Menü ≡

Minden, amit a téli gumikról tudni akartál

2013.11.01. | Frissítve: 2013.11.07. | Szerző: Nagy Ákos
Aki télen, ráadásul síutakra is használja az autóját, annak magától értetődő a téli gumik használata. Ám nem is olyan könnyű eldönteni, melyik márkát, milyen méretet és hol vásároljunk. Ebben igyekszünk nektek segíteni az alábbi cikkel.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
h i r d e t é s

Kell-e újat vennem?

Alighanem a téli gumik megvásárlása az autó üzemeltetésével kapcsolatos legnagyobb egyszeri kiadás, ezért nagyon nem mindegy, meddig tudjuk biztonságosan használni meglévő gumijainkat, és mikor kell újat vásárolnunk. A cserére érett téli gumi legfőbb ismérve a kopás. A barázdák mélységének az előírások és a biztonságos használat miatt is legalább négy mm-nek kell lennie (az új téli gumikon a profilmélység jellemzően 8-9 mm).
Másik négyes szabály a gumi életkora. Tapasztalatok szerint a téli gumik a harmadik-negyedik szezon után még megfelelő profilmélység mellett is sokat veszítenek tapadó képességükből, így valódi téli útviszonyok mellett már nem nyújtanak kellő biztonságot. Az ilyen gumikat még elhasználhatjuk nyári gumiként, vagy odaajándékozhatjuk olyan ismerősnek, aki télen csak síkvidéken, jó útviszonyok mellett használja autóját. Ha nem vagyunk biztosak a gumi életkorában, keressük meg a kerekek oldalán a DOT betűsor utáni négy számot, ezek közül az első kettő a gyártás naptári hetét, a második kettő a 2000 utáni évet jelöli.

Mind a négy gumit cserélni kell?

Lehetőség szerint igen, mert a négy egyforma gumi nyújtja csúszós úton a legnagyobb biztonságot. Kivételes esetben, ha két gumink még igen jó állapotú, és csak két darab érett meg a cserére, akkor a közhiedelemmel ellentétben az újakat szereltessük a hátsó tengelyre, és ide kerüljenek a különböző mértékben elhasznált gumijaink közül is a jobbak! Bár elsőkerékhajtású autón így lemondunk némi vonóerőről, ám ennél fontosabb a kanyarban és fékezés közbeni stabilitás biztosítása. Ha előre kerülnének a jobb gumik, akkor kanyarban a kormányzott kerekek tapadnának jobban, megnőne a hátsó kerekek kifarolásának veszélye, az ilyen megcsúszást még a legtapasztaltabb vezetők, de még az ESP sem biztos, hogy ki tudja védeni!

Hol vásároljak?

Meglepően nagy árkülönbségek lehetségesek a különböző kereskedők, műhelyek, nagyáruházak és internetes források árai között, ezért mindenképpen érdemes körültekintően tájékozódni.
De ne csak a gumik beszerzési árát vegyük figyelembe, hanem a szállítási, szerelési költségeket is, mindenképpen érdemes több helyről is konkrét ajánlatot kérni. Nem igazán forintosítható előny, de különösen a rossz útviszonyok között is sokat autózóknak érdemes gumigaranciát is tartalmazó ajánlatot választani. Különösen az akciós ajánlatoknál tisztázzuk, friss gyártású-e a gumi, hallottunk már újként értékesített, valójában 2-3 éve a raktárban heverő és öregedő gumikról!

Melyik márkát válasszam?

Aki nem akar feleslegesen sokat költeni, az ne ragaszkodjon egy adott márkához, csak döntse el, milyen minőségi kategóriára van igénye, azután válassza az árban leginkább megfelelő ajánlatot! A forgalmazók ugyanis gyakran jelentős árengedményt adnak bizonyos márkákra. Aki ennél tudatosabban szeretne választani, az kénytelen lesz a teszteredmények között böngészni, és az igényeinek leginkább megfelelő márkát és típust megkeresni. Ehhez fontos tudni, hogy a márkák különböző típusainak képességei nagy mértékben különbözhetnek egymástól, de még az azonos típuson belül is különbségek vannak az eltérő méretek képességei között!

Milyen méretet szereltessek fel?

Ha több méret is engedélyezett az autónkra, érdemes a legkeskenyebbet választani, (ez a gumi méretének az első száma, pl.: 185) a keskenyebb gumik ugyanis nagyobb vonóerőt biztosítanak hóban és jégen, jobban ellenállnak a vízen való felúszásnak, egyedüli hátrányként a száraz úton elérhető kanyarsebességük kisebb egy árnyalattal.

