A mi tapasztalataink, magyarországon kötött premium kategoriás biztositással (emlékeim szerint AIG), Les2Alpes-ben:
1. Első nap hazafelé menet a fekete pályán elesett a barátom. Hátramaradt, mert már fáradt volt, lassan jött. Telefonja le volt merülve, igy amikor már komolyan elkezdtünk aggódni érte és kezdtük volna keresni, akkor jelentkezett a kórházból. Ott nagynehezen (IPhone) szerzett egy töltőt.
Tanulság: Feltöltőtt telefonnal indulj sielni. Ha lehet ne hagyjunk senkit egyedül.
2. Elmondása szerint a hegyimentők először az iratait kérték miután látták hogy kb. egyben van. Miután átadta és rögzitették az adatait kezdték meg a mentést.
Tanulság:
- Legyenek nálunk az irataink. (Bár később látni fogjuk ez sem egyértelmű.)
- A hegyimentésnek költsége van. Esetünkben 370EU volt a faluba vivő fekete pálya utolsó 1000m-én hozták le érte + a mentő vitte kb. 2 km-t.
3. Bevitték a pálya alján lévő sürgősségi betegellátóba. Ez szerintem magánrendelő, mert utólag már az EUs TB kártyát nem fogadták el. Adatfelvételhez elkérték az útlevelet/személyit. (Amit utána nem is adtak vissza, amig nem rendeződött a tartozás.)
Tanulság:
- Ne add ki az irataidat. (Gyakorlatban ez nem kivitelezhető szerintem. Akkor kissebb bajod is nagyobb lesz annál, mint a jogvédelem ...)
4. Innen hivott. Bementem. Egyből hivtam a biztositót, jelentettem az esetet, kaptunk egy ügyszámot, kérdezték: pályán sielt-e (pályán), fogyasztott-e alkoholt (nem fogyasztott). A szomszédos patikában vetettünk váll és csuklórögzitőt, amit felirt az orvos. Ezt ki is fizettük egyből. (Számlát megkaptuk, el is raktuk, később a biztositó ki is fizette.) A kórházban jeleztük, hogy jelentkezni fog a biztosito. Az ügyszámra hivatkozva e-mailban átküldtük a kórház elérhetőségét (névjegykártyát érdemes pl. fényképezni), tájékoztattuk a biztositót a patikai költségkről.
5. Másnap (hétfő) visszamentünk kontrollra (borda is sérült). A biztositó már jelentkezett a kórháznál, de iratokat nem kaptuk vissza, azt mondták csak akkor, ha rendezve lesz a számla.
6. A hegyimentők rendesek voltak. Visszaadták a silécet. (Azt hittem ott tartják, amig nem rendezi a biztositó a számlát.) Elküldettük velük a biztositónak a követelésüket, mondtuk hivatkozzanak az ügyszámra.
7. Utána 3-4 nap volt, amikor jobbára mi hivogattuk a biztositot, hogy mikor rendezik már a számlákat. Az orvosuk ellenőrizte jogos volt-e a kórházi ellátás. A szakértő, hogy indokolt-e a hegyimentés ... Végül elutazás előtt egy nappal a baleset és bejelentés után 5 nappal (vasárnap volt a baleset és péntekig tartott az ellenőrzés) a biztositó rendezett mindent, igy a kórházban visszakaptuk az útlevelet.
8. A biztositó végül úgy döntött, hogy betegszállitóval hozatja haza barátunkat. (Ami igy elsőre jól hangzik és tényleg korrekt dolog.) De ugye a betegszállitóban nincs tachográf mint a buszokon és kamionokon, igy a havas időben kb. 20-21 óra alatt ért ki a mentő, majd ittak egy KV-t, felvették a beteget és visszaindultak (az éjszakát már nem fizette a biztositó a szállitóknak). Én nem próbálnám ki, hogy milyen 35-40 órát menni váltott (2 ember) vezetéssel.
Az kinti kommunikációt nagyban nehezitette, hogy a franciák többsége jobbára csak franciául beszél. Igy angol, német, magyar nyelvtudással nem volt mindig egyszerű megértetni magunkat.