43 évvel ezelőtt, 1970 márciusában rendezték meg először Münchenben a nemzetközi sportszervásárt, s akkoriban a Theresienhöhe kiállítócsarnokába 8 márkáért lehetett napijegyet váltani, s bóklászni a 25 országból érkezett 816 vállalat kiállítási pavilonjai között.
h i r d e t é s
Tízezer látogatója volt az olimpiára készülődő bajor főváros sportos bemutatójának.
Azóta a város védjegyévé vált, s a kontinens (de talán a világ) legnagyobb - sporthoz, testkultúrához kapcsolódó - szakmai seregszemléjének számít a kiállítás és termékbemutató, volt olyan esztendő, hogy két alkalommal is vásározni hívták Münchenbe a sportpiac egyre szélesedő gyártói táborát.
A napokban zárult 71. ISPO (International Sports Business Network) minden korábbi rekordot megdöntött, ötvenkét ország 2481 kiállítója 17 csarnokban, összesen 103 220 négyzetméternyi területen mutatta be új termékeit, fejlesztéseit, ötleteit.
A február elején három napig nyitva tartó sportshow 109 országból több mint 81 ezer érdeklődőt vonzott. A házigazda németek mellett az olasz, francia, svájci és brit látogató volt a legtöbb, de Klaus Dittrich, a Messe München International vezérigazgatója elmondta, hogy Spanyolország is újból felfedezte magának az ISPO-t, s meglepően nagy érdeklődést jelzett az ázsiai piacról érkezett kiállítók és látogatók számának gyors növekedése is. A nemzetközi jelleget jól mutatja, hogy a látogatók 65%-a, míg a kiállítók 83%-a volt külföldi.
A vásár főbb témakörei:
- Akciósportok (snowboard, wakeboard, vízisí, rali, stb.)
- Hagyományos sportok (sí, labdarúgás, golf, kézilabda, stb.)
- Performance sportok (pilates, balett, jóga, fitness, nordic walking, stb.)
A kiállítás az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a sí és télisport felszerelés gyártóinak igazi eldorádója. A nagyközönség itt ismerkedhetett meg következő szezonra készített kollekciókkal, fejlesztésekkel. Színes és interaktív bemutatókon tárták a közönség elé termékeik újdonságait, előnyeit. Világsztár sportolók igyekeztek kedvet teremteni a vásárláshoz, az üzletkötéshez, az új termék megismeréséhez. A három nap során itt vendégeskedett többek között
Iori Podladtchikov svájci snowboard világbajnok, a francia freeski legenda,
Candide Thovex, a pekingi olimpián győztes triatlonista,
Jan Frodeno, a magyar felmenőkkel rendelkező amerikai lesiklóbajnok
Ted Ligety, vagy a háromszoros olimpiai aranyérmes, világbajnok biatlonista,
Michael Greis.
A vásáron kiállított újdonságokat független zsűri is értékelte, s négy kategóriában ítélték oda a hatalmas presztízst jelentő
ISPO nagydíjat, s ezen kívül számos egyéb elismerést is kiosztottak.
- Az Action kategóriában a Burton/Anon pillanatok alatt cserélhető lencséjű, modern M2 síszemüvege nyerte a fődíjat.
- Az Outdoor csoportban az Edelride terméke, a Snipe 9,8/10 mm-es új technológiájú, a korábbinál nagyobb biztonságot garantáló mászókötele kapta az Év terméke díjat.
- A síléceknél a Völkl Katana-V-Werks érdemelte ki a legnagyobb elismerést. A zsűri szerint az új léc forradalmi változást hozhat a freeride lécek piacán. A 3D konstrukcióban gyártott szuperkönnyű karbonléc gyors, dinamikus sízést tesz lehetővé.
- A Performence kategóriában a Mio Global Alpha fantázianevű pulzusmérője vitte el a fődíjat. A csuklóra illeszthető műszer kitűnően segíti a futók, kerékpározók aktuális tájékozódását a "belső motor", a szív működéséről. A hetvenes évek óradivatjára hajazó, egyszerű kivitelezésű, gombok nélküli trendi készülék ultramodern érzékelője és világos, könnyen olvasható kijelzője segíti a sportolót abban, hogy különösebb nehézség nélkül azonnal tájékozódni tudjon fizikai állapotáról, arról, hogy szervezete, szíve miként fogadja a terhelést.
