Néhány dologban már tisztábban látunk a szombati tragédia kapcsán, de maradtak még fontos kérdések, amelyeket a vizsgálatoknak kell tisztázniuk.
Kép: Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico
Amint már beszámoltunk róla, szombat kora délután a Mottarone-hegyen lezuhant a felvonó egyik kabinja, amelyben 15-en utaztak, közülük tizennégyen életüket vesztették.
Hivatalos személyek és szemtanúk eddigi megállapításai abban egyeznek, hogy a kabin már közel volt a hegyállomáshoz, szinte néhány méterre tőle, már a kiszálláshoz készülődhettek az utasok. A hatóságok megtekintették a hegyállomás biztonsági kamerájának rövid felvételét, amin azt látták, hogy a kabin hirtelen rázkódik egy nagyot, majd megindul visszafelé.
A Corriere della Sera összegezte, amit eddig lehet tudni
Túl sok mindent nem láthattak az alacsony felbontású felvételeken, amely hangot sem rögzít. Szemtanúk durranáshoz hasonló hangról számoltak be, amely után megindult a kabin lefelé.
Ezt a kabint két drótkötélre függesztették fel. Egy vastagabb tartókötélre, amely sima felületével azt szolgálja, hogy minél kisebb akadállyal ezen közlekedjen a kabin. Valamint egy vékonyabb vontatókötélre, amely mozgatja a kabint, vagyis felhúzza a hegyre. Feltételezések szerint ez utóbbiban történt szakadás, amely után megindult a kabin lefelé.
A leszakadt drótkötél a hegyállomáshoz közeli ház (lovasiskola) udvarán. Szerencsére nem talált el senkit. Példa a becsapódás erejére 0:56 percnél.
A baleset után közzétett videófelvételeken tisztán látszódnak a földön heverő leszakadt a drótkötelek. A kabin nagy sebességgel indult el lejtmenetben, majd nekicsapódott a tartóoszlopnak. Az ütközés következtében kb. 20 méteres magasságból zuhant a földre. Az eddigi adatok szerint zuhanás helyett inkább "rövid repülésről" beszélhetünk, mert a kabin 54 méterrel az oszlop után, a meredek hegyoldalban ért földet, majd néhány métert gurult, amíg fáknak csapódva megállt.
Újságírói kérdésre válaszolva az ügyész a hallgatóság fantáziájára bízta, hogy milyen szörnyűség történhetett az utasokkal ilyen esetben. A hegyimentőknek és a tűzoltóknak erre nem volt szükségük, saját szemükkel látták a tragédiát. Vezetőjük 22 éve végez mentéseket, de ilyen szörnyűséget ő sem látott. Volt, aki már zuhanás közben kiesett a kabinból, attól 30 méterre is találtak holttesteket.
A 15 utasból 13 a helyszínen meghalt. Egy kilencéves fiú kórházba szállítás után halt bele a sérüléseibe. Egy ötéves fiú életéért a kórházban küzdenek az orvosok, és már óvatos bizakodással kommentálják az állapotát. Egész Olaszország aggódva figyeli a gyermek állapotát.
Hírek szerint édesapja testével védte fia életét a zuhanás alatt. A fiú a balesetben elvesztette szüleit, kétéves testvérét, valamint Izraelből látogatóba érkező nagyszüleit. Az áldozatokról sokat írnak Olaszországban, több pár is található az áldozatok között. Voltak, akik születésnapot ünnepeltek a kirándulással és voltak, akik júniusra tervezték az esküvőjüket. A legtöbb áldozatot gyászoló település polgármestere szerint végre az emberek kimozdulhattak és a covid-intézkedések után találkozhattak egymással. Ennek a hétvégének ünnepnek kellett volna lennie, de tragédia lett a vége.
A járványügyi szabályozások két életet biztosan megmentettek. A kabinokban csak limitált létszámban lehet még csak utazni. Ebben az esetben a 35 fős kabinba csak 15-öt engedtek be. Ennek a szabálynak köszönheti az életét egy apa és gyermeke, akik már nem utazhattak ezzel a kabinnal.
