Menü ≡

Megépülhet a nagyon régen várt francia kabinos lift

2021.06.24. | Szerző: Bata Attila
Júniusban aláírták a franciaországi Flaine síterepének hatalmas beruházásáról szerződést. Közel 60 évi tervezgetés után zöld utat kapott a völgyből a síterepre tartó kabinos lift építése.
h i r d e t é s
Flaine azon síterepek közé tartozik, amelyet a franciák nagyüzemben építettek a hatvanas években. Nem a konkurens osztrák vagy svájci hangulatos sífalvak hangulatának megteremtése volt a lényeg, hanem, hogy a síelők minél könnyebben és minél nagyobb számban jussanak ki a pályákra. Máig számos helyen találkozhatunk ezekkel a szűk szobákkal épített pályaszállásokkal.
A síterep megépítése 1963-ban kezdődött meg. Érdekesség, hogy akkor úgy döntöttek, hogy az építkezéshez szükséges anyagokat nem közúton, hanem egy külön erre a célra épített teherlifttel juttatják fel a völgyből a síterepre. A síterepet 1968-ban átadták, a tervek szerint a lift egy kis átalakítás után már utasokat is szállított volna, de a síliftek műszaki színvonala akkor még nem tartott ott, hogy valós alternatívája legyen a hegyi úton lebonyolított forgalomnak.

Így az egykori teherliftet 1971-ben leszerelték, oszlopait meghagyták, az áramot ezeken vezették fel a síterepre. Az ötletet sem vetették el teljesen, évtizedenként egyszer mindig előkerült, de mostanáig a számok azt mutatták, hogy nem éri meg ennyit költeni egy liftre.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
Ezt legutóbb 2009-ben mondták ki, de azóta egyre többet beszélünk a klímaváltozásról, amely ebben az esetben végül meggyőzte a döntéshozókat. Még annak árán is, hogy most kb. háromszor annyiba fog kerülni, mint 2009-ben.

Biztosan írunk még erről a projektről, hiszen az építkezés csak 2023-ban kezdődik meg, és várhatóan 2025 decemberében szállíthat először utasokat. Az összesen 5,5 kilométer hosszú drótköteleket csak hat oszlop tartja, mialatt a 40 darab 35 fős kabin megteszi az 1360 méteres szintkülönbséget. A teljes út a középső állomással együtt 19 percig tart. Jelenleg jó időben, gyenge forgalomban kb. 40 perc autóval a hegyi úton, de télen havazásban, turnusváltáskor akár másfél óra is lehet. A kabinos lift óránként akár 5000 utast is szállíthat.
A projekt támogatói szerint ezzel kb. évi 500 ezer autót lehet kivonni a hegyről és nélkülük 10 tonnával csökkenne az éves széndioxid kibocsátás.

2029-ben a gyorsvasút is elér Párizsból a völgybe, amelyet svájci mintára intermodulárisra terveznek, vagyis a vonatról szinte egyből a sílift kabinjába tudunk beszállni.

Az Alpok következő éveinek egyik legjelentősebb és legdrágább építkezéséről beszélünk. A jelenlegi tervek szerint a Funiflaine névre keresztelt projekt 89 millió euróba (kb. 31 milliárd forint) kerül. 
Szólj hozzá, legyél az első!
Kapcsolódó címkék:
Kapcsolódó síterepek:
Kapcsolódó országok:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
INGYENES TANÁCSADÁS »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »