A 2011-es évben majdnem fél millió magyar vendégérkezést regisztráltak Ausztriában. A szomszédos ország közelsége miatt a legtöbben autóval utaznak a sógorékhoz. Nem árt, ha tudunk néhány különbségről az ottani KRESZ-ben, így elkerülhetjük az akár több száz eurós büntetéseket.
h i r d e t é s
A legtöbb európai országban a KRESZ többé-kevésbé megegyezik, így szerencsére nyugati szomszédunknál is csak néhány eltérést sikerült találnunk a magyar szabályzathoz képest. Ezek viszont fontosak lehetnek, hogy elkerüljük a büntetéseket, hiszen ezeket már könnyűszerrel hajthatják be rajtunk is az osztrákok. Ezért nem árt, ha odafigyelünk a következő néhány különbségre, így nem fog meglepetésként érni minket egy, akár több havi fizetésünket felemésztő, osztrák csekk.
Téli gumi és hólánc
Ausztriában
november 1-től április 1-ig kötelező a téli gumi használata mind a négy keréken "télies útviszonyok közepette". Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy novembertől áprilisig soha ne induljunk el nyári gumival Ausztriába, mert itt sosem lehet tudni, hogy mikor is lesz valóban olyan az időjárás, hogy szükségünk legyen a téli gumikra. A szabály szerint a téli gumit ki lehet váltani hólánccal, ha az legalább az egyik tengelyre fel van szerelve - ez azonban lássuk be, jóval bonyolultabb megoldás, mint téli osztrák utunk előtt téli gumira váltani. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne vigyünk magunkkal hóláncot, hiszen extrém esetekben arra is szükség lehet, sőt a kilencnél több személyt szállító buszokban illetve 3,5 tonna feletti gépjárművekben kötelező két garnitúra hóláncot tartani! Fontos tudni, hogy hólánc csak teljesen hóval borított úton használható, részlegesen havas, vagy hókásás úton nem!
Mentősáv
Korábban már
beszámoltunk róla, hogy 2012. január 1-től kötelező a Rettungsgasse, azaz a mentősáv kialakítása a gyorsforgalmi utakon és autópályákon dugó kialakulásakor.
A forgalom lassulása, besűrűsödése során
az úttest közepén kell a mentősávot kialakítani. 2 sávos út esetén egyszerűen a belső sávban állók balra, a külső sávban állók pedig jobbra húzódnak, míg 3 vagy több sávos úttest esetén a legbelső sávban állók sorolnak balra, míg minden további sáv igyekszik minél jobban az út jobb oldalára állni. Ne feledkezzünk meg a sáv kialakításáról, ugyanis elmulasztása esetén a büntetés 726 euróig terjedhet, de ha ezzel akadályozzuk a helyszínre jutó mentőegységeket, az akár 2180 eurónkba is kerülhet!
Járművilágítás
Ausztriában nappal elvileg csak a motorkerékpárokon kötelező a tompított fényszóró használata, személygépjárműveken csak ajánlott, viszont a sötétedés kezdetétől mindenütt kötelező! Mivel a magyar szabályok szigorúbbak, érdemes őket inkább Ausztriában is megtartanunk, nehogy egy hosszabb út során a sötétedéskor elfeledkezzünk a tompított fényszórók felkapcsolásáról.
Fényvisszaverő mellény
Az osztrák utakon
minden utasnak, aki műszaki hiba esetén kiszáll az autóból, fényvisszaverővel ellátott ruházatot kell viselnie, tehát nem elég egy példányt magunknál tartani a mellényből. Érdemes az utasszámnak megfelelő számú fényvisszaverő mellényt magunkkal vinni az utastérben, ugyanis a szabály szerint már az útpályára lépéskor kötelező viselni azokat.
IG-L sebességkorlátozás
Ha a sebességkorlátozást jelölő tábla alatt az IG-L jelzést olvassuk, akkor azt fokozottan érdemes betartani pénztárcánk érdekében. Az IG-L jelentése ugyanis Immissionsschutzgesetz-Luft, azaz a sebességkorlátozás nem biztonsági okokat szolgál, hanem környezetvédő célja van. Az alacsonyabb limit a légszennyezettségi határértéktől függően lép érvénybe (maximum három hónapra) és 130 helyett általában 100 kilométer/órás sebességkorlátozást jelent.
Ha ezt a sebességkorlátozást megszegjük a környezetet károsítjuk, ezért a büntetés is jóval magasabb. Ha 130-ról nem lassítunk le 100 km/h-ra, alapesetben kb. 50 eurós büntetésre számíthatnánk, a környezetvédelmi bűncselekményért viszont extrém esetben akár 2180 eurót is kiróhatnak ránk az osztrák rendőrök!
Alkoholfogyasztás
Ami a véralkoholszintet illeti, az osztrákok megengedőbbek nálunk. Náluk
0.5 ezrelék a maximális véralkoholszint, amivel még volán mögé lehet ülni. Ez körülbelül egy korsó sörnek, vagy egy deci bornak felel meg - ennyit tehát szabálysértés nélkül elfogyaszthatunk akár röviddel az autóba ülés előtt is. Ne felejtsük azonban el, hogy
a magyar határhoz közeledve már ne fogyasszunk semmilyen alkoholt, itthon ugyanis "zero tolerancia" van érvényben, minden esetben büntetik az ittas vezetést!
