Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Miben különbözik az osztrák KRESZ a miénktől?

2012.04.13. 2016.02.07. Nagy Ákos | frissítve: 2016.02.07.

A 2011-es évben majdnem fél millió magyar vendégérkezést regisztráltak Ausztriában. A szomszédos ország közelsége miatt a legtöbben autóval utaznak a sógorékhoz. Nem árt, ha tudunk néhány különbségről az ottani KRESZ-ben, így elkerülhetjük az akár több száz eurós büntetéseket.
h i r d e t é s
A legtöbb európai országban a KRESZ többé-kevésbé megegyezik, így szerencsére nyugati szomszédunknál is csak néhány eltérést sikerült találnunk a magyar szabályzathoz képest. Ezek viszont fontosak lehetnek, hogy elkerüljük a büntetéseket, hiszen ezeket már könnyűszerrel hajthatják be rajtunk is az osztrákok. Ezért nem árt, ha odafigyelünk a következő néhány különbségre, így nem fog meglepetésként érni minket egy, akár több havi fizetésünket felemésztő, osztrák csekk.

Téli gumi és hólánc

Ausztriában november 1-től április 1-ig kötelező a téli gumi használata mind a négy keréken "télies útviszonyok közepette". Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy novembertől áprilisig soha ne induljunk el nyári gumival Ausztriába, mert itt sosem lehet tudni, hogy mikor is lesz valóban olyan az időjárás, hogy szükségünk legyen a téli gumikra. A szabály szerint a téli gumit ki lehet váltani hólánccal, ha az legalább az egyik tengelyre fel van szerelve - ez azonban lássuk be, jóval bonyolultabb megoldás, mint téli osztrák utunk előtt téli gumira váltani. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne vigyünk magunkkal hóláncot, hiszen extrém esetekben arra is szükség lehet, sőt a kilencnél több személyt szállító buszokban illetve 3,5 tonna feletti gépjárművekben kötelező két garnitúra hóláncot tartani! Fontos tudni, hogy hólánc csak teljesen hóval borított úton használható, részlegesen havas, vagy hókásás úton nem!

Mentősáv

Korábban már beszámoltunk róla, hogy 2012. január 1-től kötelező a Rettungsgasse, azaz a mentősáv kialakítása a gyorsforgalmi utakon és autópályákon dugó kialakulásakor.
A forgalom lassulása, besűrűsödése során az úttest közepén kell a mentősávot kialakítani. 2 sávos út esetén egyszerűen a belső sávban állók balra, a külső sávban állók pedig jobbra húzódnak, míg 3 vagy több sávos úttest esetén a legbelső sávban állók sorolnak balra, míg minden további sáv igyekszik minél jobban az út jobb oldalára állni. Ne feledkezzünk meg a sáv kialakításáról, ugyanis elmulasztása esetén a büntetés 726 euróig terjedhet, de ha ezzel akadályozzuk a helyszínre jutó mentőegységeket, az akár 2180 eurónkba is kerülhet!

Járművilágítás

Ausztriában nappal elvileg csak a motorkerékpárokon kötelező a tompított fényszóró használata, személygépjárműveken csak ajánlott, viszont a sötétedés kezdetétől mindenütt kötelező! Mivel a magyar szabályok szigorúbbak, érdemes őket inkább Ausztriában is megtartanunk, nehogy egy hosszabb út során a sötétedéskor elfeledkezzünk a tompított fényszórók felkapcsolásáról.

Fényvisszaverő mellény

Az osztrák utakon minden utasnak, aki műszaki hiba esetén kiszáll az autóból, fényvisszaverővel ellátott ruházatot kell viselnie, tehát nem elég egy példányt magunknál tartani a mellényből. Érdemes az utasszámnak megfelelő számú fényvisszaverő mellényt magunkkal vinni az utastérben, ugyanis a szabály szerint már az útpályára lépéskor kötelező viselni azokat.

