Gyakorlott vezetők tudják, hogy különösen behavazott, jeges úttesten a kemény fékezés, s ezáltal a kerekek leblokkolása milyen következményekkel járhat. A gumi szélének oldaltartása csökken, az autót nem lehet kormányozni, adott esetben ki is farolhat. A fékút általában hosszabb lesz, mint az optimális fékezésnél. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy az erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását automatikusan úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Az autó kormányozható marad, az abroncs és az úttest közötti erőátviteli képességet pedig optimálisan fékezésre fordítjuk.
Síkos úton a blokkolásgátló rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag kisebb fékezésnél is elérjük az abroncsok tapadási határát. Az ABS-rendszer működését, a fékszabályozást a fékpedál pulzáló mozgásaként érzékelhetjük. Ezen felül kattogó hang (a fékszabályozásé) jelzi, hogy legalább egy kerék elérte az abroncs és az úttest közötti tapadási határt. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a csillogó felületű út csak nedves vagy jeges is, elég lágyan megnyomnunk a fékpedált, hogy megkapjuk a választ. Ha arra kényszerülünk, hogy a járművet erőteljesen lefékezzük, síkos úton ne hagyjuk abba a fékerő növelését, amikor a szabályzási folyamat megindul. A jármű lehető legnagyobb lefékezését csak akkor érjük el, mikor már minden kerék fékereje szabályozott.
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE