A megújuló eplényi sícentrum jelképes alapkő-letételére kaptunk meghívást 2005. szeptember 10-én. A sípálya mellett tervezett, ökörsütéssel egybekötött ünnepélyes avatást sajnos elmosta az eső, de a falu borházában tartott sajtótájékoztatón részletes tájékoztatást kaptunk az induló beruházásról. A terveket Makra József, a Regionális Fejlesztési Vállalat ügyvezető igazgatója ismertette. (Sajnos tudomásunk szerint a területet birtokló Honvédelmi Minisztérium nem adta áldását a fejlesztésre, így az alább leírt ütemterv ezideig csak terv maradt).
Részlet a fejlesztési tervekből:
A tervezett beavatkozásokat négy részre bonthatjuk:
A főpálya alsó felvonója és a sípálya közötti szakaszon jelenleg 10-20 méter széles erdősáv húzódik, melynek kivágására azért lenne szükség, mert ez a szakasz lesz a teljes sípályarendszer legforgalmasabb része. Ezzel részben kiszélesítjük a pálya alsó és egyben legforgalmasabb szakaszát, másrészt lehetővé tesszük, hogy a felvonó alatti tér is hóágyúzhatóvá váljon. A pálya ezen a szakaszon 30-40 méterre szélesedik ki, ami jelentősen élvezhetőbbé teszi a síelést és segít a nagy forgalom biztonságos levezénylésében.
A pálya utolsó mintegy ötven méterét tereprendezéssel szeretnénk síelhetővé tenni, hiszen aki már síelt Eplényben, tudja, hogy az ún. katlan mintegy 5-10 méterre szűkíti le a síelhető területet. Ennek a katlannak a feltöltésével a pálya ezen a szakaszon is 30 méter szélesen síelhetővé válhat.
A jelenlegi két sípálya közé egy Y alakban szétnyíló, 900 méteres új pályaszakaszt terveztünk (4-es pálya), melyet még ebben az évben szeretnénk megvalósítani. A kettes pálya felső szakaszát ki kell szélesíteni, a mostani mintegy 8-10 méteres nyiladékot minimum 20 méteresre.
Az egyes és kettes pálya vége (alja) közötti 300-400 méteres szakaszon kis terepalakítással az erdészeti út és a patak közé egy nagyon enyhe lejtésű közlekedőt (sípálya) terveztünk abból a célból, hogy a nagyobb kapacitású felvonó a lankásabb (és éppen ezért valószínűleg népszerűbb pályákról is elérhető legyen.
A vízbiztosításhoz a I. és II. tavak felújítása és rendezése szükséges kotrással és a vízi műtárgyak korszerűsítésével. Természetesen ezeknél a munkáknál - ugyanúgy, mint a pályák korrekciójánál - maximálisan figyelemmel kell lenni az erdei környezetre, a parkerdő síszezonon kívüli tanösvény funkciójára.
A meglévő felvonók kapacitása jelenleg rendkívül kicsi. Az alsó és felső szakasz is tányéros felvonókkal van ellátva. Mivel a motorok jó állapota és teljesítménye bőven lehetővé teszi, a felvonót csákányossá (egyszerre két személy felhúzására alkalmassá) alakítjuk át. Ehhez a következő változtatások szükségesek:
ˇ A felvonó tartószerkezetének húzó oldali oszlopkarjait egy méterrel
kell meghosszabbítani, melyet természetesen új oszlopkarok felhelyezésével
érünk el.
ˇ A meglévő tányérokat leszereljük és új csákányokat helyezünk fel.
Ezek előre gyártott műanyag elemek a kapcsolódó rugalmas hevederezéssel.
ˇ A felvonódobok meghagyása mellett a felvonóköteleket új, időtálló
és megfelelő teherbírásúvá cseréljük ki.
ˇ A felvonó startpozíciójának enyhe korrekciójával, feltöltésével az
induláskori nehézségeket, többszöri megrántást kiküszöböljük, ami a motorokat
is kíméli.
A felvonók kapacitása így 350 fő/óráról 525 fő/órára nő.
