Alpesi alaptartás
Csípő- és vállszélesség közötti alapállás. Boka, térd, csípő, karok és gerinc enyhén hajtott, menetirány felé kényszerítve, a test tengelyei párhuzamosra törekszenek, tekintet előre néz.
Becsatolás
A síbakancs becsatolását szokták ezzel a szóval jelölni, amikor a felvonó
tetejénél, a lesiklás előtt az addig lazán becsatolt síbakancsot szorosra
csatoljuk.
Bekormányzás
Élváltástól esésvonalig tartó kanyarfázis. Más megfogalmazásban a bekormányzás az ív egy szakasza. Leggyakrabban élváltást követően indul és addig tart, amíg az adott kanyar ívét meghatározó terhelések megjelennek. Ez esés vonaltól független.
Belső-él
A jobb léc bal éle illetve a bal léc jobb éle. A régi technika szerint
csak ezeken kanyarodtunk.
Beülő köd
Akkor keletkezik, amikor a hideg, párás levegő a melegfront hatására
a mélyebb területekre húzódik. Ilyenkor a völgyekben szürke -5/-6 C°-os
köd van, de a hegytetőkön zavartalan a napsütés és gyakori a +5/+6 C°.
Ilyenkor a hegytetőről a völgybe való lesikláskor akár 5 perc alatt 15
C°-os hőmérsékletkülönbséget érezhetünk. Általában december hónapban jellemző.
Botba belebújni
Kezünket alulról belebújtatjuk a síbot csuklópántjába úgy, hogy a markolat felé néző nyitott tenyerünk hüvelyk- és mutatóujja közé kerülő hevedert hozzáfogjuk a markolathoz. Sokan feleslegesnek
tartják mondván, hogy az eséskor a síbot balesetet okozhat, ennek azonban
elhanyagolható az esélye, sokkal inkább előfordulhat, hogy a csuklópánt
használatának elmulasztása miatt akár menet közben is elhagyhatjuk túl
mélyre fúródott síbotunkat, nem beszélve az esésekről.
Bucka
Huplinak is hívják, a kezeletlen vagy nagy forgalmú sípályákon keletkezik,
abból az okból kifolyólag, hogy általában mindenki ugyanott kanyarodik,
ezért a kanyarodás által "kidobott" hókupac egyre inkább növekszik. A buckákat
szemlélve általában megfigyelhető a többé-kevésbé szabályos elrendezés.
Természetesen a kialakulás nem mindig ugyanolyan gyorsan megy végbe, meredek
jeges, kemény havas sípálya szinte alig buckásodik, míg az lankásabb olvadt
puha, esetleg firnhavas sípályákon gyorsan nagy méretű buckák alakulhatnak
ki.
Canting
A síbakancs szárának oldalirányban való állíthatósága. Ezzel a bakancsot
hozzá lehet állítani az X, vagy O lábhoz is. Amennyiben nem lehetne állítani
az X lábú síző a síléc belső, az O lábú síző a síléc külső éleit terhelné
jobban egyenessiklásnál.
Carving
Karcolás. A lécek tisztán élen való vezetése. Bővebben itt >>
Csákányos
Csákányra hasonlító alakú sífelvonófajta, a csákány két oldalán egy-egy
síelő foglal helyet.
Csonthó
Amikor a meleg szél kikezdi a hóréteget, azt lemezesre olvasztja, majd
az ismételt hideg hatására visszafagy és összetöredezik: ilyenkor keletkezik
a nagyobb darabokból álló csonthó.
Csóválás
A hagyományos technikában elterjedt, kissé eltúlzott sílécfaroltatásokkal
történő szlalomozás. Ilyenkor a síelő mindvégig a völgy felé néz, miközben
a síléc farát oldalirányban váltogatva kitolja.
Csőr
A síléc elején található felhajlás, enélkül lehetetlen lenne síelni,
mivel a síléc vége a hóba fúródna. Freestyle lécek esetében, ahol a siklás
nem csak előre, hanem gyakran hátrafelé is történik a síléc hátulja is
fel van hajlítva.
