Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Márkakörkép - Híres snowboard márkák története

Palmer, Burton, Salomon, Amplid

2006. október | Szerző: Kapornaki Anikó
Ki alapította az általad használt deszka gyártóját? Mi a mottójuk? Melyik országban van a gyártósoruk? Snowboardozott-e a cég vezérigazgatója? Melyik híres versenyző a riderük? - ezek mind olyan kérdések, amelyek nélkül is jót lehet csúszni. A lejtőkön elég, ha az ember alatt jó deszka van, mégis érdekesnek ígérkezett bepillantani a márkák mögé.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás

Természetesen az összes snowboard márkáról a teljesség igényével listát írni elég reménytelen vállalkozás. Egyrészt, mert tucatjával bukkannak fel minden évben, másrészt nem minden márkának van saját gyára. Sokszor csak a kész alapokat nevezik és színezik át. Ezért mi inkább trendeket kerestünk. Különböző utakat arra, hogy egy márkát hogyan lehet sikerre vinni. Kiválasztottunk négy márkát, hogy bemutassuk, mi van vax alatt.

Sok sportágban megfigyelhető az a trend, hogy a sikeres sportolók az aktív pályafutásuk vége felé, a nevüket felhasználva céget alapítanak és felszerelést vagy ruházatot gyártanak. Ki ne ismerné például a Björn Borg táskákat? A snowboardosoknál sincs ez másképp. Sokan egy-egy modellhez adják nevüket, de olyanra is akad példa, aki egy saját, független cég alapítására adja fejét. A riderek közül ebben a tekintetben egyértelműen Shaun Palmer futott be leginkább. A Palmer Snowboards -ot 1995-ben alapították, akkor, amikor az amerikaiak hírhedt snowboardosa felkerült a csúcsra. A kaliforniai Cadillac-mániás rosszfiú legalább annyira ismert volt egész éjszakás bulizásairól és a ruha-kollekcióiról, amelyekben a dobogón megjelent az éremátadáskor, mint győzelmeiről. Nem csak snowboardcross-ban alázta a mezőnyt az X-Games-eken, hanem röviddel azután, hogy kitalálta, hogy ő montizni akar, dual slalom-ban megnyerte a vb-t és downhillben is csak 0,15 másodperccel kapott ki a vb döntőben. Később mountain bike-ról motocross-ra váltott, és ott is kis híján profi lett. Azonban majdnem ez a "kis híján" okozta a vesztét. Amikor 2005-ben a várakozások ellenére mégsem sikerült elszerződnie egy profi MX csapathoz, úgy felhúzta magát, hogy majdnem túladagolta magát alkohol, kokain és fájdalomcsillapítók keverékével. Végül túlélte, és úgy döntött, hogy ha már így történt, 37 évesen újra snowboardozni fog. Pár hónapon belül, 2006 januárjában már újra a világkupa dobogóján mosolygott. Sajnos azonban ínszalag szakadást szenvedett, így nagy álmát, hogy a 2006-ban először az olimpia programjába felkerült snowboardcross bajnoka lesz, nem tudta teljesíteni. Élettörténetének és személyiségének ismeretében nem meglepő, hogy a Palmer Snowboards tíz év elteltével még mindig független, multik által fel-nem-vásárolt cég, ahol a folyamatos fejlesztés az egyik legfontosabb feladat. A cég mottója: "It's all about the riding" - szabad magyar fordításban: "A csúszás a lényeg". A Palmer Snowboards gyára Bischofshofen mellett, Salzburg közelében van, ahol szezononként 60 ezer deszkás kapacitással dolgoznak. A cég vezetősége 2005-ben Denverbe, Colorado államba költözött, a Rocky Mountains lábához. A Palmer Snowboards vezérigazgatója eleinte maga Shaun Palmer volt, jelenleg pedig a svájci Jung Kunz, aki a sztárral együtt alapította a céget tíz évvel ezelőtt. Olyan riderek csúsznak Palmer deszkákkal, mint Lindsay Jacobellis, az amerikaiak legmenőbb női snowboardcrossosa, a 2006-os X-Games-en második svájci Marco Huser vagy Andy Finch.

Míg a Palmer snowboardoknál máig jelentős márkaformáló szerepe van a névadónak, egy másik nagyon ismert márka esetében a névadó már a történelem része - ma már a legnagyobb multik igazgatói irányítják: A Salomon története 1947-ben kezdődött, amikor a franciaországi Annecy-ben, az Alpok szívében egy fűrészeket gyártó családi vállalkozást arra kértek fel, hogy sílécekhez gyártsanak alkatrészeket. Francois Salomon igent mondott, és amikor ötven évvel később, 1997-ben az adidas felvásárolta a céget, a Salomon már világhírű sportmárka volt, "Tüzeld fel az ösztöneidet" (Fuel your Instincts) mottóval. Bár a cég a XXI. században is nagyon sikeres - 2004-ben 653 millió dollár forgalmat bonyolítottak és 2800 embert foglalkoztattak, az adidas-os "házasság" alig nyolc évig tartott, 2005-ben ugyanis a német sportóriás úgy döntött, hogy 485 millió euróért eladja a Salomont és néhány hozzá kapcsolódó kisebb márkát a finn Amer Sports Corporationnek. Bár az Amer név talán nem olyan sokaknak ismerős, a Helsinki központú, 1950 óta létező óriásvállalat olyan márkák tulajdonosa, mint a Wilson (1989 óta), az Atomic (1994 óta) és a Suunto (1999 óta). Az Amer fő célja a Salomon felvásárlásával az volt, hogy az akció és outdoor sportokban is erősödjön és növelje a bevételeit.

Egy másik ismert snowboard márka egyesíti a családi vállalkozás és a karizmatikus névadó példáját. Természetesen a Burton Snowboard ról van szó, amely felhelyezte Vermont államot a snowboard világtérképére. Az amerikai magánkézben lévő vállalat eddig ellenállt a multiknak, a rider-listájuk pedig amolyan snowboardos ki-kicsoda. Jake Burton Carpenter 1977-ben, 23 évesen alapította a Burton Snowboardot és a vermonti Londonberryben a világ legelső snowboard gyárát, de rövid időn belül száz ezer dollár adósságot halmozott fel. Snowboardot tervezni viszont nagyon tudott - rendkívül kreatív volt, folyton tanult és fejlesztett. Felesége, Donna elkezdett németül tanulni, és hamarosan megnyitották első európai üzletüket Innsbruckban. 1995-ben megjelentek Japánban, ahol abban az évben robbanásszerűen indult be az üzlet. Újabb lökést adott a cégnek, hogy 1998-ban Naganoban a snowboard debütált a téli olimpia programján, négy évvel később pedig, hazai pályán, Salt Lake City-ben már két aranyat és egy bronzot nyertek a Burton riderek. Ma becslések szerint a snowboard piac 40%-át uralják, 5000 üzletük van a világban és olyan legendák és bajnokok csúsznak Burton deszkákkal, mint Terje Haakonsen, Jussi Oksanen vagy Shaun White.

Az elmúlt évtizedek Burton logói
Az elmúlt évtizedek Burton logói
Palmerhez hasonlóan a Burtonnél is sokáig az alapító volt a vezér, de aztán 2004 végén Jake úgy döntött, hogy a vezérigazgatói titulust átadja Laurent Potdevin francia üzletembernek, és magának megtartja az igazgatótanács elnöke és az alapító titulust. Azóta ideje nagy részét azzal tölti, hogy a most már Burlingtonban (szintén Vermont állam) lévő Burton-gyárban fejleszt, tesztel és a családjával járja a világot, szörfözve, snowboardozva, és közben a Burton deszkákat reklámozza.

A Palmer, a Salomon és a Burton után végül egy olyan márkát mutatunk be, melynek története sokkal rövidebb időre nyúlik vissza. Ez pedig nem más, mint az Amplid, amit a német Peter Bauer hozott létre, és jelenleg deszkáikat a Burton gyárában gyártatják. Bauer többszörös világ- és Európa bajnok, aki aktív freeriderkedése mellett 2002 óta a Head snowboardok marketing és fejlesztő csoportjában dolgozott, amíg úgy nem döntött, hogy ideje egy saját céget alapítani. Míg a 39 éves Bauer a snowboard fejlesztésért felel az új cégben, a 26 éves Anian Thrainer a síre koncentrál, és már az első szezonban nyolc snowboard és négy sí modellel rukkolnak elő. Csapatukban főként fiatal tehetségek vannak. Bauer és csapata szerint az Amplid főként a barátságról, a testvériségről szól. Ahogy ők mondják, az apartheid ellen vannak a parkokban és a porhavon. Szlogenjük szerint pedig az Amplid "Csúszás a következő szinten" (Next Level Riding). Pár éven belül megtudjuk, hogy sikerrel járnak-e?

h i r d e t é s
h i r d e t é s
UTASBIZTOSÍTÁS -10% » SÍELŐK NAPTÁRA »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »
KÖVESS MINKET!
facebook twitter youtube instagram
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 7 vendég és 0 regisztrált felhasználó látogatja.