S ha több ezer termék, fejlesztés, új sportszer bemutatására nincs is lehetőség, érdemes néhány terméket, irányt mutató elgondolást kiemelni, mintegy jelezve, merre is tart 2013-ban a (sport)világ, a testmozgáshoz, testkultúrához kötődő iparág.
A seregszemle programjához illesztve szervezett
ISPO Health Forum immár a második volt a sorban – a tavalyi "egészségnap" hatalmas sikere jelezte, hogy milyen nagy az érdeklődés a gyártók és a felhasználók világában is nem csupán a versenysport, hanem az egészségvédő mozgás, a testünket karbantartó módszerek, praktikák, berendezések, apró játékok iránt. A müncheni International Congress Center előadói is arra fókuszáltak, hogy milyen trendek érvényesülnek a wellness területén, milyen irányban haladnak az egészséges életmód jövőkutatói.
Az
extrém sportok kedvelői minden bizonnyal örömmel fogadták a mászófal és a mókuskerék házasításából született óriás taposót, vagy a félcsöves trükkökre kifejlesztett versenyrollert, ám a gyártók ugyanilyen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy például e kétkerekű lábhajtány a városlakók napi közlekedési eszközévé válhasson, s egyre inkább kiszorítsa az utcákról a benzingőzt pöfékelő négykerekű társait.
Az
egészségmegőrző iparág területein számos ötletet, fejlesztést, modern technikai alkalmazást figyelhetett meg a látogató. Ilyen volt például a smartphone és a fitneszgép egybeillesztése, mely segítségével pontos adatokat megtudhatunk arról, hogy a futópadon, az erősítőteremben végzett munka következtében miként változtak adataink, milyen energia-bevitelre van szükség, miként módosítsunk étrendünkön, edzéstervünkön, s még ehhez kapcsolódóan személyre szabott recepteket is megtekinthetünk mobil telefonkészülékünkön. Az Amerikában népszerű Stand on Paddle Yoga az ősi ázsiai mozgáskultúrát és a vizes sportok kedvenc szörfdeszkáját felhasználva, a jógázók számára szerkesztett egy teremben használatos deszkát – a görgőkön billegő konstrukció különleges testi-lelki koncentrálást igényel.
A lejtők divatjában a briliáns színek, az unisex öltözékek dominálnak majd, figurális téren pedig a virág, a retró, a fotómásolat és az állatkép egyaránt megjelenik majd a jövő téli szezon síruháinak díszítései között. Uralkodó szín a narancssárga, a zöld és a sárga lehet. A hagyományos lesiklóruha mellett egyre nagyobb szerepet kap a sztercsnadrág, de szoknyák és "párnázott" bermudák is feltűntek a divatajánlatok között. A freeriderek és -túrázók kínálatában a vízhatlan és szélálló ruhák lazasága fontos szempont, az időjárás viszontagságainak ellenálló, modern anyagokból készült, különlegesen könnyű, meleget és szárazságot tartó hátizsákok is nagy számban megjelentek a piacon. Ami a színeket illeti, itt is széles a paletta, a vad rózsaszíntől az Olive Unplugged árnyalatig, a színek, s az aszimmetrikus vonalvezetés egységet képeznek és dinamikát sugároznak a riderek valamennyi felszerelésén, a táskától a felső ruházatig, mindenütt.
Az előrejelzések arra utalnak, hogy progresszív és funkcionális irányba mozdul el a 2013/14-es téli trend, mely sok elemet átvisz az utca divatjából a havas lejtők világába. Vagány formák és színek, gyakorta leegyszerűsített vonalvezetéssel uralják majd a következő szezon ruháit, melyek (természetesen az időjárási, sportolási körülményekhez igazítva), első nézésre alig különböznek majd egymástól, használják őket országúti kocogásnál, tengeri szörfözésnél, hegyvidéki túrázásnál vagy alpesi lesiklásnál.
Ami a síelést illeti: még könnyebb sportszereket, egyszerűbben mozgatható, irányítható, mozgásunkat jobban kontrolláló allmountain-léceket ígérnek a gyártók.
Aki elmulasztotta az idei seregszemlén való szemlélődést, máris feljegyezheti a naptárába jövő évi téli sportvásár időpontját, amely a megszokottnál valamivel korábban, 2014. január 26-29. között várja majd Münchenbe az ISPO látogatóit.