Filzmoos az egyik legfontosabb osztrák sírégió, a Ski amadé tagja. Nem a legismertebb, de a maga 20 kilométernyi pályájával amolyan titkos tippnek számít a kisebb és nyugodtabb síterepet kedvelők körében. A következő években jelentősen javulnak a hóágyúzás feltételei.
Az idei tél is intő példa arra, hogy a sípályák mire számíthatnak a jövőben. A természet egyre megbízhatatlanabb partner a havazások igényszerinti ütemezésében, és egyre fontosabb szerepük lesz a hóágyúknak és a hozzá kapcsolódó beruházásoknak. Számos tényszerű, és még több fals információ terjed a hóágyúk környezetkárosító hatásairól, így az itteni víztározónak az engedélyezése sem volt sétagalopp.
Nem meglepő, hogy tiltakozás fogadta évekkel ezelőtt az ötletet itt is, de a szakmai oldalnak volt válasza a felmerülő kifogásokra. 2024 novemberében a környezetvédelmi hatóság is áldását adta az új víztározó építésére, amely ellen mostanáig lehetett panaszt tenni. Érdekesség, hogy a határidőig senki sem tiltakozott hivatalosan, így tavasszal megkezdhetik a víztározó építését.
A mostani víztározó (Kép: Bergbahnen Filzmoos )
A jelenlegi víztárolót jelentősen kibővítik. Az új, 125 ezer köbméteres víztározó körülbelül 27-szer több vizet tud tárolni, mint elődje.
Osztrák mintának megfelelően, először összegyűjtik az építkezés helyén élő kisebb állatokat (pl. békák, gyíkok stb.), majd őket áthelyezik új környezetükbe. Aztán megkezdődhet az építkezés kb. 1600 méteres magasságban, a Papageno felvonó hegyállomása mellett.
125 ezer köbméteres tározó, valamint a kapcsolódó vezetékek és szivattyúk bármely síterepen egy hatalmas építkezésnek számítana. Az üzembehelyezését folyamatosan tervezik. Az első síszezonban, jövőre, még csak kapacitásának a harmadáig töltik fel. Jövőre még csak egy sípályát lát el. A számítások szerint négy éjszaka alatt az egész pálya behavazható. Mára egyre jobban csökken a hóágyúzásra alkalmas időszakok száma, így rövidebb idő alatt kell ugyanannyi havat gyártani. A modern technika használata jelentősen felértékelődött.
A tervek szerint 2028-ig fokozatosan építik ki az infrastruktúrát a síterepen. A projekt teljes költségét 12 millió euróra (kb. 4,9 milliárd forint) becsülik.