Csúszás
A lécek hossztengelyi középpontjuk körül elfordulva, sodródva, eltérő irányt mutatnak a menetiránytól.
DIN érték (Z-érték)
A síkötés első és hátsó gépén egyaránt állítható szabványos rugóerő
érték, amelynek függvényében a síkötés leold. A DIN értéknek az első és
a hátsó gépeken is azonos értékre kell lennie állítva, ahogyan a jobboldali
és baloldali síléceken is. A beállítást végeztessük szakszervizben, ne
kísérletezzünk otthon, mivel a beállítást befolyásoló tényezők - testmagasság,
testsúly, sítudás, életkor, sípcsontfej (tíbia) átmérő, síbakancs talphossz
- segítségével egy táblázat alapján kapható meg a beállítandó érték. Komolyabb
síszervizekben a síkötést is lemérik, hogy ugyanolyan erő hatására old-e,
mint amekkora be van állítva rajta (hiszen a síkötés rugója a használattól
fáradhat).
Kiegészítés: normális esetben a lécek tőkéinek din érték beállítása azonos, de előfordulhat olyan eset, hogy eltér a kettő, pl. ha az egyik térd műtve volt, vagy az egyik láb izomzata gyengébb.
Első gép
A síkötés első része, amely a síbakancs orrát rögzíti a síléchez.
Esésvonal
Irány, amerre a víz lefolyna, vagy a labda legurulna a hegyről.
Élen csúszás
A carving technika térhódításával jelent meg ez a szakkifejezés, a
síléc élén való oldalcsúszás nélküli kanyarodást jelenti. Mára egyenlővé vált a carving fogalmával.
Élezés
A sí élének, kantnijának fenése, élesítése.
Ezt a szót használják szlengként is, amikor a síző szabályosan karcolva halad. Élez, azaz élen halad.
Élhelyzet
Lapjáról oldala felé billentett, kantnijára állított léc.
Élszög
Az élére állított sí dőlésének mértéke.
Más szavakkal a pálya és a sítalp között bezárt hegyes szög.
Élváltás
Áttérés a lécek egyik oldali éléről a másik oldali élére.
Fekete pálya
Nagyon meredek pálya, csak haladó sízőknek.
Fellépés
A hegylábbal lépünk egyet a hegyre fel. Lásd. még: A-, H- és V-lépés.
Flatter
Ld. pivot
Firnhó
Általában tavasszal (ill. a gleccsereken nyáron) keletkezeik a folyamatos
nappali olvadás és az éjszakai fagyás következtében, ilyenkor a hókristályok
apró jéggömbökké olvadnak össze, ezek a gömbök pedig az olvadékvízzel összetapadva
alkotják a nehéz fajsúlyú firnhavat. A firnhóban való sízés erőteljesebb
stílusú síelést igényel, ennek ellenére igen népszerű az ilyen hóban való
síelés (gondoljunk csak az Alpok síterületein tavasszal megrendezésre kerülő
számtalan firn-fesztiválra).
Forgás
A haladó szint elérése utáni első látványos trükk, a síző a befarolás
közben nem terheli túlzottan az éleket és addig nyomja ki a síléc farát
amíg a léc 180°-ban megfordulva a lejtőn hátrafelé áll, ezután tehermentesítéssel
a forgást továbbfolytatva a sílécet visszafordítja a csúszás irányába.
Kis gyakorlással folyamatos forgást lehet produkálni, ezenkívül rendkívül
jó gyakorlat a tehermentesítés és az egyensúly fejlesztéséhez.
Forgatás
Az irányváltás egy eszköze, technikája. Ma is alkalmazzák, tanítják, de már a carving technikához fejlesztett változatát. Előnye, hogy minimális élszög változás mellett tudunk az irányon és ezzel együtt az ív sugarán változtatni.
Futószőnyeg
Egy ülőlift típus kiegészítő eleme, a sízőket gyorsítja fel és szállítja
a sífelvonóhoz való beszállási pozícióhoz.
