Mennyit kell fizetni, ha gyorshajtáson kapják Ausztriában az autóst? Kiküldik-e a büntetést Magyarországra? Fórumokon, útitársak között, vagy az esti sör mellett legendák tömege kering a külföldi gyorshajtással kapcsolatban. Összegyűjtöttünk néhány tényt a témában és személyes tapasztalatunkat is megosztjuk.
h i r d e t é s
Magyarországon szokás a túlzott sebességkorlátozás, mindenki tud sorolni számtalan példát: a falu első háza előtt már 200 méterrel kint a lakott terület tábla, az országúton jól belátható kereszteződés elé 60-as táblát helyeznek ki, ha egy kanyar 70-nel kényelmes bevehető, jó lesz oda a 40-as tábla, a tavalyi útépítésnél még mindig ott a 30-as tábla.
Nem is csoda, hogy a közlekedők nem veszik túlságosan komolyan a korlátozásokat. Ám az országhatárt átlépve érdemes ezeket a beidegződéseket otthon hagyni! Ha Ausztriában egy kanyar előtt ott az 50-es tábla, akkor az tényleg éles, ha egy iskola zebrájához 30-as táblát tesznek, akkor alatta a kiegészítés: iskolai időben 7-15 óráig… Ennek megfelelően nem szokás a korlátozások figyelmen kívül hagyása, hiszen azok ésszerűek, a közlekedés biztonságát szolgálják.
Természetesen ideális körülmények között Ausztriában is jellemző a megengedettnél néhány km/órával gyorsabb közlekedés. Hogy számokat is említsünk,
kb. 10 % az, ami általában belefér. Ha nincs veszélyhelyzet, ennyiért még nem állít meg a rendőr, bár
elméletileg 1 km/órás gyorshajtásért is büntethet.
Nagyon fontos tudni tehát, hogy
differenciáltan kezelik a gyorshajtást, nem szigorúan táblázatok és tarifák szerint! Egészen más elbírálás alá esik, ha valaki az üres négysávos országúton hajt 20-szal gyorsabban, mintha egy játszótér mellett 60-nal! A gyalogosokat veszélyeztető gyorshajtás mellett az osztrákok különösen szigorúan veszik az alagutakban való száguldozást, ott a legtöbben centire pontosan betartják a sebességkorlátozásokat!
A szubjektív értékelés miatt nincsenek pontosan meghatározott büntetési tételek, csak hozzávetőleges értékek.
Ausztriában a büntetési összeg 30 eurónál kezdődik, amit már kb. 20 km/h sebességtúllépéssel kiérdemelhetünk.
50 km/h feletti túllépés esetén pedig akár 2180 eurós büntetést is kaphatunk. A kezdő összeg alapvetően jóval barátibb a magyarországi minimumnál, nálunk 30.000 Ft-nál kezdődik a büntetés összege gyorshajtás esetén.
A büntetések tehát kevésbé brutálisak a magyar táblázat összegeihez képest, viszont sokkal tágabb határok között függnek a hatóság mérlegelésétől. Ezért egyáltalán
nem javasolt a rendőrrel való "okoskodás", például ne kérjük el a mérőeszköz hitelesítési igazolását, lefizetéssel próbálkozni pedig véletlenül se jusson eszünkbe!!! És ne próbáljuk be a "nincs már nálunk annyi pénz" mesét se, a rendőrnek joga van biztosítékként értéktárgyakat lefoglalni! Ha mindenképpen "alkudni" akarunk, akkor helyesebb taktika belátni hibánkat, próbáljunk valami értelmes magyarázatot adni (de ne, mint a viccben: épp telefonáltam, alig látok a piától, és amúgy is elvették már a jogsimat).
Amit még fontos tudnunk, hogy
2014 májusa óta Magyarország is csatlakozott az EUCARIS (European car and driving license information system) elnevezésű rendszerhez, melynek lényege, hogy a megállapodásban részt vevő országok egy elektronikus rendszeren keresztül adatokat szolgáltatnak állampolgáraikról, ha azok idegen országban követnek el szabálysértést. Ez lehet
gyorshajtás, ittas vezetés, piros lámpán történő áthajtás, a biztonsági öv vagy a bukósisak használatának elmulasztása, tiltott sávban közlekedés illetve vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használata is. Az adatszolgáltatás a parkolással és az útdíjfizetéssel kapcsolatos eljárásokra nem vonatkozik.
Az adatszolgáltatás korábban is lehetséges volt, de a megállapodás óta egyszerűbbé és gyorsabbá vált, így hamarabb megkapjuk a csekket és a saját nyelvünkön írt kísérőlevelet. A szabálysértő autósokkal szemben az adott ország jogszabályai érvényesek, azaz ha Ausztriában szabálytalankodunk, akkor az osztrák jog szerint fognak eljárni. Lényeges különbség például hogy, ha a magyar autós nem reagál néhány héten belül az osztrák rendőrség első levelére, azt automatikusan fellebbezésnek tekintik, míg a magyar gyakorlatban ez éppen fordítva van: ha nincs időben benyújtott fellebbezés, akkor az első fokú határozat válik jogerőssé.
Összefoglalásként még egyszer a lényeg:
ne a büntetés elkerülésére koncentráljunk, hanem a szabályoknak és az útviszonyoknak, körülményeknek megfelelő biztonságos sebesség megválasztására!
Szerkesztőségünk saját tapasztalata is igazolta, hogy kis összegű büntetést is kiküldenek, munkatársunkat Hermagor-Pressegger See közelében mérték be egy 70 km/h sebességkorlátozású útszakaszon. A túllépés mértéke a mérési tolerancia levonása után 11 km/h volt, amiért 35 euró összegű büntetés járt. Az összeget banki átutalással az irat kiállításától számított 4 héten belül kellett rendezni. Az eset 2016. január 7-én történt, az iratot február 11-én állították ki és február 15-én érkezett meg a német és magyar nyelvű értesítés.