A helyszín a levegőből. Jól látható a hegyállomás, a tartóoszlop, a becsapódás helye és a kabin helyzete.
Természetesen megkezdődött a felelősség vizsgálata, mind a hivatalos szerveknél, mind az olasz sajtóban. Először azt sem lehet pontosan tudni, hogy ki a felvonó tulajdonosa. Ugyan a helyi önkormányzat 1997-ben megvette a régiótól, de a földhivatali nyilvántartásban még mindig a régi tulajdonos nevén szerepel. Állítólag az új tulajdonos még nem nyújtotta be a szükséges papírokat.
Külön kérdés, hogy miért nem működött a kabin vészféke?
A gyártó, a dél-tiroli Leitner cég azonnal nyilvánosságra hozott minden karbantartásról és felülvizsgálatról szóló dokumentumot. A felvonót tavaly decemberben tesztelték utoljára vészfékezéses terheléses próbával, amely nagyjából a mostani balesethez hasonló körülményeket vizsgált.
Az ötévente esedékes felülvizsgálatot is előrehozták idén augusztustól március végére. A hidraulikus fékeket május 3-án ellenőrizték legutóbb. Ennek a dátumnak még lehet jelentősége.
A kabinokon vészfék található, amely érzékelőkön keresztül figyeli, hogy a kabin a szokásos sebességgel közlekedik. Eltérés estén azonnal működésbe lép, és rögzíti a drótkábelhez a kabint, nem engedi továbbhaladni. Ez a berendezés most nem működött.
Ezzel kapcsolatban egyre több olasz sajtóhír emberi hibára gyanakszik. A baleset utáni felvételeken látszik, egy piros színű acélelem (az olasz műszaki szlengben villa), amely arra szolgál, hogy a harapófogóként összezáró fékpofákat ne engedje a drótkábelhez rögzíteni a kabint, vagyis ennek a szerkezetnek nem szabadna a helyén lennie.
Az ominózus elem, amelyet elfelejtettek eltávolítani.
Azonban ezt a kb. ötkilogrammos szerkezetet gyakran használják, főleg teszteknél, karbantartásnál vagy hibaelhárításnál. Általában két ilyen tárggyal iktatják ki a vészféket, ebből egy biztosan látszik a felvételeken. A történelemben volt már rá példa, amikor egy felülvizsgálat után egy ilyen szerkezetet felejtettek a kabin felett és bekövetkezett a baleset. Ezért lehet érdekes az utolsó felülvizsgálat május 3-i időpontja.
Másrészt az is kiderült, hogy egy nappal a tragédia előtt fél óráig állt a kabin, az üzemeltetőknek kellett "beavatkozniuk", hogy újra tudják indítani. Erről nem tudunk részleteket, hogyan tudták lehozni a kabint, ki kellett iktatniuk a vészfékezést egyáltalán?
A hatóságok tudnak erről az esetről és a vizsgálatot vezető ügyész kijelentette, hogy az emberi mulasztást sem lehet kizárni. A már említett biztonsági kamera filmje annyira rossz minőségű, hogy nem állapítható meg rajta kitámasztó szerkezet.
Pénteken mindenki az olasz kerékpáros körversenyt, a Giro d'Italiát várta volna a környéken, annál is inkább, mivel az egyik kedvenc versenyző (Filippo Ganna) innen származik. A közlekedési miniszter és a szervezők úgy döntöttek, hogy kegyeleti okokból megváltoztatják az útvonalat és a verseny elkerüli a települést. Sok nézőt vártak, és attól tartottak közülük sokan katasztrófaturistaként a tragédia helyszínét is felkeresnék volna.
A tragédia hatással van más olasz síterepekre is. A hasonló típusú kabinos liftek működését leállították és azonnali felülvizsgálatot rendeltek el. Így a mostani hétvégére tervezett szezonkezdet a nagyközönség számára két hetet késik a Stelvio-gleccseren, mivel itt is hasonló kabinos közlekedik.