Girland
Rézsutsízés során bekormányzást kiindulás-irányú kikormányzás követ.
Golyó
A sízők így tudják elérni a legkisebb légellenállást és ez által a
legnagyobb sebességet, a síző ilyenkor előrehajolva a térdet 90°-ban berogyasztva
a törzsét minél közelebb hajlítja a combjához, behajlított könyökeit pedig
a szorosan a teste mellé szorítja. A jelenség hivatalos neve: alpesi alaptartás, kompakt pozíció. Mély alpesi alaptartás során a felkar a térdek elé kerül, a hónalj és a térdek távolsága néhány centiméter. A botokat ily módon előretolva segíthető az elől-középen terhelés. A csípő magassága nem kerülhet a fej magassága alá, inkább kicsit fölé.
Hátsó gép
A síkötés hátsó része, amely a síbakancs sarkát rögzíti a síléchez.
Halszálka
Megegyezik a V-lépéssel, ilyenkor a lábfejünket V alakba állítjuk úgy,
hogy a sílécek elől maximálisan eltávolodjanak egymástól, viszont a hátuljuk
ne érjen össze miközben a lécek belső élére terhelünk. Ez alapvető léchezszoktató
gyakorlat kezdőknél. Nem túl meredek lejtőn felfelé lehet így mászni: ugyanaz
az elv, mint hóekével való fékezés csak fordítva. Ebből a lépésből lehet
megtanulni a lécekre való felváltott terheléssel a korcsolyázó lépést,
amellyel akár sík terepen is gyorsan haladhatunk (sífutásban is használt).
Hegyláb
A hegyhez közelebbi lábunk. Pl. jobbkanyarnál a jobb lábunk.
Hegytámasz
Hegylábra terhelés, lépő vagy csúsztató mozdulattal, mely során a két láb élszögei jelentősen eltérnek egymástól
Régi technika: A kanyarodást úgy hajtjuk végre, hogy állunk a völgylábon, a hegylábat
felemeljük, és hóekét formálunk. A testsúlyt fokozatosan áthelyezzük a
hegylábra, miközben kanyarodunk, a kanyar befejezésekor az új hegylábat
mellézárjuk.
Helikopter
Síakrobatikus ugráselem, a síelő az ugartóról elrugaszkodva 360°-os
fordulatot hajt végre a levegőben.
Híd
A síléc amennyiben nem terheljük domború alakú, az eleje és a vég támaszkodik
a földön a közepe pedig elemelkedik. Amikor a lécet terheljük ennek a hídnak
köszönhetően a talp teljes felületén és a síléc élein optimálisan oszlik
meg a testsúly és a terhelés. Amennyiben a síléc "kipuhult" (öt-hat szezon
aktív használat körülbelül) a földre téve a léc közepe már nem emelkedik
el, vagy túl könnyen lenyomható, ilyenkor a síléc közepére kerül az összes
terhelés, nem jut megfelelő leszorítóerő a síléc elejére és végére, ez
rontja a síléc egyenesfutási és kanyarodási képességeit.
Hóeke
A lécek csőre egymáshoz közelít, vége egymástól távolodik és a belső élek használatát készíti elő (ék alakban).
Hoké
Haránt terpesz, a lécek csőrei horizontálisan előzik egymást.
Hóágyú
Két típus létezik, az egyik egy nagy teljesítményű ventillátor turbina,
amely a kifújt levegő útjába nagy nyomással porlasztott vizet a magasba
lövi, ahol a mikroszkopikus vízcseppek megfagynak, majd visszahullnak a
földre "műhó" takarót létrehozva ez által. A másik típus a csápos hóágyú,
ez egy egyszerű utcai villanypóznához hasonlít, mint formában, mint méretben,
egy fémcső amelybe nagynyomású szivattyú pumpálja a vizet, a cső végén
pedig egy porlasztón keresztül a vízcseppek a hideg levegőbe jutnak és
a földrehullás közben megfagynak. Mindkét típus kb. -3C°alatt használható.
