Az évtizedes várakozás és harc a környezetvédők és a síterep üzemeltetői között meghozta eredményét, december 20-án útjára indulhatott a Piz Val Gronda lift Ischgl síterepén. Az új lift és a mellette épült pálya során arra törekedtek, hogy lehető legkisebb változásokat okozzanak a környezetben.
A lift és a pálya ötlete még a hatvanas években fogant, de ezzel egyidőben létrejöttek az ellenzők csoportjai is. Évtizedeken át reménytelennek tűnt itt az építkezés a heves ellenállás miatt. Először 2002 végén csillant fel a remény, amikor elkészítették a lift akkori aktuális változatának a terveit és megvalósíthatósági tanulmányát. Egy 123 oldalas dokumentumot véleményezett éveken át mindenki, nagyon sok elemét elfogadták a környezetvédők is, de ebből a tanulmányból építési engedély csak 2012 szeptemberében lett.
Kép: Tourismusverband Paznaun – Ischgl
Szigorú kompromisszum született a hegyoldalban. Az új lift nehéz köteleit és a 150 fős kabint csak két oszlop, egy 90 és egy 64 méter magas tartja. Csak két oszlop ronthatja a tájképet, földmunkákat is csak a minimális mennyiségben engedélyeztek. Néhány kikerülhetetlen szikla eltávolításán kívül az új pálya (42-es számú, piros jelzésű, 3 km hosszú) is teljes egészében a természetes nyomvonalat követi. A hóágyúzást pedig nem engedélyezték az új pályán. Furcsa is volt a lift első útján, hogy a pályát még nem tudták előkészíteni, mert nem esett annyi természetes hó.
Kép: Tourismusverband Paznaun – Ischgl
A lift maga is egy csoda. Nem sok 150 fős nagykabinost látunk a közelünkben. Az új lift 2295 méterről indul és 2377 méteres út után 2812 méteres magasságba érkezik. Ezt az 515 méteres szintkülönbséget 5 perc alatt teszi meg a hatalmas kabin. Az biztos, hogy az új lift kapacitása sem fogja túlságosan terhelni ezt a részt, hiszen óránként csak 1300 utast tud szállítani.
Csak az építkezés költségei 19 millió euróba (kb. 5,7 milliárd forint) kerültek, ezen felül további euró milliókba kerültek az engedélyek, az előkészítő és szakértői anyagok.
Januárban megyünk,majd kipróbáljuk.