Az osztrák közlekedési minisztérium új kísérletbe kezdett a mai napon. Az A1-es autópálya két szakaszán (88+32 kilométeren) a mai naptól felemelték a személyautók sebességhatárát 130-ról 140-re. Jövőre, egy év tapasztalata után döntenek, hogy a változást kiterjesztik a többi autópályára vagy elfelejtik az egészet.
Már az idei osztrák síeléseket is érintheti a módosítás. Egyelőre, az alábbi ábra szerint, az A1-es autópálya Melk és Oed in Nieder közötti 88 kilométeres, valamint a Haid und Sattledt közötti 32 kilométeres szakaszon emelik meg a maximális sebességet.
A próbaüzemben a rendőrség mellett az autópálya üzemeltetője, az Asfinag is részt vesz. Az üzemeltetők már rendelkeznek az elmúlt év adataival (zajszennyezés, káros anyag kibocsátás, balesetek száma stb.), amelyeket összehasonlítanak a következő időszak adataival.
A 140-es szakaszok
Az üzemeltetők szerint a legbelső sávban haladó autók 50%-a eddig is túllépte a 130 km/órát, igaz, csak az 5%-uk ment 150-nél gyorsabban.
Amennyiben a próba sikeres lesz, akkor az osztrák autópálya-hálózat 50%-ára is kiterjeszthetik a 140 km/órás sebességhatárt. Ha nem válik be, akkor maradnak a 130-as táblák.
Fontos tudni, hogy bár 140 az engedélyezett, de rossz időjárási viszonyok között továbbra is csak olyan sebességgel lehet haladni, amely biztonságos az adott körülmények között.
Továbbá, a büntetéseknél is alkalmaznak bizonyos fokú toleranciát. Két tartományt érint a két említett szakasz. Alsó-Ausztriában radaros mérésnél csak 147 km/óra felett kell fizetni a fényképért. Ha a rendőr lézerpisztollyal mér, akkor már 145-től büntetnek.
Felső-Ausztria toleránsabb a radaros mérésnél. 10 km/óra engedékenység alapból jár, tehát csak 151 km/óránál kezdődne a büntetés, de erre még rájön további 5 % hitelességi tolerancia, így itt elméletileg csak 159 km/óra után büntet a radar. Itt nincs specifikált érték a lézerpisztolyos mérésekre. Mivel ezekkel a rendőrök a helyszínen mérnek, így a sebességtúllépést is velük kell rendezni a helyszínen. A gyorshajtás veszélyessége szerint intézkedhet a rendőr. Akár egy figyelmeztetéssel is megúszható, ebben az esetben bírság 30 eurónál kezdődik, de rosszabb esetben feljelentés is lehet. Ha 180 felett autóztunk, akkor már nem lehet megúszni a feljelentést és 50 eurótól indul a büntetés.
Ausztriában 1973-ban vezették be a 130-as határt az autópályákon. Európa legtöbb országában ennyivel lehet közlekedni autópályákon, ennél gyorsabban csak Lengyelországban és Bulgáriában (az új építésű autópályákon), ahol már most 140 km/óra a határ. Németországban nincs kötelező sebességhatár az autópályákon, de 130 a javasolt sebességhatár.
Az elmúlt hetek tapasztalata az ottani autópályákon, hogy sokkal kevesebb volt arra felé most a "rámászás" és a sebességhatár (130) környékén autózott a többség.
Úgy tűnt, hogy értelmesebbek és nem a "jó magyaros" % százalékos hiba/türelmi többletet kalkulálják a sebesség megválasztásába, addig úgy sem büntetnek jeligére.
Az alsóbb rendű, egyszerűbb utakon azért nem mindig ilyen korrekt a helyzet és természetesen sok külföldi is közlekedik arra felé, akik máshogy viselkednek.
Sokszor hallom mennyivel jobb a közlekedés Ausztriában.. én ott élek, és minden nap közlekedem autópályán. Van egy kb 10 km hosszú 80-as korlátózó szakasz ahol minden nap megyek de 85-86al kb forgalmi akadály vagyok mert mindenki szarik rá és legalább 100-al hajt rajta. Az egyik osztrák kolleganöm meg is mondta, ö fixen bekalkulál 200 euró büntit havonta a büdzsébe de öt ne tartsa fel senki... Ennyit az osztrák közlekedési morálról. A 140-es szakasznak meg pont emiatt semmi értelme mert 1-2 napja már le is hozta a Kronen Zeitung hogy az autósok túlnyomó többsége ezeken a szakaszokon 150-160 között autózott pont az említett %-os kalkulálgatás miatt..
Úgy tűnt, hogy értelmesebbek és nem a "jó magyaros" % százalékos hiba/türelmi többletet kalkulálják a sebesség megválasztásába, addig úgy sem büntetnek jeligére.
Az alsóbb rendű, egyszerűbb utakon azért nem mindig ilyen korrekt a helyzet és természetesen sok külföldi is közlekedik arra felé, akik máshogy viselkednek.