Hóeke
Az első lesikláshoz kapcsolódó sí alaplépés: az egész alpesi síiskola
ebből fejlődött ki (legnagyobbrészt az alpesi sízés úttörőjének a lilienfeld-i
Zdarsky-nak köszönhetően). Az A-lépésből indul, lábfejeinket A alakba állítjuk
úgy, hogy a sílécek végei eltávolodjanak egymástól miközben a sílécek csőre
a lehető legközelebb kerül egymáshoz, szinte összeér (nem érhet össze,
mert akkor össze is akad), közben a belső élekre terhelünk és a lefelé
csúszás közben igyekszünk megtartani ezt a helyzetet. Az A állás szárainak
nyitásával fokozhatjuk, zárásával csökkenthetjük a fékező erőt.
Hőérzet
Amikor valódi hőmérséklettől eltérő hőmérsékletet érzünk, akkor beszélünk
hőérzetről. A sípályán mért hőmérsékletnél melegebbet érzékelünk, ha süt
a nap, hidegebbet, ha erős szél fúj.
Hütte
A fogadóvá, étteremmé átalakított egykori menedékházak német elnevezése.
H-lépés
Egyszerű párhuzamosan tartott sílécekkel végrehajtott oldalirányú lépkedés,
kezdők számára léchezszoktató gyakorlat. Meredek szakaszon ezzel a technikával
lehet felfelé haladni a síléc lecsatolása nélkül (sőt a ratrakok megjelenése
előtt a sízők ilyen technikával taposták le a friss havat a sípályán).
Ideális ív
Kanyarpályán a lehető legrövidebb, leggyorsabb út, a kisodródás határán belül.
Indítópálcás
Tányéros sífelvonófajta.
Kabinos
Elterjedt sífelvonó típus, számos fajtája létezik.
Kantni
A síléc éle. Ez az alkatrész felel a síléc egyenessiklásáért és kanyarodási
képességeiért. A síléc szerkezetébe van integrálva és a síléc talpával
van egy szintben. Amennyiben az oldalán rádiusz keletkezik (kitompul) meg
kell éleztetni, az élezés a kantni oldalsó és alsó felületének csiszolásával
történik.
Kapu Két stangli (műlesiklás/SL) vagy két stangli pár (óriás műlesiklás/GS, szuper óriás műlesiklás/SG, lesiklás/DH) alkot egy kaput. Síversenyen a versenyző köteles a kapuban mindkét léc kötésével áthaladni. Általában két egymás követő kapu különböző színű. Legeltereltebb a piros/kék kombináció. Ezen kívül vannak még egyéb kapuk más szakágakban, de azokat nem ismerem.
Kék pálya
Kezdőknek és éppenhogy haladóknak való kis lejtésű sípálya, a sítérképeken
kék jelölésű, innen a név.
Kérges hó
Akkor alakul ki, amikor a hó tetejére ónos eső esik, vagy a hóréteg
felső rétegét az olvadás után a hideg szél keményre fagyasztja. Ilyen hóban
gyakorlatilag lehetetlen és rendkívül balesetveszélyes a pályán kívüli
sízés.
Kikormányzás
Esésvonaltól megállásig vagy élváltásig tartó kanyar fázis.
Ez a kanyarodás leghosszabb szakasza. Közel állandó élszög és csökkenő sugár jellemzi. A kikormányzás végét a csökkenő élszög és a csökkenő terhelések jelzik.
Kiold
A síkötés amennyiben a síbakancs a beállított értéknél nagyobb erővel
akar mozdulni oldalra, vagy felfelé a léchez és a kötéshez képest, a síkötés
első, vagy hátsó rögzítőpofája kinyílik, és a síbakancsot kidobja, ezzel
megelőzve a síző lábának sérülését.
Kofix
A síléc talpán általában kövek miatt keletkező sérülések, mélyebb karcolások
javítására használt anyag, mai elnevezése p-tex.
Kötés
A síléc és a síbakancs közötti kapcsolatot biztosítja, a sílécre csavarozzák,
de manapság egyre inkább a sílécbe integrált elemekre rögzítik.
Kövezés
Kevés hó esetén amennyiben a sípálya talaja sziklás-köves a síléc alját
összekaristolhatjuk, rosszabb esetben kárt tehetünk a síléc szerkezetében
is, a balesetveszélyről nem is beszélve.
Külső-él
A jobb léc jobb éle illetve a bal léc bal éle.
Legyező
Lendületek a hegy felé rézsut siklásból, majd egyre meredekebben az esésvonalig.
Lendület a hegy felé
Esésvonalból vagy enyhébb szögből indított kikormányzás a hegy felé.
Lesiklás
A síelés egy ága, a legmeredekebb pályákon rendezik, a kapuk elég ritkán
vannak, a versenyzők elérik a 120-130 km/h -s sebességet.
Letörés
A sípályán (vagy azon kívül) található rövid, meredek szakasz, amelynek
meredeksége jóval meghaladja a sípályáét. Sípályán jellemzően a keresztben
áthaladó utaknál lehet ilyen jelenséggel találkozni.
Leold
Lásd.: kiold.
Lépcsőzés
H lépésekkel való haladás meredek lejtőn felfelé.
Magas tehermentesítés
A hagyományos "iskola" kanyarodási módszere. Kanyar előtt és után kissé
rogyasztott térdekkel síelünk, a kanyarban felállunk, ezzel segítjük a
lécek kanyarodását.
Másfél kanyar
Lendület a hegy felé és teljes kanyar kombinációja.
Mellézárás
Menet közben az átvezető hóekéből vagy halszálkából visszatérés a párhuzamos
lécekhez.
Mély tehermentesítés
A magas tehermentesítés inverze. A kanyarban mélyen leguggolunk, és
előtte és utána állunk. Buckás pályákon alkalmazható bucka tetején való
kanyarodáskor.
Mikro-Makroállítás
A síbakancs csatjainak állítási lehetősége: a makro állítóval a síbakancs
csatjait nagymértékben, a mikroállítóval kis mértékben állíthatjuk, azáltal
elérve a számunkra optimális szorosságot.
Monosí
Kevésbé elterjedt és egyre inkább eltűnő sílécfajta, a snowboardhoz
hasonló, de annál szélesebb, a síkötések egymás mellé vannak szerelve,
lényegében a két síléc egybeforrasztása, használata nagy gyakorlatot követel.
Műlesiklás
A szlalom magyar elnevezése.
Nyolcasozás
Profi sízőknek, síoktatóknak rendezett verseny. Szűzhavas hegyoldalon
kell két sízőnek egymás mögött haladva bemutatni. Ketten ugyanabban a ritmusban,
de ellentétes ütemben síelnek egymás mögött, így a kettejük által hagyott
nyom végtelen nyolcas alakot formáz. A zsűri pontozza az alakzat szabályosságát,
az együttmozgás harmonikusságát. Nagyon összeszokott sízők űzik.
Ónos eső
Amikor a tartós hideg idő után nedves melegfront érkezik a hideg levegő
fölé, a lehulló csapadék a hideg légrétegbe érve lehűl, részben megfagy,
majd a földre, betonra, autókra hullva a hideg felületre akár vastag rétegben
ráfagy. Jellemzően november végétől január közepéig szokott előfordulni
gyakrabban. A közlekedést a mértékétől függően megbéníthatja, a villanyvezetékeket,
faágakat a rájuk fagyó jég súlya leszakíthatja.
Óriásműlesiklás
A síelés egy ága, meredekebb pályán történik, mint a szlalom, a kapuk
ritkábban vannak. Többnyire fellépésekkel tarkított pálya.
Párhuzamos testszögek
A boka, térd, csípő, váll és karok tengelyei párhuzamosak egymással és igazodnak a lejtő dőlésszögéhez.
Piros pálya
Haladóknak való közepes lejtésű sípálya, nevét a sítérképeken szokásos
piros jelöléséről kapta.
Pivot
Más néven ablaktörlő: a lécek hossztengely körüli elforgatása
Porhó
Hideg időben lehulló hófajta, nagyon könnyű fajsúlyú, egyáltalán nem
tapad ezért rendkívül élvezetes az ilyen hóban a mélyhósízés.
Pre-rotáció
Carving kanyarban élváltást, tehermentesítést követő bekormányzási és/vagy esésvonali, neutrális kanyarfázis forgatással (pivot) kiváltott szakasza, ami történhet a lécek teljes, vagy részleges elemelkedésével a talajtól vagy hókontaktussal de tehermentesítve.
Ratrak
Széles pengeszerű lánctalppal felszerelt jármű, ami a pályák simítását
végzi. Az elejére szerelt tolólap elsimítja a buckákat és az egyenletlenésgeket
a nap végén, a gép lánctalpa fellazítja a hóréteget mintegy 20 cm mélységig,
majd a gép végén található lap elsimítja a fellazított hóréteg tetejét,
amely ez által a legkönnyebben síelhetővé válik. Található még a ratrak
végén egy speciális széles daráló is, amely a megfagyott hóréteget apróra
zúzza ez által síelhetővé téve azt.
Rádiusz
A síléc oldalíve által alkotott körcikk rádiusza, minél kisebb, annál
kisebb íven fordul a síléc. Más néven telemark ív.
Rebound effect
A lécet talp irányból érő terhelés miatti hajlását követő visszarúgó ereje.
Rézsútsiklás
A lejtőre merőleges irányban álló síléceket a hegy felé bedöntve a
síléc a lejtőn keresztbe csúszik.
Rolózás
Enyhe élhelyzetben csúszás, hegyfelőli éleken. A léceket egymással párhuzamosan, az esésvonalra merőlegesen vezetve.
Rugós stangli
Olyan stangli, aminek az aljánál van egy csukló, amitől le tud hajolni,és vissza tud állni merőlegesre a talajjal, ha a síző a rövidebb, ideális ív érdekében kontaktba kerül vele. A stílus neve kipp-technika.
Sarokmagasság
A síbakancs sarkánál állítható, a sarok alátámasztását emelhetjük,
vagy süllyeszthetjük vele attól függően, hogy a bokacsont kidudorodása
milyen magasan van a sarokhoz képest.
Sárga pálya
A legelső lépések megtételéhez ideális sípálya, nagyon kis lejtőszöggel,
a sítérképeken sárga színnel (Franciaországban néha zölddel) jelölik.
Siklás
A lécek a lehető legkisebb közegellenállásal (éleken, vagy esésvonalban talpon) haladnak, sodródás nélkül.
Sífék
A síkötés egyik része, amely a síléc leoldás utáni továbbcsúszását
akadályozza meg, amennyiben a kötés az esés közben leold, a bakancs talpa
nem nyomja le a síféket többé, így az rugalmasan a két sífék szárat a léc
mellett lenyitja, ezek a hóba fúródva meggátolják a síléc talpon való siklását,
a kötésbe bakanccsal belelépve a sífékek felemelkednek, és a kötés mellé
simulnak.
Sípálya
alpesi síelésre alkalmas lejtő felvonóval
Síterep
több sípályából és sífelvonóból álló sípályarendszer
Síközpont
síterep jól kiépített infrastruktúrával és turisztikai szolgáltatásokkal
Síparadicsom
nagyobb síközpont min. 100 km összefüggő sípályával
Stangli
Kb. 2 méter magas és 2-3 cm átmérőjű műanyag rúd vagy cső, karószerűen
leszúrva, amit kerülgetni kell.
Súlypont
A test tömegközéppontja, síző esetében a csípő környéke.
Szerelés
A síeléshez szükséges felszerelés (léc, cipő, stb.).
Szinkronsízés
Ahogyan a nyolcasozásnál úgy itt is két síző mutatja be a gyakorlatot,
de itt egymás mellett haladnak, azonos sebességgel és azonos ütemben szlalomozva,
így a nyomuk két párhuzamos S kanyar sorozat. Síoktatók is tartanak szinkronsí
bemutatókat a sípályán, ilyenkor akár 20 síző is együtt síel különböző
alakzatban, de tökéletesen azonos tempóban és ritmusban, rendkívül látványos.
