Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

75 éves a svájci Gleccser Expressz

2005. október Kapecska László

Festői alpesi tájakon, a két világhírű téli sportrégió, Zermatt és St. Moritz között közlekedik Svájc patinás hegyi vasútja, a Gleccser Expressz.
A svájci turizmus egyik vonzereje, a Gleccser Expressz idén 75 éves. 1930 nyarán, amikor a hírneves vasút megtette első útját Zermatt és St. Moritz síparadicsomai között, a világ a gazdasági válságtól szenvedett. A hangulatos utazásra és a Svájci Alpok látványára vágyókat ez akkor érezhetően nem befolyásolta, mint ahogyan azóta is sokan szeretnének a világ egyik legszebb vonalán – részben fogaskerekűként - közlekedő kocsikra jegyet váltani.

Évente több mint 200 ezren utaznak a piros színre festett vonattal. Minden harmadik utas svájci, a legtöbben Németországból érkeznek, de nem elhanyagolható az ázsiai és észak-amerikai turisták száma sem.
Bár az expressz két téli üdülőhelyet köt össze, a forgalom a tavaszi és nyári hónapokban a legnagyobb. Ekkor naponta négy, telente egy járat indul mindkét irányba. Érdekesség, hogy több mint öt évtizeden keresztül a Gleccser Expressz a teljes vonalon csak nyaranta közlekedett. Az Oberwald és Realp felé vezető szakaszon a fagyok beálltával ugyanis járhatatlanná váltak a sínpályák. 1982-ben aztán átadták a Furka alagutat, télen is lehetővé téve a vasút üzemeltetését. A menetidő is lerövidült, de ettől függetlenül a 291 kilométeres utat hét és fél óra alatt megtevő Gleccser Expresszt a világ leglassabb expresszvonataként emlegetik. Az alagút megnyitásával az utasok ugyan télen is vonatozhattak a teljes szakaszon, azonban kénytelenek voltak lemondani a Rhone gleccser látványáról. A vasút népszerűségét és az útközben élvezhető kilátás szépségét mutatja, hogy az alagút elkészülte előtt tömegek váltottak jegyet, hogy a piros kocsikból utoljára láthassák a mesebeli gleccservidéket.
A kemény téli időjárásnak azóta csak egyszer, 1999 telén sikerült a vasúti technikán felülkerekednie. Ekkor a hatalmas havazás tette járhatatlanná a meredek pályát. Ennél hosszabb pihenőre kényszerítette a Gleccser Expresszt működtető három vasúttársaságot a II. világháború az elmaradó külföldi utasok miatt.

A kezdetek óta, amikor még gőzmozdony vontatta a kocsikat, sokat fejlődött az utasok kényelmét szolgáló technika. Abból az elvből kiindulva, hogy az ablakok sohasem lehetnek elég nagyok, 1987-ben forgalomba állították az első panoráma kocsikat, még teljesebb kilátást adva az utasoknak. Ma ebben a négy kocsiban már napenergia működteti a légkondicionálókat, de biztosak lehetünk abban, hogy az üzemeltetők a következő években is gondoskodni fognak arról, hogy az utasok emlékezetes órákat tölthessenek a nagy múltú Gleccser Expresszen.
KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE