h i r d e t é s
Race: Ami jó, azt nem illik elrontani
A worldskitest.com race dobogójának legmagasabb fokát jó pár éve a szinte külön kategóriát képező Racetiger SL bérli. A Racetiger modellek felépítésén már harmadik éve nem változtatnak szignifikánsan, nem véletlenül. Akinek volt szerencséje már ilyen modellt kipróbálni, annak ismerős lehet a „csatahajó” érzés, talán a Volgákban volt legutoljára ennyi anyag. Manapság már szinte kötelező a lécbe integrált platni (kötésemelő), a Racetiger SL és GS esetén ezek egy külön vertikális famagos merevítést kaptak a léc hagyományos horizontális famagja mellé. Szintén csak ezen modellek mellé jár a Marker által gyártott IPT Motion R12 D kötés, ami szerszám nélkül a léc középső részén állítható.
A csúcs Marker kötések jellemzője, hogy oldásnál az első kötés egész talplemeze oldalt csúszik, így szinte „kitessékeli” az ember lábát a kötésből. Utóbbi két lécmodell kapható aranyárban Powerswitch-es verzióban is, ezekben a léc kantnija felett végigfutó bowden segítségével lehet a lécet megfeszíteni (kemény pályára), illetve puhítani (pályán kívülre). A kategória további modelljei az RC (Race Carver - közepes rádiusszal), illetve az SC (Slalom Carver - az SL lightos verzója, leheletnyit nagyobb rádiusszal). Dizájn terén a tavalyi vonalat követték, talán kissé túlzott minimalista stílusban.
Women: Ladies first
A női vonalat (nagyon helyesen) egyre komolyabban kezelő Völkl új alapra helyezte: az idei széria a „Bio-Logic” fantázianevű koncepcióra épül. Ennek legfőbb célja a térdsérülések csökkentése, amelyet 3 elem hivatott elvégezni:
- Bio-Logic stance:
A kötés hátsó része magasabban helyezkedik el, mint az első, így egyrészt a súlypont előrébb kerül, a térd és a környező izmok folyamatos tréning alatt vannak, valamint könnyebbé válik a kanyar megkezdése.
- Bio-Logic geometry:
A léc hátsó rádiusza nagyobb, mint az első, így a kanyar kezdés és befejezés is harmonikusabbá válik.
- Bio-Logic Flex:
A hölgyek jóval inkább preferálják a harmonikus sízést, míg kevesebb a versenyző aspiráns közöttük, így a léc rugalmasságát is ehhez a puhább „wellness sízéshez” igazították. A topmodellek a Racetiger-ek génjeit örökölték, igazi báránybőrbe bújt farkasok.
A modellek sorrendben a csúcstól lefelé: AURORA, TIERRA, FUEGO, SOL, ESTRELLA, AIRE, CIELO.
All-mountain: Űrhajótól a népautóig
Bár a Völkl külön kategóriát nevezett el róluk, én mégiscsak az all-mountain lécek tetejére helyezném a Tigershark modelleket, a csúcsmodell a beszédes nevű 11 feet Power Switch, majd a 10 Feet, végül az 8 Feet, a csökkenő számok a csökkenő csípőszélességet jelzik.
A hivatalos all-mountain széria, az Unlimited AC (All Conditions) 6 lécből áll, AC 50, AC 30, AC 20, AC 10, AC 3MOTION, és AC.
Cross&Allround: A Tigris tovább él
A belépő allround modellek most is a Tiger nevet viselik (TIGER TEN, TIGER 3 MOTION, TIGER). A Völkl még korántsem temeti a Cross szériát, szemléletes példája ennek a Crosstiger Carbon és a Crosstiger Steel modell. Ez utóbbi modell a mostanában dívó űrhajós anyagokat (carbon, grafit, titanium, bazalt, stb.) fricskázva nemes egyszerűséggel egy igen rugalmas acél ötvözet lapot kapott, ami a dinamikus (és jó térdekkel bíró) júzereket egy egészen új élménnyel ajándékozza meg.
Szintén kissé skizoid módon külön egyszemélyes kategóriát kapott a Grizzly, ami egy classic freeride léc, egy csipetnyi megmaradt képességgel a pályán való sízésre, full extrával (széles IPT kötés, Power Switch, Racetiger PS szerkezet), horror áron.
A maradék freeride/freestyle vonal is épp elég érdekes lécet tartalmaz, erre a hazai szokások miatt idén sajnos nem lenne érdemes kitérnem, remélem a jövőben egyre nagyobb teret követelnek ezek a lécek.
Keretet adván írásomnak: A hibátlan is tökéletesíthető, ez jellemzi tisztán az idei Völkl léceket.
A cikk szerzője Bartus Miklós "örökös magyar bajnok" fia