IG-L sebességkorlátozás

Ha a sebességkorlátozást jelölő tábla alatt az IG-L jelzést olvassuk, akkor azt fokozottan érdemes betartani pénztárcánk érdekében. Az IG-L jelentése ugyanis Immissionsschutzgesetz-Luft, azaz a sebességkorlátozás nem biztonsági okokat szolgál, hanem környezetvédő célja van. Az alacsonyabb limit a légszennyezettségi határértéktől függően lép érvénybe (maximum három hónapra) és 130 helyett általában 100 kilométer/órás sebességkorlátozást jelent. Ha ezt a sebességkorlátozást megszegjük a környezetet károsítjuk, ezért a büntetés is jóval magasabb. Ha 130-ról nem lassítunk le 100 km/h-ra, alapesetben kb. 50 eurós büntetésre számíthatnánk, a környezetvédelmi bűncselekményért viszont extrém esetben akár 2180 eurót is kiróhatnak ránk az osztrák rendőrök!

Alkoholfogyasztás

Ami a véralkoholszintet illeti, az osztrákok megengedőbbek nálunk. Náluk 0.5 ezrelék a maximális véralkoholszint, amivel még volán mögé lehet ülni. Ez körülbelül egy korsó sörnek, vagy egy deci bornak felel meg - ennyit tehát szabálysértés nélkül elfogyaszthatunk akár röviddel az autóba ülés előtt is. Ne felejtsük azonban el, hogy a magyar határhoz közeledve már ne fogyasszunk semmilyen alkoholt, itthon ugyanis "zero tolerancia" van érvényben, minden esetben büntetik az ittas vezetést!

Zebrák

Elméletileg a gyalogosnak ugyanúgy van elsőbbsége a zebrán, mint Magyarországon. Csakhogy ott be is tartják a szabályokat, nem (csak) udvariasságból engedik át minden alkalommal a gyalogosokat a zebrán. Ausztriában úgy értelmezik az autósok elsőbbségadási kötelezettségét, hogy ha a zebránál gyalogos van a járdán (mindegy, hogy áll, sétál, fut, beszélget), elsőbbséget kell adni neki, kivéve, ha háttal áll az útnak. Magyarul: a zebránál ha embert látunk, meg kell állni!

Sebességkorlátozás

A sebességhatárokkal kapcsolatban van egy sajátos eltérés a hazai és az osztrák szabályok között. Persze, ott is adott a városi 50, a lakott területen kívüli 100 és az autópályán a 130 km/órás maximális megengedett sebesség, ám ha tábla ettől eltérő sebességet engedélyez, azt nem oldja fel a következő kereszteződés, vagy lakott terület határát jelző tábla. Tehát például, ha egy falu határa előtt kint van a 70-es tábla, az nem csak a lakott terület tábláig érvényes, hanem a következő (általában 50 km/órás) korlátozó tábláig. És ugyanígy fordítva, ha egy 60-as tábla van még a lakott területen, akkor a lakott terület vége tábla után sem hajthatunk 100-al, csak amikor elérjük a sebességkorlátozást feloldó, vagy magasabb sebességet jelző táblát. Amikor egy olyan útszakaszra csatlakozunk be egy kereszteződésnél, amelyen az általánostól eltérő sebesség engedélyezett, akkor a kereszteződés előtt, vagy néha az úttorkolattal szemben az érvényes sebességkorlátozást jelző táblát helyeznek el, alatta kiegészítő tábla minkét irányba mutató nyíllal.

Lakott terület: 30-as zóna

Nem minden magyar autós számára egyértelmű egy Európában egyre terjedő szokás, a lakott területi 30-as zóna. Mert ugye a lakott terület kezdete táblával együtt elhelyezett sebességkorlátozó tábla az egész településre érvényes, a sógorok mégis szépen mennek tovább ötvennel. Az ok, a kiegészítő tábla a sebességkorlátozás alatt. Ez jelenthet a korlátozás alól egyetlen kivételt, például a falut átszelő országutat (ilyenkor a feliratban az út száma olvasható: pl Ausgenommen: B16) vagy az összes főútvonalat (Ausgenommen Vorrangstrassen).

Bizalmi elv – megszűnik!

