A tavaly márciusi 15-i tömeges elakadás óta mindenki számára világos kell legyen, egy téli autós utazás nem biztos, hogy az előre tervezett menetrend szerint fog megvalósulni. Hogyan próbáljuk elkerülni az elakadást, és hogyan készülhetünk fel a kényszerű fogság óráira?
h i r d e t é s
Hiába minden csúcstechnika, a műholdas-radaros-számítógépes időjárás előrejelzés, a hókotróarzenál, a legjobb téli gumi és az autó csodás elektronikus segédeszközei,
ha egyszer a hó úgy dönt, akkor az utakon megáll a forgalom. Az ilyen helyzeteket természetesen a legjobb elkerülni. Ehhez segítenek a rádiók közlekedési információs hírei, vagy még inkább a közútkezelők honlapjai. Az
ausztriai útállapotokról, közlekedési információkról tájékoztat a
www.asfinag.at cím alatt elérhető interaktív térkép, sőt, itt 3, 6, 12 és 24 órás időjárási előrejelzést is találunk (Wetterprognose), így tervezett útvonalunk pontjaira kattintva az utazási időpontja szerint tájékozódhatunk a várható időjárási és útviszonyokról.
Persze, minden igyekezetünk ellenére is az úton ragadhatunk, ám kis felkészüléssel sokat enyhíthetünk a kellemetlenségeken. Először is védekeznünk kell a hideg ellen.
Mindig legyen nálunk meleg, száraz ruha, és minden utasnak elegendő takaró. Az autó motorját újra és újra be kell indítanunk a fűtés miatt, a sok indítás lemerítheti az akkumulátort, ezért inkább hosszabb ideig járjon a motor, és időről időre kis gázadással az alapjáratnál nagyobb fordulatszámon pörgessük a motort a nagyobb töltés érdekében. Eközben mindig figyeljünk arra,
nehogy kipufogógáz kerüljön az autóba, például a behavazott kipufogóvég, vagy szivárgó kipufogócső miatt! A motor járatásához természetesen üzemanyagra is szükség van, a motor alapjáraton is elfogyaszt óránként legalább 1-3 litert, ezért tanácsos téli utazásokon
gyakrabban tankolni, nem engedni az üzemanyag szintjét fél-egyharmad tanknyi alá csökkenni, az igazán óvatosak tartsanak egy kis kanna tartalék üzemanyagot az autóban. Legyen nálunk
elegendő inni- és ennivaló, néhány tábla tartalék csoki.
Mivel sielni mentünk fel voltunk készülve ruhával, cipővel, kajával. Nem mindenki volt ilyen szerencsés, a mögöttünk állónak mi adtunk kaját mert ő csak munkából ment volna haza Pestről Győrbe.
A "minden utasnak takaró" tanácson csak röhögtem. Tényleg életszerű! :-) De hogy télen nem indulunk el rendes ruha nélkül (mert pl le is lehet robbanni) az tényleg alapvetés. Szintén 15.i tapasztalat hogy a kipufogó befúvásra ha úgy fúj a szél mint akkor, tényleg figyelni kell. 4 szlovák nőnek egy autóban mi jelzutük hogy hamarosan meg fognak fulladni annyira befújta a kocsijuk hátulját a szél hóval. Elsőre nem is értették mi bajunk.
A motor leállítása kb felejtős volt 15 perc alatt lehült a kocsi. 1 próba után többet nem állítottam le. Pörgetni néha tényleg kell! És persze állásban a lámpákat le lehet kapcsolni. Sokan égették feleslegesen.
A rádió hallagatás és weboldal nézés max a külföldi oldalakra jó. Itthon egyikből sem volt semmi haszununk. Igen, megnéztük az autopalya.hu-t indulás előtt. Semmi olyat nem írtak amitől egy hólánccal is felkészült autós megijedt volna. A rádióból pedig délután 5-ig csaak az M7-es balaest hire folyt. A Music FM volt az egyetlen ahol hallgatói SMS-ekből hasznos infó jött. (ezúton is köszi nekik érte!)
A lányok számára hasznos tanács, hogyan pisiljünk hóviharban álló kocsisorban, amikor az autótól sem mersz eltávolodni még 10 méterre sem.
A megoldás, azonos oldalon első hátsó ajtó egyszerre kinyit, és a két ajtó között lehet intézni a dolgot. Ami nélunk nem volt és jó lett volna az egy éles kés amivel a magunkkal 1 hétre vitt szalámit felszelhettük volna. Igy elég "rusztikus" volt harapni! :-) Szintén gyakorlati okosság volt a kamion szélárnyékában maradni. Akinek nem jutott a szélső sávban kamion ott 7-9fokkal hidegebb volt(!) Én feltétlen emliteném, hogy a lehetőséghez mérten próbáljanak meg segíteni a többi bennragadt autósnak. Akár csak információval is (ha van)