Zebrák
Elméletileg a gyalogosnak ugyanúgy van elsőbbsége a zebrán, mint Magyarországon. Csakhogy ott be is tartják a szabályokat, nem (csak) udvariasságból engedik át minden alkalommal a gyalogosokat a zebrán. Ausztriában úgy értelmezik az autósok elsőbbségadási kötelezettségét, hogy ha a zebránál gyalogos van a járdán (mindegy, hogy áll, sétál, fut, beszélget), elsőbbséget kell adni neki, kivéve, ha háttal áll az útnak. Magyarul: a zebránál ha embert látunk, meg kell állni!
Sebességkorlátozás
A sebességhatárokkal kapcsolatban van egy sajátos eltérés a hazai és az osztrák szabályok között. Persze, ott is adott a városi 50, a lakott területen kívüli 100 és az autópályán a 130 km/órás maximális megengedett sebesség, ám ha tábla ettől eltérő sebességet engedélyez, azt nem oldja fel a következő kereszteződés, vagy lakott terület határát jelző tábla. Tehát például, ha egy falu határa előtt kint van a 70-es tábla, az nem csak a lakott terület tábláig érvényes, hanem a következő (általában 50 km/órás) korlátozó tábláig. És ugyanígy fordítva, ha egy 60-as tábla van még a lakott területen, akkor a lakott terület vége tábla után sem hajthatunk 100-al, csak amikor elérjük a sebességkorlátozást feloldó, vagy magasabb sebességet jelző táblát. Amikor egy olyan útszakaszra csatlakozunk be egy kereszteződésnél, amelyen az általánostól eltérő sebesség engedélyezett, akkor a kereszteződés előtt, vagy néha az úttorkolattal szemben az érvényes sebességkorlátozást jelző táblát helyeznek el, alatta kiegészítő tábla minkét irányba mutató nyíllal.
Lakott terület: 30-as zóna
Nem minden magyar autós számára egyértelmű egy Európában egyre terjedő szokás, a lakott területi 30-as zóna. Mert ugye a lakott terület kezdete táblával együtt elhelyezett sebességkorlátozó tábla az egész településre érvényes, a sógorok mégis szépen mennek tovább ötvennel. Az ok, a kiegészítő tábla a sebességkorlátozás alatt. Ez jelenthet a korlátozás alól egyetlen kivételt, például a falut átszelő országutat (ilyenkor a feliratban az út száma olvasható: pl Ausgenommen: B16) vagy az összes főútvonalat (Ausgenommen Vorrangstrassen).
Bizalmi elv – megszűnik!
Ausztriában is a bizalmi elvre épül a közlekedés: minden közlekedőtől elvárható a szabályok betartása. Viszont ez az elv megszűnik abban a pillanatban, amikor egy közlekedő partner viselkedése arra enged következtetni, hogy ő nem tartja magát a közlekedési szabályokhoz. Ettől a pillanattól kezdve a mi felelősségünk is egy esetleges baleset elkerülése! Magyarul, ha a járda szélén valaki rosszullét, vagy sörtúladagolás miatt billeg, vagy egy kisgyerek szalad az út mentén annyira le kell lassítanunk, hogy ha szabálytalanul elénk lépne, el tudjuk kerülni az elütését! Vagy egy kereszteződéshez közeledve — ahol egyébként elsőbbségünk van — azt látjuk, hogy az alárendelt úton nagy sebességgel közeledik az autó, akkor le kell lassítanunk, és mindent el kell követnünk egy esetleges baleset elkerülésért. Ha ilyen esetekben elsőbbségünk tudatában változatlan sebességgel haladunk tovább és baleset lesz a dologból, annak bekövetkezéséért a rendőr (vagy a bíróság) minket is felelőssé fog tenni!
Tipp: közlekedési hírek Ausztriában
A modern technológiáknak köszönhetően ma már okostelefonokra, sőt
okostévékre is vannak osztrák útinfó programok, ezen kívül már néhány autópálya menti pihenőhelyen is van lehetőségünk utánajárni a közlekedési híreknek a wifi hotspotok segítségével, amik automatikusan az ezeket közlő híreket hozzák be nekünk. Természetesen a 21. századi "kütyük" nélkül is tájékozódhatunk: az Ö3 rádió minden félórában közöl friss útinfókat, ezen kívül ha ún. "Geisterfahrer", azaz
az autópályán forgalommal szemben közlekedő autó jelenik meg valahol, azt azonnal, az adást megszakítva jelentik be. Ezekre érdemes fokozottan odafigyelnünk, mert Ausztriában átlagosan minden nap 1-2 ilyen eset van, és hatalmas veszélyt jelentenek. Ha ilyen autóssal találkozunk utunk során, legyünk fokozottan figyelmesek, tanácsos lelassítani és nem szabad előzni!