A felvonók kapacitásbővítése miatt egyszerre (egy időpontban) 500-600 ember síelése válik lehetővé. 5 perces felvonó menetidővel, öt perces átlagos csúszási idővel kalkulálva ilyen körülmények között maximum 5 percet kell várni a felvonóra, azaz óránként 3 kilométer síelése válik lehetővé. De. 9 órás érkezéssel és du. 5 órás távozással 24 kilométer síelés, azaz 24-szeres felvonózás kényelmesen egy kis "hüttézés" (büfé pihenő) közbeiktatásával elérhető. A pálya természetesen 21 óráig nyitva tart. A 3500 forintos felnőtt napijegy így maximálisan kihasználható, nem távozhat a kikapcsolódó rossz szájízzel.
Az új pályaszakaszhoz, illetve a meglévő kettes pályához tervezett új felvonó 1988-as Doppelmayr (a világ messze legnagyobb felvonó gyártója) gyártmány, melyet 2 éve felújítottak. 750 méter hosszú, csákányos, 1000 fő/óra kapacitású.
Amennyiben a sípálya fejlesztési koncepció a tervek szerint megvalósul, úgy a 2006-os évben további bővítéseket tervezünk, melyek az alábbiak:
Új sípálya új felvonóval
A kettes pályán túl 100-150 méterrel indulna egy újabb pálya (5. sz.
pálya) saját felvonóval, mely gyakorlatilag ugyanúgy a hegytető azon részére
érne fel, ahol a többi felvonó és sípályák is találkoznak. 2006-tól tehát
ez a terület válna a skiaréna központjává, mely remek panorámájával sok
természetszerető ember kedvenc kilátó helyévé válhatna.
Hóágyú kapacitás növelése
Ehhez a pályabővítéshez már elengedhetetlenül szükséges a biztonságos
vízkapacitás bővítése is. Ezt a III. sz. tó korszerűsítésével és rendezésével
lehet elérni.
Beléptető rendszer
A jelenlegi "lyukasztós" jegyrendszert a Nyugat-Európában elterjedt
mágneskártyás beléptető rendszerre cseréljük ki, melynek elemei:
- POS központ: központi komputer és adapter, ami a megvásárolt jegyeket
(mágnescsíkot) feltölti adatokkal és alkalmassá teszi a felvonó kapukkal
történő kommunikációra az érvényességi időszak alatt.
- Jegykártya mágnescsíkkal: az a síjegy, ami hordozza a megvásárolt
időszakra vonatkozó adatokat, Ez a megoldás egyúttal lehetővé teszi a központi
egység számára a használatra vonatkozó információk tárolását (napi fordulások
száma, jegytípusok megoszlása, stb), ez pedig az értékesítési és üzemeltetési
koncepciónak a használat gyakorlatához igazítását támogatja.
- Beléptető kapuk: jelenleg három darab vásárlását tervezzük: az alsó
felvonóhoz - ahol nagyobb a forgalom - kettőt, a felsőhöz egyet.
Pályakarbantartó gép
A pálya kezelésére, mely esténként a pályák zárását követően történne
egy Kassbohrer Pisten Bully 200 Trail pár éves, használt ratrakot (speciális,
hóba kapaszkodó szeges lánctalpú traktor) vásárolunk, mellyel a főpálya
és a felvonói területek mintegy fél óra alatt tökéletesen lekezelhetőek
lennének.
Szolgáltatások: büfé, síszerviz, síkölcsönzés és síoktatás
A modern síelés kihagyhatatlan részévé vált a sípályák modernkori hüttékkel
történő ellátása. A 20 évnél idősebb sítársadalom a síelésre már nem mint
sportra, hanem mint szocializálódásra tekint, az pedig a kocsmában megy
legjobban. Ezért a sípályára összesen két büfét tervezünk, első évben a
főpálya két felvonója és a szánkópálya találkozási pontjára, a második
évben a sípálya aljára. A hütték az Ausztriából már jól ismert színűek
és formájúak lesznek, nyitható és csukható tetővel, mellette állandó szabadtéri
napozási lehetőséggel. Kaphatók lesznek a tradicionális italok és négy-öt
fajta meleg étel is. Szerepel terveinkben az osztrák és olasz pályákon
sláger italkülönlegességek meghonosítása is.