Ausztriában is a bizalmi elvre épül a közlekedés: minden közlekedőtől elvárható a szabályok betartása. Viszont ez az elv megszűnik abban a pillanatban, amikor egy közlekedő partner viselkedése arra enged következtetni, hogy ő nem tartja magát a közlekedési szabályokhoz. Ettől a pillanattól kezdve a mi felelősségünk is egy esetleges baleset elkerülése! Magyarul, ha a járda szélén valaki rosszullét, vagy sörtúladagolás miatt billeg, vagy egy kisgyerek szalad az út mentén annyira le kell lassítanunk, hogy ha szabálytalanul elénk lépne, el tudjuk kerülni az elütését! Vagy egy kereszteződéshez közeledve — ahol egyébként elsőbbségünk van — azt látjuk, hogy az alárendelt úton nagy sebességgel közeledik az autó, akkor le kell lassítanunk, és mindent el kell követnünk egy esetleges baleset elkerülésért. Ha ilyen esetekben elsőbbségünk tudatában változatlan sebességgel haladunk tovább és baleset lesz a dologból, annak bekövetkezéséért a rendőr (vagy a bíróság) minket is felelőssé fog tenni!

Tipp: közlekedési hírek Ausztriában

A modern technológiáknak köszönhetően ma már okostelefonokra, sőt okostévékre is vannak osztrák útinfó programok, ezen kívül már néhány autópálya menti pihenőhelyen is van lehetőségünk utánajárni a közlekedési híreknek a wifi hotspotok segítségével, amik automatikusan az ezeket közlő híreket hozzák be nekünk. Természetesen a 21. századi "kütyük" nélkül is tájékozódhatunk: az Ö3 rádió minden félórában közöl friss útinfókat, ezen kívül ha ún. "Geisterfahrer", azaz az autópályán forgalommal szemben közlekedő autó jelenik meg valahol, azt azonnal, az adást megszakítva jelentik be. Ezekre érdemes fokozottan odafigyelnünk, mert Ausztriában átlagosan minden nap 1-2 ilyen eset van, és hatalmas veszélyt jelentenek. Ha ilyen autóssal találkozunk utunk során, legyünk fokozottan figyelmesek, tanácsos lelassítani és nem szabad előzni!
KOMMENTEK
Bánfi-ski | 2012.04.13. 08:02
Tényleg lehet ausztriában alkoholt fogyasztani, de ha balesetet okozunk (vagy résztvevői vagyunk), azonnal zero tolerancia lép érvénybe. Tehát megfontolandó ott is az alkohol fogyasztása vezetés közben, mert hiába nem mi vagyunk a hibásak egy balesetben, ez esetben mienk a felelősség!
babeneba | 2012.04.25. 12:17
Az is fontos különbség, hogy nálunk a sebességkorlátozás (és minden mozgó járműre vonakozó korlátozás) a következő útkereszteződés végén automatikus feloldódik, addig az osztrákoknál csak a feloldó tábla után lehet újra gyorsítani.
saturnus | 2012.06.13. 07:55
Soha ne fogyasszunk alkoholt vezetés előtt és közben. Ha beüt a baj akkor már késő ríni sírni jajveszékelni! Előtte gondolkozzunk. Iszik ? Vagy vezet? Gyorshajtás? Inkább egy pereccel később érjünk oda mint soha. Nagy arcú nagy mellényűek előbb utóbb nyakát szegi,vagy szegik pl egy hasonmása.
dragon | 2013.11.04. 16:38
Ne hallgasson senki Saturnusra, én mindenkit a kultúrált alkholfogyasztásra és az idióta magyar (balkáni) szabályok bojkottálására szólítok fel. Számtalan fórumon megírtam már, hogy hogy igyanak bátran, a lottó 5-ösnél is kisebb az esélye egy rendőri szondáztatásnak. Jómagam 40 éve vezetek "ittasan", azaz nem azért nem iszok meg 1 korsó sört mert tilos, hanem, mert meggyőződésem szerint (illetve tudományosan és kísérletekkel is bizonyítottan) rám semmilyen hatással sincs az Európában mindenhol elfogadott 0,5 ezrelékes alkoholszint. Ó dicső Anglia, ahol 0,8 ezrelék a határ, talán ők rosszabbul tudják? Egy frászt, itthon bunkó mindenki, főleg a törvényhozók. Ismételten felszólítok mindenkit, hogy magasról szarja le a 0 toleranciát és minden fórumon tiltakozzon ellene.
doxa13 | 2013.11.04. 18:17
dragon! Szomorúan látom, hogy van olyan ember aki reklámozza azt, hogy semmilyen normakontrolja nincs! Az a véleményem, hogy ha valaki nem bírja ki azt, hogy úgy igyon alkoholt, hogy utána nem vezet az alkoholista, az pedig szenvedélybetegség és orvoshoz kell fordulni! Dragon, szerintem te és minden hasonló gondolkodású személy potenciálisan veszélyes a társadalomra és szerintem a ti szabadsághoz való alkotmányos jogotokat kéne bojkottálni, nem a magyar törvényeket!
Tywee | 2013.11.04. 18:44
doxa13: +1

