Icebreaker teszt-túra: a Lomnici-csúcs meghódítása

2009.10.02. Wesselényi Andrea

Egy svájci szurdoktúrán hallottam először az Icebreakerről. Viselője olyan lelkesedéssel beszélt róla, ahogyan tárgyról még nem, na jó, talán csak autójába illetve gitárjába szerelmes férfitól hallottam. Holott a magasztalás tárgya itt csupán egy vékonyka, pulcsi alá való könnyű ruhadarab volt.
A csúcsra érkezés pillanata
Talán ezért is vésődött be memóriámba a név, így most hogy visszatért, azonnal tudtam hova kapcsolni. Merthogy voltam olyan szerencsés, hogy az új-zélandi természetes "Icebreaker" aláöltözőket tesztelő nemzetközi túrára kaptam meghívást a Magas-Tátrába. Nem biztos, hogy vállaltam volna a részvételt, ha akkor tudom mi vár rám, de így, egy kis idő távlatában, hogy tovatűntek a félelmeim és lecsengtek az emlékek, azt kell mondjam, hogy az út maga volt a csoda, sőt, útitársaim örökre megfertőztek a sziklamászás hóbortjával.
Az Icebreaker csapat mászás után a 2634 méter magas Lomnici-csúcson. <br>Aki lanovkával jön fel, nem élheti át ezt az önfeledt örömérzést.
Mindig imádtam a hegyeket - nem véletlenül szerkesztek síelős portált -, de soha nem jutott volna eszembe gyalog nekivágni a vad szirtekre kitett Lomnici-csúcsnak. Tulajdonképpen, ha visszagondolok, meghívóim szándékosan izzasztottak meg ennyire, hogy szó szerint saját bőrömön tapasztaljam meg, milyen érzést nyújt az Icebreaker. A márka, melynek viselői az egész világot behálózó közösséget alkotnak, hiszen mindannyian a természet és a természetesség rajongói.

Előkészületek: a tökéletes túraöltözet

Magasszárú túrabakancs, erős, vízhatlan túranadrág, esőkabát, 30 literes hátizsák, magas faktorú napvédőkrém - ezek voltak a túra előírt kellékei. Ami hiányzott, azt még indulás előtt gyorsan beszereztem kedvenc pesti túraboltomban, aztán irány Szlovákia! Ótátrafüred (Stary Smokovec) egy szép kis hoteljében volt a szállásunk, itt találkoztunk cseh, lengyel, szlovén és szlovák túratársainkkal és hegyi vezetőinkkel. Átvettük a tesztelésre szánt Icebreaker felsőket és a szintén merino gyapjúból készült speciális túrazoknit, és másnap hajnali ébresztő után már ebben fogyasztottuk reggelinket. Reggel 8-kor tetőtől talpig profi hegymászócuccban, karabinerekkel, kötelekkel és bukósisakkal felszerelkezve szálltunk be a lomnici felvonóba, sok-sok ugyanilyen korán kelő szlovák sporttárssal együtt. Hiába, errefelé valóban tömegsportnak számít a túrázás, természetjárás.
Reggel 8 órakor indultunk a kiskabinos lift völgyállomásától. A piros vonal mutatja az útvonalat, amit gyalog tettünk meg felfelé és lefelé is.

Indulás a Lomnici-nyeregből

Tátralomnicról a sípálya nyomvonalát követve egy kiskabinos felvonó visz fel két szakaszban a Kőpataki-tó (Skalnatné Pleso) melletti állomásig, ahonnan egy nagy lanovka repíti a csúcsig a kényelmes turistákat. Mi ehelyett egy muzeális darabnak tűnő ülőlifttel utaztunk fel a Lomnici-nyeregbe, ahonnan gyalogtúránk indult. Elképzeltem az alattunk elterülő hegyoldalt télen: szívesen kipróbáltam volna a széles fekete pályákat, amikor a köveket és törpefenyőket 1-2 méternyi hó borítja. Kár, hogy nincs itt több sílift. Évek óta tervezik a helyi erők a tátralomnici síterület fejlesztését, de a megvalósítást nem sikerült tetten érni.
Egy 2-személyes régi ülőlifttel lehet feljutni a fahatár fölött fekvő Lomnici-nyeregbe. Jobbra látható a Lomnici-csúcs, ahova kabinos lift vezet fel.

Kövek, kövek, kövek

Aki puha pázsiton, tarka réteken szeret túrázni az ne a Magas-Tátrát válassza. Ezt a hegységet kemény gránitból faragták és már értem, miért kellett beruháznom egy a vastag talpú magasszárú túrabakancsba. Éles köveken lépdeltünk egyre meredekebben felfelé és körbenézve mindenfelé csupasz, vad sziklás hegyormokat, a sziklák között csillogó vizű tengerszemeket láttunk.
A fahatár fölött minden csupa kő. Lenn a zöldben látszik a Kőpataki-tó, alatta pedig jól kivehető a sípálya nyomvonala.
Szerencsére tartottunk pihenőket, és mivel szikrázó napsütés kísért végig utunkon így sokat fotóztunk, hiszen alig tudtunk betelni a látvánnyal. Minél feljebb értünk annál szélesebb körpanoráma volt a jutalmunk és a tiszta időben talán a Mátráig is elláttunk.
Előtérben csapatunk tagjai, az outdoor sportokhoz tervezett Icebreaker fölsőkbe öltözve, háttérben a Magas-Tátra sziklás hegyormai

