó a Teleshi Nordika kétszemélyes beülős és a Teleshi Felix csákányos között is. Így összesen 5 felvonó létezik ezen a hegyen, sőt a Teleshi Borlova is dupla tányéros felvonó lenne igazán, így van Teleshi Borlova 1 és 2. No de van egy nem kis szépséghibája az egésznek, hogy az egészből csak a Teleshi Borlova 1 működik ebben a szezonban ,esetleg az a térképen még nem is jegyzett ismeretlen nevű tányéros is néha hétvégén. TELEFERIC ALPIN MUNTELE MIC amely felhordta ide régebben a vendégeket elhagyatottan áll. a völgyállomása épp 12 kilométerre van fentitől közúton. Ebből az következik, hogy ez lehetett az a honlapon még mindig szereplő 12 km hosszú pálya Partia Maloasa néven. Régebben ez a 12 km valami murvás rossz út lehetett, amit pár éve leaszfaltoztak, s így télen is fel tudnak járni az autók a síterepig hólánccal vagy nélküle.Ezért a Partia Maloasa-át örökre el lehet felejteni, mert út lett belőle. Sajnos a keskeny és nem kielégítőén takarított út lett a szűk keresztmetszet ennél a sípályánál.Emiatt elfogytak a síelők, s így nem éri meg minden felvonót üzemeltetni. A másik rákfenéje a telepnek, hogy nincs egyetlen hóágyú sem , emiatt bizonytalan, hogy milyen pályát talál itt az ember.Olvastam, hogy egy esőzés után van, hogy tiszta jégpáncéllá fagy az egész pálya.Most majd 50 cm a hóréteg vastagsága, sehol sem látni kavicsot és földes részt. Gond az is , hogy az egyetlen működő pálya környékén nincs WC. Régebben lecsúsztak egy étteremhez, s egy működő felvonóval vissza tudtak jönni. Most is le lehet csúszni, de akkor a hátán a léccel kell felballagni az embernek. Az egyetlen működő pálya a Borlova 1 egy egyszerű kék pálya, tanulóknak, gyengén síelőknek jó, de már egy közepes síelőnek sem jelent kihívást. Mi egy napot jó hangulatban töltöttünk itt,kedvünkre síelgettünk zárásig.
S van itt egy dolog, ami miatt mindenképpen javasolni tudom mindenkinek, hogy egyszer látogasson ide,s az pedig nem más , mint a panoráma. Természetesen ehhez az is szükséges, hogy szép időben járjon erre az emberfia, hogy láthassa a hófödte csúcsokat. Délre és keletre a Szárkő hegység, mögötte a Retyezát látható, nyugatra a Szemenik-hegység, északra a Ruszka-havas és közöttük a medencék terülnek el.
Jobb sorsra érdemes ez a síterep, de út és hóágyú kellene, s akkor télen is olyan sokan járnának ide, mint nyáron lehetnek.
Hazafelé ránk sötétedett, de még Lugoshoz közel is világított mögöttünk e hely jelképe a hatalmas fehér kereszt.
DSCF6578.JPG DSCF6496.JPG DSCF6499.JPG DSCF6505.JPG DSCF6502.JPG DSCF6507.JPG DSCF6509.JPG DSCF6517.JPG DSCF6520.JPG DSCF6521.JPG DSCF6524.JPG DSCF6525.JPG DSCF6531.JPG DSCF6558.JPG DSCF6567.JPG DSCF6574.JPG DSCF6589.JPG DSCF6590.JPG DSCF6591.JPG DSCF6596.JPG IMG-20170223-152019.jpg IMG-20170223-174019.jpg IMG-20170223-174135.jpg IMG-20170223-174722.jpg DSCF6491.JPG DSCF6494.JPG
h i r d e t é s
h i r d e t é s
UTASBIZTOSÍTÁS -10% » FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 15 vendég és 1 regisztrált felhasználó látogatja.