Az extrémsízés voltaképpen egy gyűjtőfogalom, amelybe betartozik
a helisí, a freeride, azaz a szabad, nyílt és nem kezelt terepen történő
lesiklás, vagy éppen a funparkokban történő mutatványok, így half pipe
(félcső), lumberslide, trails és a különféle ugratások is.
A
mélyhósízés kétségtelenül egy látványos dolog, de amilyen nagyszerű
tud lenni, egyszerre lehet olyan veszélyes is. Attól, hogy valaki le tud
jönni egy kezelt pályán még nem biztos, hogy ez mélyhóban is menni fog.
Az első kérdések, amik felmerülnek az emberekben: hogyan kell terhelni,
forgatni a léceket, miként viselkedjünk egy vizesebb mélyhóban?
A mai sízőknek azonban már könnyebb dolguk van, hiszen a carving lécek
formájukból kifolyólag szinte felúsznak a hófelszínre, különösen az extrémebb
formával rendelkezők, így a fun carverek. Másik különbség a hagyományos
lécektől, hogy ha esetleg túlzottan előre visszük a terhelést, akkor sem
fúródik bele a léc eleje a hóba, így az esés veszélye is kisebb.
Mély hónál a vizes és a túl mély, azaz térdig, vagy efelett érő hó jelenthet
nagyobb problémát. Fontos a párhuzamos lendülettel egybekötött ritmikus
testsúlyáthelyezés. Ennek végén, ha megfelelően terheljük a sarkunkat az
megkönnyíti a következő a következő testsúlyváltást. Természetesen mélyhó
esetén problémák is adódhatnak, a legjellemzőbbek ezek közül: nincs elég
sebesség, testsúlyáthelyezésnél a tehermentesítés nem megfelelő, túl hosszú
a rézsút siklás a két testsúlyáthelyezés között. Ugyanakkor a hó minősége
is változhat, hisz teljesen más porhóban, vagy éppen kása, vizes hóban
illetve nagyon mély hóban sízni. Az ilyen viszonyokra két jól bevált technika
létezik. Az egyik a tehermentesítés ugrással. Bár kétségkívül erőt igénylő
technika, de ugyanakkor biztonságosnak mondható. Véghez vitele: tehermentesítéskor
kiugrunk a hóból, és a léceket nem a hóban, hanem az fölött, azaz a levegőben
forgatjuk el, majd visszaérkezéskor újból tehermentesítünk, majd a sarkot
terheljük. A másik módszer az ún. tehermentesítés mélytartásban, ami bár
dinamikus mozgást biztosít, de ugyanakkor ez előző módszernél veszélyesebb.
Ilyenkor nem kiemelkedéskor, hanem süllyedéskor tehermentesítünk, és a
sarkunkra kerülve lábainkat behajlítjuk, majd a léceket az esésvonal irányába
helyezzük. Ennél a technikánál viszonylag sok ideig vagyunk hátsó testtartásban,
ami kondíciónkat igénybe erősen igénybe veszi, így hamar elfáradhatunk,
sőt akár a sebességünk feletti kontrollt is elveszíthetjük.
Fontos, hogy aki először próbálkozik mélyhóval mindig válasszon rávezető
gyakorlatokat. Ehhez kitűnő adottságokat kínál egy jelölt, mély hóval fedett
pálya. Itt haladjunk egyenesen, majd végezzünk rugószerű mozgásokat, azaz
emelkedjünk, majd tehermentesítünk. A siklás közben változtathatjuk a terhelést,
egész talpas, első, vagy hátulsó terhelés. Miután elértük a megfelelő sebességet
az egyenessiklást testsúlyáthelyezésekkel is megbonthatjuk.