A jövő már kopogtat a svájci Zermatt síterepén. Nemrég helyezték üzembe azt a tízszemélyes felvonót, amelynek üzemeltetését már a modern technológiára bízták, az emberi beavatkozás csak legvégső esetben.
Önjáró autók, buszok, metrók és ratrakok után nem meglepő, hogy a síliftek sem maradnak ki az automatizált működésből. A zermatti lifttársaság közleménye szerint üzembe helyezték Svájc első ilyen típusú síliftjét.
Természetesen, a világ jelenlegi legmodernebb technikájával épült sílifthez társították az automata felügyeleti rendszert. A szokásos páros, a vorarlbergi Doppelmayr és a svájci Garaventa ezúttal is saját csúcstechnológiáját tette bele a projektbe. Az osztrákok a már bevált D-Line liftrendszerüket, a svájciak pedig az Omega V-10 kabinjaikat.
A rendszer üzemeltetése szinte teljesen automatizált. A lifthez érzékelőket telepítettek, a környékét mindenhol kamerák pásztázzák. A két cég kifejlesztette az AURO (Autonomous Ropeway Operation) rendszert, amelynél személyzet nélkül történik az üzemeltetés.
A rendszer mindent figyel, és azonnal jelez, ha valami szokatlant érzékel a "normális üzemeltetéshez" képest. Például beszállásnál, ha valakinek a bakancsára záródik a kabin ajtaja, akkor az automata azonnal leállítja a liftet. Az újraindításhoz már kell az emberi döntéshozatal, de az alkalmazott sem a liftállomáson ül, hanem egy távoli "irányító központból" hozza meg a döntést.
A Kumme 10 személyes lift és a hozzá kapcsolódó beruházások közel 30 millió svájci frankba (kb. 10 milliárd forint) kerültek a síterepnek. A lift 3192 méter hosszú útvonalon közlekedik, 965 méteres szintkülönbséggel. A már említett 56 darab üvegfalú kabinból csodás kilátás nyílik a környék négyezres csúcsaira.
A lifthez közeli pályán javították a hóágyúzás feltételeit is. 63 darab lándzsa típusú hópótló szórhatja a havat 4,5 kilométer hosszban. A pálya felett öt, szintén a távolból üzemeltethető, lavinaveszély elhárító tornyot építettek a biztonságos síelés érdekében.