Frissítés - 2021.05.26 08:30
A rendőrség a tegnap késő esti és ma hajnali kihallgatások után őrizetbe vette a lifttársaság tulajdonosát és két vezetőjét.
A vád szerint nem véletlenül maradt benn a vészfékezést megakadályozó szerkezet, hanem a lifttársaság szándékosan helyezte oda.
Az ok, hogy a felvonó korábban meghibásodott és a vészfék mindig letiltotta az üzemeltetését. A felvonó megjavítása nagyon sokáig tartott volna és ezt a covid utáni újrainduló forgalomban a vezetés nem akarta megvárni.
A vészféket, a vád szerint, szándékosan manipulálták, hogy közlekedhessen a kabin. A kabin hetek óta így közlekedett...
Ezek szerint fent maradt a vészfék kiiktató elem. Engem az is érdekelne, hogy az alsó kabinon is rajta volt, tehát az is elszabadult? Mivel a húzó kötél az egyben van és az mozgatja egyszerre mind a két kabint, gondolom az alsó is elszabadult, vajon neki ütközött az indító állomásnak, vagy ott működött a fék, mert nem volt kiiktatva?
Hihetetlen. Valaki egyszerűen rajta felejtette. Aztán az is megérne egy misét, hogy mégis hogy a fenébe szakadt el a húzó kábel. Azt is gondolom évente röntgenezik. Ennyi erővel a tartó kábel is elszakadhatott volna és akkor is lezuhan a kabin.
Ebben a kabinban 15-en voltak, de ott van például a Vanoise Express Paradiskiben ami La Plagne-t köti össze Les Arcs-al. Arra 180 ember fér fel (két szintes) plusz a vezető (mert abban az is van). A karbantartási és szerelési rutinoknak is teljesen túlbiztosítottnak kéne lenni, annyi ember élete múlhat ezen.
Nehezen hiszem el, hogy a féket kiiktató szerkezetnek nincsen egy dedikált helye. És pláne, hogy valakinek nem tűnt fel, hogy egyszerűen nincsen a helyén? Akkor még is hol lehetne? A biztonsági kamera meg rossz minőségű felvételeket készít? Könyörgöm, egy középkategóriás mobil is ma már szuper minőségű felvételeket készít. Erre is kéne lennie előírásnak, hogy ilyen esetekben könnyebb legyen megvizsgálni, mi is történt.
Remélem kiderül mi történt valójában, hogy a jövőben ilyen soha többé ne fordulhasson elő.
leon973
Tényleg borzalmas.
A cikkben lévő, fentről a második videóban, 2:09-nél nyilatkozó személy mögött látszik a másik kabin (valószínűleg az alsó állomásnál). Látszólag sértettlen állapotban van, áll kb. 10 méterre az völgyállomástól. Részletkérdés, de ahogy látom a lovasiskola nem az hegyállomásnál van, hanem az völgyállomás felett.
Sok információ hiányzik, a "kötélszakadás" nem mond semmit, és nem is valószínű. Sajnos a képeken nem látszik a a kötél bekötési pontja. Ezeknél a kisebb kabinoknál a vonókötél ún. kiöntött karmantyúkkal csatlakozik a futóműhöz. (egy kúp alakú acélhüvelyben a kötél szét van fejtve, és aránylag lágy fémmel kiöntve,ez fogja meg a kötelet)
Ez a karmantyú egy csappal rögzül a futóműhöz. Tehát lehet, hogy a csap tört el, és elszabadult a kötél, van realitása. Kicsúszott a kötél a fémes kiöntésből, lehet, de kicsi a realitása. Elpattant a kötél a karmantyúba belépés helyén: lehet, és nagyobb a realitása, itt ugyanis a kötél jobban igénybe van véve, időnként újra is kell "karmantyúzni" ezeket a kötéseket.
Az egyértelmű, hogy a féknek fognia kellett volna.