Csúcstámadás

Félelmetesnek tűnt a fölöttünk magasodó sziklafal, melynek tetején megcsillant a cél, az obszervatórium kupolája. Bevallom, megremegett a térdem, amikor felnéztem. A hegymászás utolsó szakasza volt a legizgalmasabb, itt már olykor függőleges falakon haladtunk, szerencsére derekunkon biztosítókötéllel.
Jól látható túránk célállomása: a Lomnici-csúcsra épített obszervatórium
A feljutást ezen a részen szakaszon a sziklába erősített láncok és mászóvasak is segítették. Bár jelölve nem volt, olyan B-C kategóriás "via ferrátának" felelt meg ez az útszakasz. Fent egészen közelről látthattuk azt a félelmetes kuloárt, amit Tomas Kraus életveszélyes menőverrel síelt meg egy Nike reklám kedvéért (itt lehet megnézni a videót!).
A fel- és lejutást a legmeredekebb szakaszon láncok és mászóvasak segítik.
Túravezetőink elmondása szerint ez a Lomnici-csúcsra vezető "vas"útvonal egyre népszerűbb a bevállalósabb túrázók körében, de a jelölések hiánya miatt hegyivezető nélkül senkinek nem ajánlják a felmászást. Esős, havas időben különösen veszélyes lehet megcsúszni a védtelen sziklafalon. Mi szerencsére hibátlan időt fogtunk ki és határtalan boldogságban úsztam amikor felértem a csúcsra. Szeretném újra érezni amit akkor éreztem! Azt persze csak később tudtam meg, hogy ugyanezen az útvonalon még le is fogunk mászni. Mivel azonban nem kérdezte meg senki, hogy ezt bevállalom-e, egyszerűen a többiekkel tartottam, és elmondhatom, hogy fáradtan ugyan, de épségben lejutottam a völgybe.
Icebreaker teszt-csapat a csúcson

Levezetés

A túra után Tátralomnic egyik legnépszerűbb "kolibájában" a Stara Mama vendéglőben estebédeltünk. Talán még soha nem esett ennyire jól a káposztaleves és a sztrapacska, na meg a korsó pilzeni. A munka egy részét eddigre már elvégeztük, este következett a hivatalos program, amikor finom új-zélandi borok társaságában megismerkedtünk az Icebreaker cég történetével és kiértékeltük egész napos bevetésnek kitett ruházatunk állapotát. A teszten jól vizsgázott a cucc - két réteg felsőnk és zoknink egyaránt tökéletesen szagtalan maradt, dacára a tűző napsütésben leadott több ezer kalóriának. Másnap reggel minden ellenérzés nélkül öltöztünk be ugyanabba a szerkóba (beleértve a zoknit is!), egy másik, kevésbé extrém, de nem kevésbé szép tátrai túrára, hogy lezárjuk ezt a gyönyörű szeptemberi hétvégét.
Az Icebreaker plakát üzenete: a merinóból készült felsőruházat kitűnő öltözet a téli sportokhoz. Melegen tart, szellőzik és nem lesz izzadságszagú
Az Icebreaker története

A szintetikus sportuházat elterjedésének időszakában az 1994-ben alapított Icebreaker volt az első cég amely 100% természetes alapanyagból kezdett aláöltözőket gyártani a szabadtéri sportok kedvelői számára. Ruháinak alapanyaga az új-zélandi Magas-Alpokban tenyészett merino juhok gyapja. Az extrém hideg hegyi télre a merinó gyapja megvastagszik a túlélésért. Az Icebreaker rétegrendszere követi a természet logikáját: az időjárás követelményei szerint alsó-, közép- és felső rétegbe öltözteti viselőit és ez a természetes réteges öltözet rendkívül jól szigetel, emellett egy kiválóan lélegző rendszert is alkot.

Az Icebreaker termékeit a Európa, Ázsia, Ausztrália és Észak-Amerika összesen 24 országában több mint 2000 üzletben árulják. A termékek között található női és férfi többrétegű felsőruházat, alsónemű, gyermek ruházat, zoknik és egyéb kiegészítők. A termékek alapanyagául szolgáló merino gyapjút kézzel vágják és válogatják a céggel szerződött 120 juhfarmon. A természetbarát technológiával dolgozó cég központja Új-Zéland fővárosában, Wellingtonban van.

Bővebb infó: www.icebreaker.com

Az Icebreaker kizárólagos Magyarországi forgalamzója a Mountex.

Bővebb infó: www.mountex.hu

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
KAPCSOLÓDÓ VIDEÓ
Szállástippek
Grandhotel Praha csillagcsillagcsillagcsillag
A Grandhotel Praha egy több mint 100 éves múlttal rendelkező, ugyanakkor modern és elegáns, minden igényt kielégítő wellness hotel csupán 1 km-re a tátralomnici síközpont völgyállomásától.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Penzion Cikovsky
Teljesen felújított panzió igényes és modern szobákkal és reggelis ellátással a Magas-Tátrában, Tátralomnic sípályáitól 4,5 km-re.
Grandhotel Stary Smokovec csillagcsillagcsillagcsillag
A Budapesttől kb. 270 km-re található szecessziós stílusban épült Grandhotel Stary Smokovec Ótátrafüred központjában található 1.018 méter magasan. A Hrebienok sikló kb. 100 méterre található a hoteltől, és kb. 10 perc alatt érjük el a Tátralomnici sípályát autóval.