A helyes guminyomás is különösen fontos. Tévedés, hogy a téli abroncsok nyomása a nyáriénál alacsonyabbnak kell lennie. A túl alacsony nyomás ugyanis befolyásolja a profil öntisztuló képességét. Legelőnyösebb, ha a nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral magasabb, mint a nyári abroncsokban. A téli gumit már jóval a szezon előtt vásároljuk meg, mielőtt áruk jelentősen megugrik. A téli abroncsokra a következő sebességkorlátozások vonatkoznak:
  • Q betűjelzés: legfeljebb 160 km/h
  • T betűjelzés: legfeljebb 190 km/h
  • H betűjelzés: legfeljebb 210 km/h
A nagy sebességre kialakított, széles abroncsok gyakran nem megfelelőek. Németországban azokban a járművekben, amelyek képesek túllépni ezeket a sebességeket, a megfelelő matricát a vezető látóterében el kell helyezni (a matricát bármely abroncskereskedőnél be lehet szerezni). Tanácsos a téli abroncsokat külön keréktárcsákra felszereltetni, így csak a komplett kerekeket kell kicserélni, és megtakaríthatjuk az átszereléssel és a kiegyensúlyoztatással járó költségeket. Az abroncsok egyenetlen kopásának kiegyenlítésére a kerekek helyét évről évre tengelyenként cseréljük, de ügyeljünk az abroncsok szélén jelzett futásirányra (egyes abroncsokat a futásiránnyal szemben kell felszerelni). Takarékos, de nem mindenkinek jó megoldás a felújított abroncs. Elsősorban a városi közlekedésben és könnyű terepen választhatjuk ezt az olcsó és környezetkímélő megoldást. Vidéki terepen, hegyi utakon, különösen a gyakorlatlan sofőrnek mindenképpen az új abroncs ajánlott.
2013.11.01. 13:36:10 apa
"a keskenyebb gumik ugyanis nagyobb vonóerőt biztosítanak hóban és jégen"
Miért is ???? Aquaplaningban általában valóban jobbak, de ezekben ?

"Legelőnyösebb, ha a nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral magasabb, mint a nyári abroncsokban"

Erre sem igazán tudnék indokot.

" Tanácsos a téli abroncsokat külön keréktárcsákra felszereltetni, így csak a komplett kerekeket kell kicserélni, és megtakaríthatjuk az átszereléssel és a kiegyensúlyoztatással járó költségeket."

Igen, viszont előtte meg vehetünk 4 db felnit.

Ha már tanácsokat adunk, kicsit körültekintőbben kellene.
2013.11.07. 19:03:10 Olasz Gergő
Hidegen azért alacsonyabb a gumi nyomása nyáron mert az aszfalt igen meleg, ebből következik hogy menet közben a magas hőmérséklet miatt nő a gumikban a nyomás. A guminyomást hidegen kell mérni. Felnit meg azért érdemesebb venni mert egy jó állapotú bontott felni annyiba kerül mint egy le föl szerelés ára ráadásul nem kell szívni állandóan a gumisnál.
2013.11.09. 13:00:12 apa
"Felnit meg azért érdemesebb venni mert egy jó állapotú bontott felni"

Ajjajjaj
2013.11.17. 11:20:32 Farsi21
Sziasztok: ide is beírom: Osztrák téli gumi:

Azt olvastam valahol hogy elfogadák a négy évszakos gumit is ha van rajt M+S jelzés, igaz ez? Az A/T-S is elfogadják, van valakinek tapasztalata, vagy látta hivatalos osztrák kressz szabály? Terpjáróhoz nincs téli gumim, viszont inkább azzal mennék és nem a téli gumis személyutóval ha már a lehetőség adott.
2013.11.18. 08:43:02 admin2
Szerzőnk válasza:

"M + S" felirat a követelmény.
Hogy komplikáljam a helyzetet, sok olyan terepjáróra, SUV-ra való gumin rajta van az M+S, ami nem igazán alkalmas téli használatra. Jogilag a dolog rendben is van, viszont aki "rendes" téli gumit akar ilyen autójára, az vegyen "hópehely" szimbólumosat, aminek a nevében is szerepel a Winter vagy Snow.
2013.11.18. 20:07:41 Farsi21
Köszönöm válaszod!
Azért nem fogok 50000ft/db gumit venni mert az osztrákhoz megyek síelni, nem viselkedik rosszul télen egy ilyen autón a jelenlegi A/T-S gumi sem, ezért érdekes dolog ez! Nem baj, akkor marad a kétkerék meghajtású személyautó.
Szólj hozzá Te is!
h i r d e t é s
h i r d e t é s
SÍELŐK NAPTÁRA » FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »