A sátoraljaújhelyi Magas-hegy, melyen a sípályák is működnek, és a Szár-hegy (Magyar Kálvária) között egy zárt kabinos kötélpálya épül, mely nem csak Magyarországon, de Európa ezen szegletében is egyedülálló módon biztosítja az átjutást a két hegy között. Ez lesz az első kabinos hegyi lift az országban!
Tartóoszlopok nélkül, csak az állomások között libegve lehet majd átjutni egyik hegyről a másikra. A kötélpálya hossza 1036 méter, az állomások közötti szintkülönbség 151 méter, a talajtól mért legnagyobb utazási magasság 152 méter.
A két db 6 személyes kabinnal 2,7 perc alatt lehet átjutni a Magas-hegyről a Szár-hegyre. Így a mozgásukban korlátozott vendégek is meglátogathatják a Magyar Kálváriát, mert a Libegő felső állomásától gyakorlatilag egy "átszállással" lehet átutazni a Szár-hegyre. A fejlesztésnek köszönhetően sokkal többen látogatják majd meg ezt a gyönyörű, de egyben szomorú szakrális helyet.
A Zemplén Televízió tudósítása
A lift sajnos síelőket nem fog kiszolgálni, de így is nagy öröm és izgalom, hogy végre hazánkban is üzemelni fog egy modern, kabinos felvonó! A kabinos lifthez egy hazánkban egyedülálló élményelem is létesül: egy extrém átcsúszó kötélpálya.
Új, hazánkban egyedülálló élményelem, egy átcsúszó kötélpálya létesül Sátoraljaújhelyen, a Zemplén Kalandparkban
Az összesen 620 millió forintnyi fejlesztés magában foglalja a Magas-hegy és a Szár-hegy között futó kabinos lanovka létrejöttét, a mellette működő átcsúszó pálya építését, valamint a műjégpálya bővítését is.
Értelmetlen, sok pénzbe kerül, de a miénk! Feltéve, ha megépül...
Turisztikai szempontból nem jelentős a hely (vagyis nem vonz tömegeket), bár nagyon szép és elgondolkodtató a helyszín. A síelést pedig nem szolgálja ki. Kilóg a se.. ünk a gatyából, minek ez a nagyzolás, ezerszer értelmesebb dolgokra is el lehetne költeni azt a pénzt.Pl. ha nem sífelfonóra, vagy pályára, akkor a régi kisvasút újjáépítésére- az talán az ott lakóknak is hasznos lenne.
A kálvária lényege, hogy az ember felgyalogol és közben emlékszik Krisztus (itt a magyarság) szenvedéseire - a hely alap ötlete ez volt. Tehát felgyalogol, mint Krisztus a kereszttel tette. Nem pedig az, hogy fellibegünk. A kaput meg szétbontják...
Rengeteg turistát vonz a Zemplén Kalandpark. Ez egy új attrakció, amire volt lehetőség pályázni. Ki kellett volna hagyni? Ne fejlesszünk, ha van rá lehetőség? Nagyon hozzá nem értő álláspont a "lehetne másra költeni", ugyanis nem lehet. Illetve nem értem, hogy egy kötélpályának miért kellene szükségszerűen síelőket szállítani. Rengeteg panoráma lift van a világon. Lesz majd új sífelvonó és pálya bővítés is, nem értem hová ez a sietség? Az elmúlt 5-6 évben iszonyatos fejlődés ment végbe, örülni kellene neki.
Egyetértek huligan-nal. Ha erre lehet pályázni, akkor erre kell pályázni.
Az pedig, hogy épül egy libegő, az nem azt jelenti, hogy gyalog már nem is lehet/szabad felmenni a Kálváriára. Egyébként való igaz, itt a lényeg a felgyaloglás. Én speciel a felgyaloglás - elmélkedés - átlibegés kombinációt javasolnám...
csak nekem furcsa, hogy ket db 6 fos kabin lesz a felvonon? ha tenyleg igy lesz, akkor orankent (es iranyonkent) kb. 100fo a kapacitas; ebben az esetben pedig erre kolteni 600MM HUF-t...hat, gratula.
egyebkent azt sem igazan ertem, hogy a mozgasban korlatozottak hogyan tudjak ezt az uj liftet hasznalni; ehhez ugyanis, ha jol ertem, akkor eloszor a meglevo libegovel kell feljutni, ami emlekeim szerint 'nem tulzottan baratsagos' szamukra.
toci jó irányba gondolkodik. De számolni kell a be/ki szállás idejével is, és aki átmegy az vissza is jön, tehát max 66 fő/óra a kapacitás. Ez napi 8 óra niytvatartással számolva (ennél több órát általában nem tartanak nyitva a liftek még nyáron sem) napi 528 fő a kapacitása ami éves szinten ha télen-nyáron látástól vakulásig működne is csak 192720 fő/év.
Szamosvölgyi Péter sátoraljaújhelyi polgármester szerint évi 250 ezer látogatójuk van, arra számítanak, hogy az új fejlesztésekkel ez megduplázódik. Szerintem meg még a mostani látogatókat sem szolgálja ki, nem hogy 500000 főt.
De mit várjunk ettől az embertől akinek olyan dolgai vannak, hogy pl. kötelező rovásírás-oktatást vezettetett be Sátoraljaújhelyen?
Az előző nagysikerű fejlesztéssel meg egy nemzetközi versenyeket is lebonyolító Downhill pályát szüntettek meg és csináltak belőle bob pályát.
Igaz a bringások kaptak másik pályát de az nem ugyanaz mint ez volt.
Sátoraljaújhely nem a sportolást támogatja, hanem az autós turizmust. Odaautózunk, sorban állunk, libegünk, kajálunk, hazautózunk. Ráadásul számolni sem tudnak.
@toci és spider: volt lehetőség pályázni. A város pályázott, és nyert. Most elkezdődött a megvalósítása. Miért zavar ez titeket? Dobálóztok itt kalkulációkkal, meg elméletekkel. Minek? Ez a beruházás pénzt hoz a városnak az országnak (áfa, bérek, IPA, jövedelem adó, társasági adó stb...). Munkát teremt hosszú távon és bevételt hoz. Ebben mi a bonyolult? Ha valami nem akkora a kapacitása, amit ti elképzeltek, akkor már hülyeség? Ha van egy vidámpark, amiben a hullámvasútra csak 80-an férnek fel, de 1000-en akarják kipróbálni, akkor az már szar, meg minek? Rosszindulatú és irigy a hozzászólásotok...
@szucstamas: ha pályázol valamire, és nyersz, azt csak arra költheted. Röviden ennyi. Az meg hogy mire lehet pályázni, nem a pályázó dönti el, hanem aki kiírja.
Egyet értek huligánnal,a férjem síel, én meg egészségi okok miatt nem tudok,ha a sípálya is meg épül remek hely lesz mindkettőnk számára, nem kell a sízők között lábatlankodnom,hogy nekem is részem lehessen egy gyönyörű panorámában.Köszönöm ,hogy a mozgásukban korlátozott emberekre is gondoltak.Ha erre volt lehetőség pályázni helyesen tették ,hogy megtették az első lépést.
Huligán nekünk tök mind1. Egyértelmű, hogy a város rá fog fizetni az üzemeltetésre.Ugyanúgy, ahogy annyi más pályázó, lásd, a városi fürdők, Makó, Gelse, Orfűi Aquapark stb. Persze mindegyik esetében kimutatták papíron, hogy fenntartható, különben nem is nyerethettek volna. Van egy minimum öt éves fenntartási időszak, kötelező indikátorokkal, ami azt jelenti, hogy valószínűleg elő van írva,a minimális működési idő, alkalmazotti létszám stb. Ezt ellenőrzik, úgyhogy be kell tartani. Nyilván az amortizációra lesz a legkevesebb pénz, így pár év alatt lepusztul. Ekkor kéne egy nagyobb összeg a kötelező alkalmassági megfeleléshez, ami nem lesz. Így majd szépen bezárják. És nem vagyok rosszindulatú, irigy meg főképp nem. Csak már láttam pár hasonló pályázatot belülről, amelyik úgy indult, "ha erre lehet pályázni, akkor erre kell pályázni." Ez egy alapvetően hibás kiindulás. Csak olyanra kell pályázni,amit fenn is lehet tartani. Az nem elég, hogy hú de jó.
@bouquetk: a fenntarthatóság annyira szubjektív, mint a kreatív könyvelés, vagy az eredmény kimutatás. Szerintem ebbe ne menjünk bele, mert nem erről szól. "Csak olyanra kell pályázni,amit fenn is lehet tartani." ez egy marhaság. Az államnak és az önkormányzatoknak nem a profitszerzés a funkciójuk. Szerinted egy iskola üzemeltetése fenntartható? Ha nem, akkor ne építsünk tornatermet?
Huligán te kevered a szezont a fazonnal. Egy tornaterem, egy iskola fenntartása az alapfeladatok közé tartozik. Egy kabinos felvonó nem, mint ahogy egy Aquapark sem. Ezeket nem is az államnak, vagy az önkormányzatnak kell működtetni. Persze ők is csinálják, csak többnyire nem jól. Az egyéni tulajdonosi érdeknél nincs jobb motiváló erő. Ott a magántőke,ha megéri megcsinálja, ha nem, nem. Minden beruházási döntés alapja egy korrekt fenntarthatósági számítás kellene, hogy legyen. Alapvetően nem kifelé, hanem saját magunk számára. Nyilván fel lehet vállalni egy olyan beruházást is, ami mindig csak veszteséget hoz, de akkor ezzel számolni is kell, adott esetben az önkormányzat éves költségvetésében egy jó nagy mínusz számmal. Amit valahonnan elő kell teremteni. A gond ott van, hogy ezzel nem számolnak. Örülnek, hogy a beruházás nem kerül semmibe. (Ez egyébként soha nincs így. Szinte mindig van önrész. Nem elég a pályázati pénz stb.) És később a működtetés során szembesülnek azzal, hogy ez folyamatos kiadást jelent.
Teljesen igazad van. Felesleges ez a beruházás is, mint a többi. Nem fenntartható csak a pénzt viszi. Köszönöm a felvilágosítást, most már tisztán látok.
Szuper hely a Zemplén és tök jó, hogy valami arrafelé végre beindult (sípálya, bob, felvonó, stb), talán egy kabinos felvonó nem indokolt ide, de ha megépül én biztos kipróbálom. Nem értek hozzá, de gondolom drágább beruházás mint az ülőszékes, nem is beszélve a tartóoszlop nélküli kivitelezésről.
Szerintem is butaság úgy megépíteni egy ilyen felvonót, hogy csak egy csoportot szolgál ki... mellesleg, külföldi mintára, végre egy bikeparkot is felránthatnának
Németországban a Harz-ban van egy hely (Thale, http://www.seilbahnen-thale.de ), ahol hasonló koncepció működni tud. (Pedig nincs síelés.) Ami ott van: "német Grand Kanyon" - kirándulóutak, egy ülős és kabinos lift, bob, funpark, vadaspark, boszorkányok mítosza + boszorkányszínház ... Ezzel ki tudtak alakítani egy nagyon népszerű ~1-2 napos kirándulós úti célt.
Szóval sok sikert hozzá, biztos voltak/kellettek tanulmányok, amik igazolták, hogy életképes a projekt. Ha kész lesz, lehet elmegyünk egyszer megnézni.
(Arról szerintem már nem a sátoraljaújhelyiek tehetnek, hogy pl. Kékesre nem megy libegő vagy kabinos, aminek az én szubjektív megítélésem szerint talán nagyobb lehetne a kihasználtsága.)
Az biztosan sokaknak elkerülte a figyelmét, hogy a kötélpályával párhuzamosan lesz egy canopy is. Leginkább akik az extrém átcsúszást választják, azoknak lesz a felvonójuk is egyben.