Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Zermatt: modern lift épült, de hol a személyzet?

2021.02.01. Bata Attila

A jövő már kopogtat a svájci Zermatt síterepén. Nemrég helyezték üzembe azt a tízszemélyes felvonót, amelynek üzemeltetését már a modern technológiára bízták, az emberi beavatkozás csak legvégső esetben.
A hegyállomás
A hegyállomás
h i r d e t é s
Önjáró autók, buszok, metrók és ratrakok után nem meglepő, hogy a síliftek sem maradnak ki az automatizált működésből. A zermatti lifttársaság közleménye szerint üzembe helyezték Svájc első ilyen típusú síliftjét.

Természetesen, a világ jelenlegi legmodernebb technikájával épült sílifthez társították az automata felügyeleti rendszert. A szokásos páros, a vorarlbergi Doppelmayr és a svájci Garaventa ezúttal is saját csúcstechnológiáját tette bele a projektbe. Az osztrákok a már bevált D-Line liftrendszerüket, a svájciak pedig az Omega V-10 kabinjaikat.

A rendszer üzemeltetése szinte teljesen automatizált. A lifthez érzékelőket telepítettek, a környékét mindenhol kamerák pásztázzák. A két cég kifejlesztette az AURO (Autonomous Ropeway Operation) rendszert, amelynél személyzet nélkül történik az üzemeltetés.
A rendszer mindent figyel, és azonnal jelez, ha valami szokatlant érzékel a "normális üzemeltetéshez" képest. Például beszállásnál, ha valakinek a bakancsára záródik a kabin ajtaja, akkor az automata azonnal leállítja a liftet. Az újraindításhoz már kell az emberi döntéshozatal, de az alkalmazott sem a liftállomáson ül, hanem egy távoli "irányító központból" hozza meg a döntést.
A Kumme 10 személyes lift és a hozzá kapcsolódó beruházások közel 30 millió svájci frankba (kb. 10 milliárd forint) kerültek a síterepnek. A lift 3192 méter hosszú útvonalon közlekedik, 965 méteres szintkülönbséggel. A már említett 56 darab üvegfalú kabinból csodás kilátás nyílik a környék négyezres csúcsaira.
A lifthez közeli pályán javították a hóágyúzás feltételeit is. 63 darab lándzsa típusú hópótló szórhatja a havat 4,5 kilométer hosszban. A pálya felett öt, szintén a távolból üzemeltethető, lavinaveszély elhárító tornyot építettek a biztonságos síelés érdekében.
KOMMENTEK
TZoli | 2021.02.01. 10:11
Ez már majdnem olyan mint Eplény :).
simanias8 | 2021.02.01. 12:13
Nem kéne emlegetni, mert még jövőre megfaragják az egyik közeli hegyet, a látvány és az érzés kedvéért.
RIETHJOCO | 2021.02.01. 15:46
Nálunk afejlesztés abbol ál,hogy a keritést egyenes helyet cik cakban teszik le.
Tobzoska | 2021.02.01. 16:45
lassan már a hús vér síelő se kell. Csak a gond meg a baj van velük. Droidok síeljenek. A fej, meg testkamerára be lehetne fizetni, s mindenki ott síelhetne, ahova befizet. Okos gépek friss hegyi illatot árasztanának a szobába. Zabálni otthon is lehet, nem törik a láb, nincs vita a tolakodás miatt, nincs sorba állás, no meg a tízórás utak is kiktathatóak lennének. Végül is a technika ezt is lehetzővé tenné.
andrewboy | 2021.02.02. 08:35
Tobzoska: ezt az elméleti elképzelést / fejlesztés, nem szeretném megélni. Nem biztos,hogy előrevinné az emberiséget ez a nagy irányú virtuális - robotika.Nyilván rengeteg terület van, ahol segíti az előrelépést, de pusztítja is az emberi tevékenységet,gondolkodást testi fittséget edzettséget stb...
Kálóczy Péter | 2021.02.02. 16:22
Vasárnap kipróbálom :)

h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE