Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Kacsalábon forgó csodalift épül Európa tetején

2011.07.11. Árvay Sándor

A csupa üveg buborékfelvonó az immár több mint fél évszázada közlekedő régi liftet küldi nyugdíjba. Az építkezések előkészítése máris megkezdődött, s a tervek szerint 2014-ben lesz az avatóünnepség.
Az első képen az új lift látványterve, a második képen Titlis: ehhez hasonló lift épül
A nagy beruházás megszüntetheti a Mont Blanc egyoldalúságát - Európa teteje az utazók ismereteiben leginkább Franciaországhoz, illetve Chamonix üdülőhelyhez kötődik, nemsokára azonban az olasz oldal, a Valle d'Aosta is a hegyre tartók kiindulópontja lehet.

A munkálatokat a magashegyi felvonógyártásban világmárkának számító voralbergi Doppelmayr olaszországi leányvállalata végzi, a firma történetének legnagyobb volumenű beruházásaként. A "Cordée Mont Blanc" nevet viselő projekt 105 millió euróba kerül.

A völgyállomás a Mont Blanc itáliai oldalán lesz, s a lift - 2500 m szintkülönbséget áthidalva - Courmayeur üdülőfalut köti össze a Helbronner csúccsal. A futurisztikus tervek szerint minden acélból és üvegből készül, a látogatók még az eddiginél is nagyobb élmény részesei lehetnek, amikor magasba emelkednek az üveggömb-kabinokban, melyek nem csupán felfelé tartanak, hanem saját tengelyük körül is forognak, így teljes panorámaképet kínálnak az utazóknak.

De nem csak a látvány, hanem a komfort is a jövő századot idézi majd. Padló-, illetve üvegfal-fűtés, légkondicionálás, különleges fény- és hangtechnika, valamint hatalmas kivetítő is a kabin része lesz, s az tervezők arra is gondoltak, hogy a felvonó külső részén elhelyezett érzékelők a wireless internet segítségével másodpercre pontos, aktuális időjárási információkat is feltöltsenek a fülke belsejében levő képernyőre.

Noha a forgó üvegkabin nem számít abszolút újdonságnak a Doppelmayr kínálatában, hiszen a dél-afrikai Fokváros, az amerikai Palm Springs, a svájci Titlis-csúcs, vagy a Garda-tó környéki Monte Baldo természeti szépségei ilyen buborékokból csodálhatók meg, ezzel együtt új műszaki kihívás, hogy a különleges technikát ilyen nagy tengerszint feletti magasságon is alkalmazni tudják. A 4,3 kilométer hosszú panoráma-lebegés során a 80 személyes óriáskabinok 9 m/másodperc (körülbelül 30 km/óra) sebességgel araszolnak a 7 cm vastag felvonókötélen. A tervek szerint mindkét szakaszon négy kabin áll majd szolgálatban, kiszolgálásukról két - egyenként 600 kilowattos - elektromos motor gondoskodik.

Az új völgyállomás az autópályáról könnyen megközelíthető helyen, Pontal d'Entrevesnél, a Val Veny felvonóval szemközt lesz, hatalmas fedett parkolóval. A középső állomás (2178 m-en) a jelenleg is működő közelében, néhány méterre attól épül, s a készülő létesítményben bár, étterem és presszó, konferenciaterem várja majd az érkezőket - kívül pedig Mont Frety kínál különleges látnivalót Európa legmagasabban fekvő botanikus kertjével. Az új szakasz végállomása a Helbronner csúcsnál, 3452 m tengerszint feletti magasságon épül. A 14 méter széles, óriásteraszról lehet majd körbenézi, s lélegzetelállító panoráma tárul az utazó elé: előttünk a csodás hegy, a Dente del Gigante,a Grandes Jorasses, a Vallée Blanche, és maga Európa teteje, a 4810 méterre nyújtózkodó Mont Blanc.

A Helbronner csúcsról újabb lift visz majd át a Rifugio Torino menedékházhoz - leváltva az eddigi felvonós-lépcsős-talpalós-alagutas megoldást. Nem lesz egyszerű itt építkezni, hiszen többek között egy 130 méter széles sziklatömböt is "arrébb kell taszítani", pontosabban átfúrni... A magashegyi munkálatok egyébként is nagy feladat elé állítják a tervezőket, építőket. Gondolniuk kell a tekintélyes hőmérséklet-ingásokra, a szélre, a rideg körülményekre, s a nagy tengerszint feletti magasságra, a sziklás, havas, jeges talajviszonyok között, meredek terepen való munkára.
KOMMENTEK
tpisti53 | 2011.07.12. 10:01
Csodás helyen lesz a felvonó. Volt szerencsém bejárni a fancia oldalról. Aki tudja, hogy hol van (olvassatok utána) annak egy örök élmény.
Megjegyzés: a szintkülönbség nem lehet 3500m mivel 1200-1300m-ről indul és 3452-re érkezik. A Nagy Fehér meg tudomásom szerint 4848m. A helytelen adat nemtörődömséget mutat és rontja a cikk értékét! Bye: T.I.
admin2 | 2011.07.12. 11:53
Elnézést, valóban hibáztunk, javítottuk.
Ca. 2500 méter a szintkülönbség.
vasssy | 2011.07.13. 23:27
@tpisti53, az Everest 8848, szerintem azzal kevered. A Mont Blanc 4810 körüli, néhol 4807-nek, máshol 4808-nak is írják, ez változik is, meg mérési bizonytalanság is van a világon. (( Persze Európa teteje nem a Mont Blanc, hanem az Elbrusz a maga 5642 méterévél ;-) ))
Ez persze nem változtat semmit az tervek figyelemreméltóságán.
tpisti53 | 2011.07.14. 12:57
T. vasssy!
Igazad van. Én tévedtem. A Nagy Fehér 4810 (ez a legutolsó mérés eredménye mivel állitólag folmatosan nő a "ki aranyos").
Kössz: T.I.
minerel | 2011.07.18. 23:08
Mivel a teteje egy jégsapka ami állandóan változik nem is lehet fix adat.

KIEMELT SÍTÁBOROK
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
INGYENES TANÁCSADÁS
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.