150 ezer négyzetméteren, több mint 1500 kiállító részvételével zajlott a február 1. és 4. között Müchenben megrendezett téli ispo szakkiállítás és vásár. A hegymászástól, túrázástól a kerékpározáson és a teniszen keresztül a síig és a snowboardig jónéhány sportág és irányzat képviselője megjelent és bemutatta, hol, és merre tart ma a szabadidőipar. A négy napos vásár minden évben jó alkalom a legújabb, a következő szezontól kapható újdonságok megismertetésére, de a piac tesztelésére, és az új trendek kutatására is.
Trendek
A kiállítók előrejelzése szerint a 2003-2004-es idényben sem csökken
a kereslet a rendszert alkotó lécek, kötések és sícipők iránt. A
carving továbbra is sláger, de a gyártók egyre nagyobb fantáziát
látnak a freestyle felszerelésekben és az egyelőre csak szűk rétegeket
megmozgató all-mountain és ski-cross irányzatokban.
Folytatódik a trend, miszerint a különféle márkák egyre több megoldást
vesznek át a versenyfelszerelésekből, és egyre több, korábban csak az űrtechnológiában
alkalmazott anyagot felhasználva tökéletesítik léceiket, kötéseiket és
sícipőiket. A fejlesztések célja továbbra is az egyszerűen és sokoldalúan
használható eszközök megtalálása.
A gyártók persze a vásárlók igényeit követik, akik egyszerre szeretnének minden megkapni. Eszerint az olyan lécek keresettek, amelyek a mély hóban is könnyen irányíthatóak, szép ívet húznak a hegyoldalon, leplezik a kisebb-nagyobb tudásbeli hiányosságokat, mindezt a teljes biztonság élményét nyújtva. Dr. Michael Schineis, az Atomic Austria elnöke szerint a fejlesztések során a teljesítmény és a biztonság egyre inkább összhangba kerül. "A sízés egy életre szóló sportág, amelyet sokan 50-60 éves korukban is űznek, ezért a biztonságnak kiemelt szerepe van."
A különböző márkák az ilyesfajta kihívásokra válaszul nagy választékban gyártanak kis súlyú, fordulékony, látványos designnal díszített léceket, a lehető legszélesebb körű felhasználásra. A lesikló-, verseny-, és freestyle lécek három alapvető kategóriája azonban megmarad. A léceknél továbbra is kulcsszó a rugalmasság, a stabilitással és a biztonsággal együtt, ezért az új modelek között is találunk léceket beépített emelővel. Az egyszerű szerelhetőség szintén fontos marad. Változás ugyanakkor, hogy véget ért a "rövid sík korszaka", és a lécek hossza ismét nőni kezd. A kiállított választékból egyértelműen látszik, hogy egyre több könnyű, puha típus készül kifejezetten a nőknek.
Összefoglalva, a gyártók megpróbálják a tömegigényeket all-round carving felszerelésekkel kielégíteni, prioritás marad az elsősorban a kezdők igényeivel találkozó, komplett - lécet, kötést és sícipőt tartalmazó - rendszerek fejlesztése és árusítása, ugyanakkor nem feledkeznek meg a pályán kívűl síelők rétegigényeiről sem. Várható, hogy keresetebbek lesznek a freestyle felszerelések.
Sícipő újdonságok
Az alpesi sícipők között tarolnak a női és a puha modellek, a kényelem és a teljesítmény egyre fontosabbá válik, de jönnek a technikai finomságok is, mint például a sétatalp és a cipőfűtés.
A sícipő gyártók számára a feljesztés alapvető irányai változatlanok maradnak, de esetenként új módszereket találnak például arra, hogy hogyan tarthatók melegen a cipők, és hogyan alakíthatóak a láb formájára a belső cipők. A külső melegítő berendezések, és a rugalmas habból készülő belső cipők ugyan beváltak, de még túlzottan drágák ahhoz, hogy szélesebb körben elérhetőek legyenek. Az egyedüli újdonság a két éve kitalált soft sícipő. A puha sícipők koncepciója szerint a különösen erős merevítéseket leszámítva a cipőknek a lehető legpuhábbnak kell lenniük. Az újfajta sícipő már az idei szezonban is jól fogyott, és várhatóan jövőre még nagyobb szeletet hasít ki a piaci tortából. A Rossignol németországi igazgatója, Helmut Bälz a puha sícipők idei, 15 százalékos részesedésének megkétszereződését várja jövőre. Az ispo kiállítói között azonban volt olyan, akinél a vásárlók fele-fele arányban keresték a hagyományos, és az új, puhább modelleket. Eddig jellemzően a tehetősebb kezdő síelők választották a soft változatokat, de a kereslet várhatóan élénkülni fog, mivel a 2003-2004-es szezonra csökkennek az árak, mégpedig a technológia javulásával párhuzamosan.