Dragon!

Az ilyen alulszocializált és teljességgel puritán emberek miatt vannak az ittas balesetek, mert az alkohol igenis befolyásolja az emberi cselekvőképességet, reakció időt, stb... Továbbá az sem mindegy, hogy valaki mondjuk éhgyomorra iszok meg 1 korsó sört, vagy előtte valami zsíros ételt fogyasztott. Az megint más kérdés, hogy minden ember máshogy bírja az alkoholt. Van akinek 1 korsó sör is megárt, van aki 5-öt sem vesz észre. Nem lehet egyénre szabni, hogy te megihatsz egy korsót, a másik meg nem. És ez miatt kell zéró toleranciát alkalmazni, mert ha nem ez lenne érvényben akkor valószínűleg még több ittas baleset lenne, mint most van. Ugyanis lehet, hogy a nyugati civilizáció törvénykönyvei megengedik a bizonyos százalékú alkohol fogyasztását, de nagyon nagy különbség, hogy nekik van közlekedési kultúrájuk. Nem úgy mint egy átlag magyarnak. Aki a mértéket sem ismeri.

Remélem elgondolkozol a leírtakon, és nem terjeszted tovább a primitív gondolkozásod baromságát.
sibusy | 2013.11.05. 10:31
Ne üljetek fel a trolloknak! :)
Farsi21 | 2013.11.17. 11:18
Sziasztok!
Azt olvastam valahol hogy elfogadák a négy évszakos gumit is ha van rajt M+S jelzés, igaz ez? Az A/T-S is elfogadják, van valakinek tapasztalata, vagy látta hivatalos osztrák kressz szabály? Terpjáróhoz nincs téli gumim, viszont inkább azzal mennék és nem a téli gumis személyutóval ha már a lehetőség adott.
admin2 | 2013.11.18. 08:42
Szerzőnk válasza: "M + S" felirat a követelmény.
Hogy komplikáljam a helyzetet, sok olyan terepjáróra, SUV-ra való gumin rajta van az M+S, ami nem igazán alkalmas téli használatra. Jogilag a dolog rendben is van, viszont aki "rendes" téli gumit akar ilyen autójára, az vegyen "hópehely" szimbólumosat, aminek a nevében is szerepel a Winter vagy Snow.

Az eredeti szabály németül:
3.2.2. Liegen winterliche Fahrbahnverhältnisse vor, so müssen Winterreifen an allen Rädern angebracht sein.
Als Winterreifen können nur solche Reifen anerkannt werden, die zur Verwendung als Schnee- und Matschreifen oder als Schnee-, Matsch und Eisreifen bestimmt sind. Diese Reifen müssen die Aufschrift M + S oder M.S. oder M & S aufweisen. Auch Spikesreifen fallen darunter. Sog. Ganzjahresreifen oder Allwetterreifen kommen als Winterreifen in Betracht, sofern sie diese M und S Kennzeichnung aufweisen.
Farsi21 | 2013.11.18. 20:07
Köszönöm válaszod!
Azért nem fogok 50000ft/db gumit venni mert az osztrákhoz megyek síelni, nem viselkedik rosszul télen egy ilyen autón a jelenlegi A/T-S gumi sem, ezért érdekes dolog ez! Nem baj akkor marad a kétkerék meghajtású személyaautó.
neo823 | 2013.12.02. 12:52
Sziasztok!