Szitálás
A carving sílécekre jellemző tulajdonság, ezek a sílécek az egyre rövidebb
hossz és a kis rádiuszú oldalív miatt nagy sebességű egyenes a síléc talpán
való csúszásnál instabillá válnak és keresztirányban kezdenek el a kötés
körül mozogni a terep hatására. Ez a tulajdonság azonban elhanyagolandó,
mivel a carving technikát alkalmazva szinte végig valamelyik élen sízünk.
Szűzhó
Olyan hó, amelyben még senki nem síelt előttünk, ezért felülete érintetlen.
Ilyennel általában csak pályán kívül találkozunk, ill. a pályán, amennyiben
arra nagy mennyiségű friss hó esett az éjjel és még nem járta le a ratrak.
Talpon csúszás
Ekkor a síléc nem az élen kanyarodik, hanem egyenesen csúszik a talpfelületen.
Tányéros-Tárcsás-Jojós
Egyszerű sífelvonó fajta.
Tehermentesítés
A terhelés alsó vagy felső holtpontján kiváltott erőhatás.
A súlypont áthelyezése az egyik lábról a másikra kanyarodáskor.
Telemark
Klasszikus stílusú sízés, ahol csak a síléc orra van rögzítve a kötéssel,
a sarok szabadon mozoghat, különleges technikát igényel, de nagyon látványos.
A síléc "hídját" is szokták telemark ívnek nevezni. Lásd.: híd
Teljes kanyar
Kiindulási iránnyal ellentétes irányban fejeződik be a kikormányzás.
Tepsi
A hegyimentők által használt mentő-szán vicces elnevezése. Üvegszálas
anyagú, rögzítőszíjakkal és hevederekkel ellátott, elől-hátul két-két fogórúd
nyúlik ki belőle, amelynek segítségével a sérültet két hegyimentő síző
bármilyen pályán biztonságosan le tudja vinni (a szerzőnek volt alkalma
kipróbálni - térdszalag szakadás - egy ilyent, nagyon kényelmes és meleg,
egyáltalán nem rázós, de inkább ne akarja kipróbálni senki élesben!
Terhelés
Izommunkával kiváltott, elért erőhatás. (térdnyújtás, -hajlítás)
Tojás
Lásd.: golyó
Ülőlift
Egytől hatszemélyes kapacitásig terjedő felvonófajta.
Vakköd
Olyan ködfajta, amelynek színe megegyezik a hó színével, ilyenkor lehetetlen
kivenni meddig tart a hó és hol kezdődik az ég, a fényt olyan erősen megszűri,
hogy bár világos van, de a hóbuckáknak és semmilyen egyéb a pályán található
alakzatnak, tárgynak nincsen árnyéka, a sízés rendkívül nehéz ilyenkor,
hiszen a terep egyenetlenségeit nem látjuk, csak érzékeljük a lesiklás
közben.
Vax
A síléc talpát ápoló és a siklást megkönnyítő anyag.
V-lépés
Lásd.: halszálka lépés.
Vonatozás
Iskolai és nagyobb sítúra csoportok mókás és látványos szórakozása.
Ilyenkor akár 10-15 síző áll hóekében szorosan egymás mögé úgy, hogy a
síléceiket teljesen a másikéhoz csúsztatják, a lejtőn lefelé haladva a
vonat első sízője által diktált irányban kanyarog az egész "szerelvény"
(hatalmas tömeges esésekkel tarkítva).
Völgyláb
A völgy felé eső lábunk. Pl. jobbkanyarnál a bal lábunk.
Völgytámasz
Hasonlít a hegytámaszhoz, de mint a neve is mutatja, a völgylábat engedjük
le egy kicsit, majd arról elrugaszkodva kanyarodunk. Előnyös, ha keskeny
vagy meredek a pálya, mert evvel a leengedéssel jól lehet fékezni.