Nosztalgia: túrasível a Nagyhideghegyre

2019.01.29. Jeszenszky Géza

Majdnem pontosan 59 évvel ezelőtt jártam először sível a Börzsönyben, Nagy-Hideghegyen. Akkor csak jó két és fél órás gyaloglással lehetett feljutni a 865 magasban az 1940-es években elkészült turistaházhoz.
Akkoriban is jó félméteres volt a hó, mint ma, január 27-én, és akkor is csak szomorúan néztük az északi pálya nagy felvonóját. Látszólag még ép volt, csak a hajtómű hibája miatt nem működött. Akkor elhatároztam, azon fogok dolgozni, hogy Hideghegyen újra működjön a „nagy északin” a felvonó, hogy legyen több, könnyebb pálya is.
Jeszenszky Géza
Akkori sporttársaimmal már akkor is arról álmodoztunk, hogy az Alpok után már a Tátrában is működő kabinos vagy függőszékes felvonóhoz hasonló épüljön a Börzsönyben is. A Dunakanyar Intéző Bizottság és a Magyar Síszövetség támogatásával elértem, hogy 1986 és 2016 között már három jó pálya, pályataposó ratrak és három felvonó várta Hideghegyen a sízőket, akiket síbusz hozott föl Királyrétről vagy a hegyhez 4 km-rel közelebb megépült autóparkolóból.
A "3 veterán"
Most, 77 évesen, olyan érzésem van, mintha ismét 18 éves lennék: csak gyalog (illetve sílécen taposva) lehet följutni a Magas-Börzsönybe, van ugyan három és fél jó sípálya, van is rajtuk 50-60 cm hó, van is öt felvonó, de egy sem jár, a pálya betaposatlan. Egy héttel ezelőtt két sporttársammal együtt mentünk föl, majd siklottunk le sílécen. Rajtunk kívül egyetlen síző sem volt a turistaházban vagy a környékén. Január 27-én, vasárnapra a Csóványosra hirdettek nagy turista-találkozót, három barátommal sílécen másztunk föl 936 m magasra, hogy fantasztikus hóban tudjunk lesiklani a P 3szög jelzésen, majd a síúton az inóci bányaudvarig. Legalább száz gyalogos turista mellett rajtunk kívül egész nap csak négy sízővel találkoztunk.
Oltárkő
Idén máris nagy a tél a Börzsönyben és a következő két hétben még jelentős további havazást várnak a meteorológusok. Működő hideghegyi pályákat és felvonókat ők sem jeleznek. Maradna a túrasízés, ami alpesi léccel is űzhető, de jobb, ha túrakötéssel és a lécre erősített (mű) fókával megy az ember fölfelé. Régen népszerű volt a sí-jőring is. Ló húzott egy kötéllel egy vagy több sízőt.. Ma ezt motoros szánnal lehet(ne) ezt művelni. Az optimális megoldás persze a függőszékes felvonó lenne, Királyrét – Magas Tax – Nagy-Hideghegy között.
A Taxi-réten
M61021 | 2019.01.30. 09:15
Szép teljesítmény! Fantasztikus környezet. Kár, hogy csak kevesen tudnak élni vele és a felvonók nagyrészben kihasználatlanul állnak. Én is szeretem ezt a pályát, főleg az északit. Szerintem az ülő felvonó túl hosszú és kihasználatlan lenne, gazdaságtalan. A feljutást valahogy máshogy kellene megszervezni. Valószínű csak akkor járnának ide annyian síelni, hogy megérje a felvonókat bekapcsolni, ha autóval fel lehetne jutni a felvonók és szállások (turistaházak) közelébe. Nem kéne egész évben megnyitni ezt az utat. Elég lenne a kurta síszezonban, a havas napokon. Ez szerintem nem lenne olyan nagyon környezetszennyező, romboló, de mégis sokan élvezhetnék ezt a fantasztikus természeti adottságokkal megáldott helyet. Aztán lehetne tovább gondolkozni a további fejlesztésekről, így most az eddigiek is kihasználatlanok...