Egy vakítóan fehér magashegyi lejtőn való lesiklásnál talán nincs is szebb sportélmény – legalábbis ezt állítják a síelés szerelmesei. Ha a kedves olvasó is közéjük tartozik, minden bizonnyal a következő állítással is egyetért: a síelésben talán egyetlen rossz dolog van, ez pedig a (gyakran extrém) mértékű hideg, ami nem is magát a sporttevékenységet keseríti meg, sokkal inkább az oda- és visszautunk elé gördít ha nem is áthághatatlan, de kellemetlen akadályokat.
h i r d e t é s
Több szem többet lát!
Éppen ezért ebben az időszakban nagyon fontos, hogy fokozottan ügyeljünk autónk műszaki állapotára. A nagy hidegben semmiképp sem szabad megspórolnunk az akkumulátor, a világítás- és fékrendszer, illetve a téli gumiabroncsok ellenőrzését. Az utazást megelőzően mindenképpen javallott meglátogatni a szervizt, hiszen a szakemberek árgus szemei olyan hibákat is kiszúrhatnak, amelyekre mi álmunkban sem gondoltunk volna.
Mindenképp ellenőriznünk kell a hűtő- és ablakmosó folyadékok szintjét, és egyben cseréljük is le őket extrém hidegre tervezett típusokra! Benzinkútnál meg kell méretni a hűtővíz fagyáspontját, és ha nem éri el a 25 fokot, fagyálló hűtőfolyadékot kell utántölteni a kiegyenlítőtartályba. A régi ablaktörlőlapátokat érdemes lecserélni jó minőségű, nem csíkozó és nem sikoltozó lapátokra.
Lehetőleg tele tankkal vágjunk neki az útnak, az üzemanyagot pedig ne hagyjuk teljesen lefogyni, hogy egy esetleges elakadás vagy dugó esetén se történhessen nagyobb baj! Ez azért nagyon fontos, mert üzemanyag nélkül nem biztosítható az utastér fűtése – ami szorult helyzetben dermesztő kilátásokat jelenthet…
Tájékozódjunk előre – téli gumi és hólánc?
Eltérnek az egyes országok szabályozásai a tekintetben, hogy milyen típusú gumiabroncs szükséges a téli autózáshoz. A magyar síelők között egyik legnépszerűbb úti célnak számító Ausztriában példának okáért a legalább 4 mm profillal rendelkező
téli gumi használata kötelező, és emellett egyes hegyi területeken még a hólánc használatát is előírják, így ezt se hagyjuk otthon, ha ezen desztinációt célozzuk meg.
Figyeljünk oda az úton is
A téli gumiabroncsok – például VREDESTEIN WINTRAC, FIRESTONE WINTERHAWK 4, UNIROYAL SNOW MAX 3, Hankook W320, HANKOOK W330, Michelin Alpin 6, Michelin Pilot Alpin PA4 GRNX, Continental WinterContact TS 860, Continental ContiWinterContact TS 830 P – használatával nagyobb tapadás érhető el, aminek köszönhetően a kocsink nem fog csúszkálni a téli időszakban nemritkán havas, jeges utakon.
A lehető legnagyobb biztonság érdekében mind a négy gumiabroncsunkat érdemes télire cserélni! Ne spóroljunk ezen, hiszen ha csak az első abroncsainkat cseréljük le, óriási tapadáskülönbség léphet fel az első és hátsó tengely között, ami kanyarnál veszélyes helyzeteket eredményezhet.
Kopott abronccsal semmiképpen ne vágjunk neki az útnak! Emellett ne feledjük: vezessünk óvatosan, induláskor végezzünk fékpróbát (amit aztán útközben többször ismételjünk meg), tartsunk megfelelő követési távolságot, és ha bizonytalannak érezzük magunkat, inkább ne üljünk be az autóba!