Valaki tudna abban segíteni hogy Ausztriába tengelyenként különböző mintázatú gumi használok, azt a KRESZ engedi?

Köszönöm!
Miauut | 2015.08.17. 14:26
Sziasztok

Kérdés. Lehet-e Ausztriában, szélvédőre szerelt navigációt, illetve biztonsági kamerát használni?

Köszönettel
Miauut
admin2 | 2015.08.18. 11:52
Miauut kérdésére a válasz: Ausztriában navigációt igen, de kamerát nem szabad használni az autóban.

részletesebben:
A német autóklub (ADAC) sokat foglalkozott a kérdéssel és arra a következtetésre jutott, hogy Európa több országában sincs még konkrét törvényi rendelkezés a fedélzeti kamerák használatával kapcsolatban. Bosznia-Hercegovinában, Dániában, Angliában, Olaszországban, Máltán, Hollandiában, Szerbiában és Spanyolországban minden probléma nélkül lehet használni, nincs semmiféle korlátozás. Franciaországban csupán annyi az előírás, hogy a kamera a kilátást ne akadályozza, illetve Norvégiában, hogy a vezető figyelmét ne vonja el. Ugyanakkor Belgiumban, Luxemburgban, Portugáliában, Svédországban és Svájcban nem ajánlatos a fedélzeti kamera használata, mivel a helyi adatvédelmi jogszabályok tükrében aggályosak lehetnek. Ausztriában törvény tiltja a folyamatosan működő menetrögzítő eszköz használatát, ahhoz külön engedély szükséges.
Forrás: http://mtmi.hu/cikk/656/Szabade_aut...onkban_fedelzeti_kamerat_...

Itt van egy pontosabb magyarázat:
Ausztriában csak privát célú felvételekre használható az autóban kamera.
http://www.asfinag.at/newsroom/news...archiv/-/asset_publisher/...
dragon | 2016.02.07. 00:28
Most olvasom a sok b.... válaszát (doxa, tywee), akik nem fogták fel az írásom lényegét. Nem fogták fel, hogy én tudományos alapossággal, előkészülettel és immár 43 éves gyakorlattal teszem meg az állításaimat, míg egy 27 éves ki p... pacekból hülyeségeket ír, sajnálatos.
Az ittas vezetés valóban elítélendő, de nem véletlen, hogy mindenhol van egy tolerálható limit (0,5-0,8),nem úgy, mint nálunk, a balkánon.
Deni | 2016.03.01. 11:38
Bár nem iszok alk-t,de dragonnak igaza van. Akinek egy korsó sör megárt az még ital nélkül se vezessen.
vizike | 2016.07.12. 16:22
Visszautalva "admin2" válaszának utolsó bekezdésére, illetve az asfinag.at-n olvasható szövegre: most akkor lehet SZIGORÚAN privát felhasználásra dashcam-mal felvételt készíteni (nyaralási emlékek etc.), vagy sem?
admin2 | 2016.07.12. 16:38
Vizike kérdésére a válasz:
Ez alapján:
http://www.asfinag.at/newsroom/news...archiv/-/asset_publisher/...

Igen, szigorúan privát célokra, például egy szép táj dokumentálására szabad használni az autóban dashcam-et, még akkor is, ha más, idegen emberek is szerepelnek a felvételen, de ezt a felvételt nem szabad publikálni.
vizike | 2016.07.12. 19:22
Köszönöm. Bár a 10000 Eur hallatán kissé megremeg a kezem :-)
pihentagy | 2018.08.28. 19:02
Magyarországon SEM oldja a sebességkorlátozást a lakott terület vége tábla.

https://www.waze.hu/2016/ahogy-muko...dnie-kene-a-sebesseg/
patkaizsolt | 2020.02.04. 11:24
AZ IG-L táblánál sebességtúllépés miatt 50 Euros büntetést csak megerősíteni tudom. Tapasztalat. Ja, és rendszám alapján magyar nyelven simán kiküldik az otthoni címre.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE