November utolsó hétvégéjére az egész országban ízelítőt adott magából a téli időjárás. Ugyan nem ekkor esett a 2010-2011-es tél első hava, de országos kiterjedésű kikristályosodott víz ekkor hullott. Ez talán a "leglustábbak", legráérősebbeket is tettre késztette.
h i r d e t é s
A személyautók téli felkészítését legjobb még az őszi időjárás alatt elvégezni, hogy amikor megérkezik a valódi tél, akkor már minden rendben legyen, de aki még elmulasztotta, annak most sem késő.
A
látás és láthatóság a téli közlekedés egyik legfontosabb kritériuma. A rövid, de sokszor akkor is szürke nappalokat váltó sötétség jelentősen lecsökkenti a vezetőhöz eljutó vizuális ingerek mennyiségét. Világosban – a tükrök és a perifériás látás révén – szinte folyamatosan a 360 fokos tartomány minden szögpercéből érkeznek információk. Sötétben, pláne ha köd, vagy hulló csapadék is ront a helyzeten, ezen információ mennyisége – mely jó rész egyébkén un. „ajándékinformáció” – töredékére csökken. Ezért
fontos, hogy a kilátást semmi ne korlátozza az autóból. Ennek érdekében az ablakokat indulás előtt
jég- és páramentesíteni kell kívül és belül is. Ez a megfelelő minőségű jégkaparó kiválasztásával kezdődik, szerencsére ma már széles kínálatból lehet választani. A GigaMad.hu autós magazin a műanyagból készült, és gumi éllel is ellátott fajtákat javasolja.
Korlátozott kilátás
A kilátást menet közben is fenn kell tartani, amiben az ablaktörlők és az ablakmosó rendszer van a vezető segítségére. Az
ablakmosó folyadékot célszerű a hajnali fagyok beállta előtt télire, azaz
alacsony fagyáspontúra cserélni. A legkényelmesebb az utak menti töltőállomáson bevásárolni, ahol a hajtóanyag mellett az autók többi üzemanyaga – olajok, hűtő- és ablakmosó folyadékok, stb. – is beszerezhetők. Sokkal gazdaságosabb azonban a nagy bevásárlóközpontokban válogatni, majd otthon feltölteni a tartályt. Utána már csak a flakon összenyomásáról és szelektív hulladékgyűjtőben történő elhelyezéséről kell gondoskodni.
Ha tele az ablakmosó tartálya téli folyadékkal, akkor érdemes addig üzemeltetni a rendszert, amíg az összes csőben és fúvókában teljesen kicserélődik. Mert hiába van a tartályban folyékony halmazállapotú anyag, ha a csövekben keletkezett jégdugó miatt nem tud a tisztítandó felületig eljutni.
Ma már egyre több autó közlekedik gyárilag
xenon fényszórókkal, amik lámpamosóval is fel vannak szerelve. Ezen autók, vagy a régebbi halogén lámpával, de a skandináv piacra készítettek vezetői tudják a gyakorlatból, hogy mennyit is jelent egy megtisztított lámpa. Össze sem lehet hasonlítani a kibocsátott fény mennyiségét az elkoszolódotthoz képest. Minden vezető pontosan láthatja, mennyire koszos a lámpája, ugyanis elég csak a szélvédőjének azon területét megnézni, amit nem töröl az ablaktörlő. Ezért minden elindulás előtt, hosszabb utakon pedig sűrűn megállva
le KELL törölni az autó lámpáit elöl és hátul egyaránt. A járműből való kilátásnál ugyanis csak a láthatóság a fontosabb, amit csak a lámpák megfelelő működtetésével lehet biztosítani. A beülés előtt tehát az ablakok és lámpák megtisztítása az első feladat, de ha nem csak jég, hanem hó is van az autón, akkor azt mindenhonnan, a tetőről, a lökhárítókról le kell takarítani, majdnem úgy kell kinéznie egy szabad ég alatt parkoló autónak is az elindulás pillanatában, mintha garázsból gurult volna ki!