Megint bebizonyosodott, hogy a balesetek általában nem egyetlen hibából következnek be, és sajnos mondhatni többségében emberi mulasztásból, még akkor is, ha elsőre "műszaki" vagy "anyaghibának" tűnik. Persze ilyenek is vannak, de eddig azok voltak a kevesebbek, látjuk sajnos a repülőgépekkel történt baleseteknél.
Ha nincs baleset, a trehányság a fékkel sosem derül ki, és sajnos van eset, hogy a hozzáértőt le-h-ik, hogy miért kötözködik kis hibákért. Igen,ha nem történik meg a baleset a szakértő lesz a h-e élete végéig, mert "ugye nem lett baj..." . De kívánhatja-e bárki, hogy úgy legyen igaza, hogy valaki meghal?
Együttérzésünk kifejezése mellett legyen ez sajnálatos intő jel a hazai kötélpályák felelős tulajdonosainak és üzemeltetőinek.
Az itthoni legrövidebb libegőn is kb 140 személy ülhet egyszerre, a legnagyobbon 400 körül. Ez ugye nem 16 fő !
A vonókötél szakadást már több, mint 30 évvel ezelőtt is tesztelték pl. Söldenben, ezen a videón látszik, mekkora erők működnek ilyen esetben (össze is tört a teszt során a kabin): https://youtu.be/pPQWz_NIBTs
A sommerschi.com fórumán több képet is feltettek, amik alapján 2014, 2016 és 2018-ban is ment már a kabin a behelyezett távtartókkal, szóval nem egyszeri esetről lehet szó.
Itt látható pl, hogy a "villák" a másik kabinnál a szerelőplatformon voltak, az a kabin meg is állt. https://skiliftblog.files.wordpress....com/2021/05/mottarone_ta...
Ha jól tudom amúgy már nem is kötelező minden liften ez a fajta fék egy EU direktíva alapján, de az a nagyobb, két tartóköteles liftekre vonatkozik, speciális követelmények esetén (pl. a Tuxer 150er-en sincs, de a 160 fős kabinokon Vaujany/Alpe d'Huezben van))
Kösz ezeket az infókat!
Ha valaki találna újabb képet, az érdekes lehetne.
Ugyanis "kötélszakadást" említenek, de érdekes módon a szakadt kötélhelyről eddig képet nem találtam. Az egészet "kihegyezték" a fékre, ami persze egyértelmű, de azért e 4x-es biztonsággal méretezett , néhány hónapja még hibátlannak vizsgált kötélnek nem nagyon "illik" elszakadni, ráadásul vélelmezhetően normál haladás közben, félteherrel...
Ennek a tragédiának van azért egy másik olvasata is. Normális körülmények között ilyesmi nem fordulhat elő. Viszont ezeket az embereket a covid ürügyén bedobták a vonat alá, egy éve nem volt semmi jövedelmük, a teljesen felesleges és értelmetlen tiltásokat elrendelő kormányok egy kanyi segítséget nem adtak nekik a válság alatt. Aztán amikor a csőd szélén éppen kinyithatnának akkor jön egy ilyen műszaki hiba ami miatt hetekig megint nem tudnának üzemelni.... Nagy a kísértés. Bár semmi nem menti az üzemeltetőket, azt hiszem a zárjunk be mindent ha használ ha nem propnensei is kicsit magukba nézhetnének, és vállalhatnának némi felelősséget a történtekért....
Sajnos szemléletbeli probléma van, amit nem győzök a kezelőknek itthon sem eléggé hangsúlyozni, (A tulajdonosokról nem is beszélve...)de más szakterületeken is igaz, nem specifikus! De ez vezet a könnyelműséghez !!!!
Hajlandóak vagyunk azt mondani, kicsi a valószínűsége...1:100 millióhoz, mondjuk.
