Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Kacsalábon forgó csodalift épül Európa tetején

2011.07.11. Árvay Sándor

A csupa üveg buborékfelvonó az immár több mint fél évszázada közlekedő régi liftet küldi nyugdíjba. Az építkezések előkészítése máris megkezdődött, s a tervek szerint 2014-ben lesz az avatóünnepség.
Az első képen az új lift látványterve, a második képen Titlis: ehhez hasonló lift épül
A nagy beruházás megszüntetheti a Mont Blanc egyoldalúságát - Európa teteje az utazók ismereteiben leginkább Franciaországhoz, illetve Chamonix üdülőhelyhez kötődik, nemsokára azonban az olasz oldal, a Valle d'Aosta is a hegyre tartók kiindulópontja lehet.

A munkálatokat a magashegyi felvonógyártásban világmárkának számító voralbergi Doppelmayr olaszországi leányvállalata végzi, a firma történetének legnagyobb volumenű beruházásaként. A "Cordée Mont Blanc" nevet viselő projekt 105 millió euróba kerül.

A völgyállomás a Mont Blanc itáliai oldalán lesz, s a lift - 2500 m szintkülönbséget áthidalva - Courmayeur üdülőfalut köti össze a Helbronner csúccsal. A futurisztikus tervek szerint minden acélból és üvegből készül, a látogatók még az eddiginél is nagyobb élmény részesei lehetnek, amikor magasba emelkednek az üveggömb-kabinokban, melyek nem csupán felfelé tartanak, hanem saját tengelyük körül is forognak, így teljes panorámaképet kínálnak az utazóknak.

De nem csak a látvány, hanem a komfort is a jövő századot idézi majd. Padló-, illetve üvegfal-fűtés, légkondicionálás, különleges fény- és hangtechnika, valamint hatalmas kivetítő is a kabin része lesz, s az tervezők arra is gondoltak, hogy a felvonó külső részén elhelyezett érzékelők a wireless internet segítségével másodpercre pontos, aktuális időjárási információkat is feltöltsenek a fülke belsejében levő képernyőre.

Noha a forgó üvegkabin nem számít abszolút újdonságnak a Doppelmayr kínálatában, hiszen a dél-afrikai Fokváros, az amerikai Palm Springs, a svájci Titlis-csúcs, vagy a Garda-tó környéki Monte Baldo természeti szépségei ilyen buborékokból csodálhatók meg, ezzel együtt új műszaki kihívás, hogy a különleges technikát ilyen nagy tengerszint feletti magasságon is alkalmazni tudják. A 4,3 kilométer hosszú panoráma-lebegés során a 80 személyes óriáskabinok 9 m/másodperc (körülbelül 30 km/óra) sebességgel araszolnak a 7 cm vastag felvonókötélen. A tervek szerint mindkét szakaszon négy kabin áll majd szolgálatban, kiszolgálásukról két - egyenként 600 kilowattos - elektromos motor gondoskodik.

Az új völgyállomás az autópályáról könnyen megközelíthető helyen, Pontal d'Entrevesnél, a Val Veny felvonóval szemközt lesz, hatalmas fedett parkolóval. A középső állomás (2178 m-en) a jelenleg is működő közelében, néhány méterre attól épül, s a készülő létesítményben bár, étterem és presszó, konferenciaterem várja majd az érkezőket - kívül pedig Mont Frety kínál különleges látnivalót Európa legmagasabban fekvő botanikus kertjével. Az új szakasz végállomása a Helbronner csúcsnál, 3452 m tengerszint feletti magasságon épül. A 14 méter széles, óriásteraszról lehet majd körbenézi, s lélegzetelállító panoráma tárul az utazó elé: előttünk a csodás hegy, a Dente del Gigante,a Grandes Jorasses, a Vallée Blanche, és maga Európa teteje, a 4810 méterre nyújtózkodó Mont Blanc.

A Helbronner csúcsról újabb lift visz majd át a Rifugio Torino menedékházhoz - leváltva az eddigi felvonós-lépcsős-talpalós-alagutas megoldást. Nem lesz egyszerű itt építkezni, hiszen többek között egy 130 méter széles sziklatömböt is "arrébb kell taszítani", pontosabban átfúrni... A magashegyi munkálatok egyébként is nagy feladat elé állítják a tervezőket, építőket. Gondolniuk kell a tekintélyes hőmérséklet-ingásokra, a szélre, a rideg körülményekre, s a nagy tengerszint feletti magasságra, a sziklás, havas, jeges talajviszonyok között, meredek terepen való munkára.
KOMMENTEK
tpisti53 | 2011.07.12. 10:01
Csodás helyen lesz a felvonó. Volt szerencsém bejárni a fancia oldalról. Aki tudja, hogy hol van (olvassatok utána) annak egy örök élmény.
Megjegyzés: a szintkülönbség nem lehet 3500m mivel 1200-1300m-ről indul és 3452-re érkezik. A Nagy Fehér meg tudomásom szerint 4848m. A helytelen adat nemtörődömséget mutat és rontja a cikk értékét! Bye: T.I.
admin2 | 2011.07.12. 11:53
Elnézést, valóban hibáztunk, javítottuk.
Ca. 2500 méter a szintkülönbség.
vasssy | 2011.07.13. 23:27
@tpisti53, az Everest 8848, szerintem azzal kevered. A Mont Blanc 4810 körüli, néhol 4807-nek, máshol 4808-nak is írják, ez változik is, meg mérési bizonytalanság is van a világon. (( Persze Európa teteje nem a Mont Blanc, hanem az Elbrusz a maga 5642 méterévél ;-) ))
Ez persze nem változtat semmit az tervek figyelemreméltóságán.
tpisti53 | 2011.07.14. 12:57
T. vasssy!
Igazad van. Én tévedtem. A Nagy Fehér 4810 (ez a legutolsó mérés eredménye mivel állitólag folmatosan nő a "ki aranyos").
Kössz: T.I.
minerel | 2011.07.18. 23:08
Mivel a teteje egy jégsapka ami állandóan változik nem is lehet fix adat.

h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE