Szia,
1. ez általában igaz, bár már vannak feláras off-piste biztosítások is. a szállásod előtti dombon ha esel - lecsatolsz/lecsatolnak, azt mondod megcsúsztál síbakancsban, ez meg már simán utazási baleset és benne van a biztosításban.
2. ez a legtöbb cégnél definit benne van. itt egy részlet pl. a tavalyi biztosításomból:
"A Biztosító mentesül a szolgáltatás nyújtása alól, amennyiben:
––a biztosítási esemény bekövetkezése a Biztosított vagy a Szerződő 0,8 ezreléket meghaladó alkoholos befolyásoltságára, kábítószeres vagy egyéb okból bódult állapotára vezethető vissza, azzal okozati összefüggésben
következett be;"
0.8 ezrelék az azért nem csak egy rumos tea...:) DE fontos az okozati összefüggés is - ha vétlen félként ér baleset (pl. hátulról elütnek), akkor ez egy védhető kitétel. Persze ha tényleg annyira piás vagy (ne legyél!), akkor ne te jelentsd be a baleseted telefonon, és ne beszélj a mentőkkel...:)
Franciáknál engem egyből vittek az ambulanciára, nem szondáztattak, Ausztriában viszont láttam már hogy a hegyimentőkkel együtt a rendőr is jött és szondáztatott mindenkit...
Alapvetően azt tudom tanácsolni a tavalyiak alapján, hogy a biztosítókkal érdemes küzdeni:
- mindenről kérj számlát (hegyimentés, mentővel szállítás, haver lehozza taxival a kórházba a cuccod, stb.), amire ráírják hogy pontosan honnan pontosan hova történt az út
- nézd meg, mit írsz alá vagy a téged kísérő nézze meg
- azonnal hívd fel a biztosítót, miután a mentőket hívtad - ez kötelezettséged is a szerződés szerint.
- a kórházban/ambulanciában az orvosokat/nővéreket kell meggyőznöd, ha pl. az apartmanotokban egyedül lennél vagy mást akadályoznál és emiatt kényelmesebb a kórházi ellátás. ha a nagykönyvbe az van írva, hogy eddig a napig marad kórházi ellátás alatt, akkor a biztosítós erősködhet ahogy akar...
- ajánlott nevesebb biztosítónál kötni, akinek a neve külföldön is azonnal egyértelmű ha kiveszed a biztosítási papírod a kabátzsebedből
Lényeg a lényeg: minden legyen dokumentálva a bejelentő telefonhívástól kezdve - egy konkrét számlával/orvosi javaslatra történő ellátással már nem tudnak mit kezdeni, ha jogos a kártérítési igény. Én rászántam a felépülésem után pár napot, átbogarásztam a költségeket + a biztosításom feltételeit, elküldtem nekik mindent egy borítékban - mindent kifizettek, amiről papírom volt és be tudtam kategorizálni.
Tapasztalatom szerint sokszor az ügyintéző sincs tisztában minden biztosítási feltétellel - neki az az első dolga, hogy a cége költségeit csökkentse, ahogy tudja. Ez elég embertelen stílust és hozzáállást követel meg sokszor, de nem szabad hagyni magunkat. :)