Ez tudományosan, matematikailag így van, hogy két hiba ráadásul egyszerre egyszerre lépjen fel, még kisebb. (kérem senki ne említse itt a repülőgép és bomba esetét...ismert)
Amit senki, soha nem fog tudni megmondani, hogy az egyetlen hiba az 1:100 millióból 200 év múlva, vagy holnap, vagy 5 perc múlva következik be !!!!!!! a valószínűség ettől még ugyanannyi!
Egy régi történet, még 1972-ből, amikor -"az átkosban" megkérdezte a technológia tanár, miért olyan a vas-szén állapotábra, amilyen stb, aki tudja érti. Nagy némaság. Felelet: "Mert ilyennek teremtette a Jó Isten"
Nem misztifikálni szeretnék, és nem fétisizálni ezt a dolgot, hanem tanulság már sokadszor: kockázatot mindig kell vállalni, és vállalunk, amikor az utcára kimegyünk, ha akarunk, ha nem. De szabad gondolkodni. Bizony, az állásával játszott az a kezelő, aki a kitámasztást a fékben benne hagyta. Igen és nem esetben is. A híradásokból kiolvashatóan bárki volt, nem saját döntésére tette, úgy néz ki.
Nem egyszerű ítélni, "ki vesse rá az első követ...."
Remélem, az itthoni kezelők egyike sem az “áttoljuk a műszakin” elvet képviseli…
Jelen esetben a legfrissebb hírek szerint a kötél nem szakadt el - hiszen a problémát a korábbi vizsgalatok kimutattak volna - hanem a karmantyú belépési pontjánál eltört. Hogy ezt mi okozta, nem tudják, de a korábbi, sorozatos vészmegállások is nagy dinamikus terhelésnek tették ki. Talán ezért is használnak több, hasonló felvonón végtelenített kötelet. https://www.facebook.com/1000484865...65584/posts/2667164416212...
Az is jelenthetett valamit, hogy a kabin vonókötele mielőtt elszabadult igen erőteljesen rázkódott le és fel. Talán más hiba is fenn állt, ami ezt okozhatta.
Megnézve egyéb felvételeket, azokon is látszik, hogy a tartóoszlopoknál és a végpontokon a vonókábel a folyamatosan csökkenő távolság hatására az addigi nagy ívű belengéseket felgyorsítja és leszűkíti. Meglehet, ez a folyamatos apró rángás vezetett szakadáshoz, vagy a rögzítési pont töréséhez.
Ezek szerint fent maradt a vészfék kiiktató elem. Engem az is érdekelne, hogy az alsó kabinon is rajta volt, tehát az is elszabadult? Mivel a húzó kötél az egyben van és az mozgatja egyszerre mind a két kabint, gondolom az alsó is elszabadult, vajon neki ütközött az indító állomásnak, vagy ott működött a fék, mert nem volt kiiktatva?
Hihetetlen. Valaki egyszerűen rajta felejtette. Aztán az is megérne egy misét, hogy mégis hogy a fenébe szakadt el a húzó kábel. Azt is gondolom évente röntgenezik. Ennyi erővel a tartó kábel is elszakadhatott volna és akkor is lezuhan a kabin.
Ebben a kabinban 15-en voltak, de ott van például a Vanoise Express Paradiskiben ami La Plagne-t köti össze Les Arcs-al. Arra 180 ember fér fel (két szintes) plusz a vezető (mert abban az is van). A karbantartási és szerelési rutinoknak is teljesen túlbiztosítottnak kéne lenni, annyi ember élete múlhat ezen.
Nehezen hiszem el, hogy a féket kiiktató szerkezetnek nincsen egy dedikált helye. És pláne, hogy valakinek nem tűnt fel, hogy egyszerűen nincsen a helyén? Akkor még is hol lehetne? A biztonsági kamera meg rossz minőségű felvételeket készít? Könyörgöm, egy középkategóriás mobil is ma már szuper minőségű felvételeket készít. Erre is kéne lennie előírásnak, hogy ilyen esetekben könnyebb legyen megvizsgálni, mi is történt.
Remélem kiderül mi történt valójában, hogy a jövőben ilyen soha többé ne fordulhasson elő.