Azóta az északi oldalon az új felvonóra már a drótköteleket is felszerelték. Itt dupla vezetésű, tehát egyben szélbiztos, nagykabinos felvonó készül, fel a tetőig. A napokban ünnepelték a Kamena Chatában, hogy Délen is befejezték a görgősorok felszerelését. Itt szimpla kötélsor vezet fel a Kosodrevinától a csúcsra. Az alsó felvonóházat közvetlenül a Kosodrevina szálló bejárata előtt építik. A meglehetős kubaturájú betonszerkezet nagyjából már el is készült. Fent a csúcson egy fémvázas szerkezetű állomás szerelése folyik. A régi épületek közül csak a körpresszót hagyták meg, nyilván fel fogják újítani. Mindenesetre a nézelődők a felvonók készültségét látva el se tudják elképzelni, hogy azok a szezonra működni fognak. Pedig nyilván fognak, hiszen régebben a déli négyes felvonóhoz is nyár derekán kezdtek hozzá, de november elején már próbajárat volt.

Fotó: www.jasna.sk

A Kosodrevinától lefelé - ahol még hiányzott - az egész területet felszerelik hóágyúval. Itt is, meg máshol is igyekeznek - főleg az átjárókban - a nagy sziklákat eltávolítani: a Prederes és a Zaderes alsó állomása közötti, kiszélesített szakaszt teljesen kisimították, sőt az utóbbi pályájának alsó harmadáról is kiszedték a nagyobb köveket.
Az egész "az ember nagy természet átalakító tevékenységét" tükrözi. Nemcsak Chopok déli oldalának közismerten mérsékelt civilizáltsága van eltűnőben, hanem ennek bájai és előnyei is odavannak. A retro érzést és az innen könnyen elérhető érintetlenséget a konzum feeling váltja fel. De ez hagyján. Már a tavalyi nagy terepfejlesztések - a Gombicka, alias Pattogós alsó végéből a Krupovára, a Zadesről a Krupovára épített, illetve mindkét Deresen kiszélesített, ratrakolhatóvá tett pályák - is eleve nagy dúlást jelentetettek, most még erre került egy lapáttal. Szervizutat építettek délen a középső állomásig, északon pedig - az ember álla leesik - ott állnak az autók fent, a csúcs alatt. De ennek még van valami haszna, célszerűsége, hanem az erdők ettől függetlenül szörnyű állapotban vannak.

Munkálatok a déli oldalon

Negyedszázad alatt három pusztító vihar volt a déli völgyben, nagy károkkal, de ami most látszik, az azoknak a többszöröse. Az erdő legalább 50%-át már elvitte a betegség, a kiszáradt csonkok nagy szürke foltokat mutatnak az egyre zsugorodó zöld felületen. Kicsiny vigasz, hogy télen, a hó takarásában mindez nem látszik annyira...