Ismét vészhelyzet van egy hazai település apró sípályáján. A Súr önkormányzata által üzemeltetett helyi sípálya jövője veszélybe került köszönhetően néhány olyan új adminisztratív változásnak is, amelyek jelentős terheket rónak az összes hazai üzemeltetőre. Hosszú távon ez biztos nem tesz jót a hazai síelésnek.
Egy külön témát is megér az ügy, hiszen a szezon előtti beszélgetések alkalmával számos hazai síterep üzemeltetője jelezte, hogy az idei szezonban bevezetett új intézkedések jelentősen megnövekedett terheket rónak a hazai síterepekre. Az egyik legnagyobb érvágás például a háromszorosra emelkedett hatósági eljárási díjak. A Síparkban például egy csákányos engedélyeztetése az eddigi 300 000 forintról több, mint 1 000 000-ra emelkedett. Ugyanígy kemény vágást jelenthet a síiskolák vagy a műanyag pályák üzemeltetőinek az eddigi 180 000-es díj helyetti 500 000 forintos összeg.
A jogosultságokkal kapcsolatban is szigorodtak a feltételek, a törvényalkotók a vasúti létesítmények rendeletei közé tették be a síliftekre vonatkozó szabályokat, így már a liftkezelőknek is hasonló alkalmassági vizsgát kell tenniük, mint a MÁV-dolgozóknak. Ezek után nem meglepő, hogy nehéz idők jönnek a túlélésükért harcoló hazai pályáknak, több helyen nem tudnak a megváltozott követelményeknek megfelelni, mint például Súron, ahonnan a polgármester, Sógorka Miklós válaszolt kérdésükre. Idézet a válaszából:
"Az idei évben a Nemzeti Közlekedési Hatóság felülvizsgálatot végzett sípályánkon, és sajnos a további működést szigorú feltételekhez kötötte, amelyet anyagi forrás hiányában nem tudtunk vállalni. A fennmaradási engedély megszerzéséhez 2013. október 15-ig kaptunk határidő-hosszabbítást, ami azt jelenti, hogy az idei szezonban sajnos nem tudjuk indítani a felvonót, de legalább a remény megvan, hogy a 2013/14. évi síszezonra ismét engedéllyel rendelkező felvonó várhatja a síelőket.
Ehhez minden segítséget, felajánlást szívesen veszünk, ellenkező esetben végleg bezár a Súri Sípálya.
Az előírások:
- szakképzett, vizsgázott felvonókezelő (eddig társadalmi munkában végezte egy helyi bácsi)
- felelős üzemvezető (eddig én voltam mint polgármester, de a jövőben nem lehetek, mert közgazdász végzettségem nem felel meg a vasutak üzemeltetéséről szóló jogszabályban előírt felelős üzemvezető követelményeinek – a felvonó vasútnak minősül) – ez újabb kiadási tétel, mert ingyen nem kérhetjük senkitől, hogy a nevét adja az üzemeltetés teljes felelőssége mellett
- villamos-érintésvédelmi felülvizsgálat
- drótkötélpálya cseréje
- felvonó-vasszerkezetek korrózióvédelme
- és még sok kisebb apróság: üzemnapló készítése és vezetése, üzemelési szabályzat stb…
Önkormányzatunknak a sípálya üzemeltetése eddig is mínuszos volt, de tettük ezt a sportág szerelmeseiért, a település ismertségének növeléséért. A jövőben viszont elgondolkodtató, hogy ilyen szigorú feltételek mellett 1200 fős településünk forráshiányos önkormányzata áldozzon-e erre a célra bármekkora pénzösszeget. A helyi lakosságnak nehéz elmagyarázni, hogy a sípályára költünk 800 000 – 1 000 000 forintot, amikor az útjaink és járdáink gödrösek, az orvosi rendelő felújításra szorul…
Sajnos így állunk, de ahogy írtam, bízom benne, hogy 2013. október 15-ig sikerül valamilyen pályázaton pénzt szereznünk, és tovább tudjuk működtetni a sípályát."
Eddig a levél, mi pedig bízunk benne, hogy van esély arra, hogy a hazai sípályák életben maradjanak. Tudjuk, hogy a hazai pályák nem versenyezhetnek az Alpok hegyeivel, de ha a következő generáció csak a tévében vagy az interneten lát síelőket, előbb-utóbb nem fognak kedvet kapni a síeléshez.