A francia TOP-síterepek bejárása során az idei választásunk Paradiskire esett.
2014. január 24-én indultunk, pont bele a nagy havazásba. A Dunántúlon és Szlovéniában nagy hó, szóval lassan haladtunk. Torinót elhagyva hüledezve állapítottuk meg, hogy már 7-800 méteren összefüggő a hótakaró az olasz oldalon, ilyet még soha nem láttam az elmúlt 7 évben A francia oldalon nem volt ennyi hó, érdekes, máskor ez pont fordított. Les Arc 2000-en volt a szállásunk.
Les Arcs általános jellemzése:
A térképről mást lát az ember, a csapatunkat meglepte az arc-i oldal szabdaltsága, ez a rész rendkívül tagolt, sok a völgy, kuloár, hegycsúcs, bizony nem könnyű áttekinteni, még életünkben nem térképeztünk ennyit, pedig megjártuk már majdnem az összes nagy francia terepet. Sűrű a pályakiosztás ezen a részen, rengeteg az átkötő kék pálya, amely csoportunk egyértelmű véleménye szerint itt "valóban" kék pálya (szekérút) volt. Ez nem előnyös, ugyanis a síkilométerek bizony ~60-70%-a kék, ami nem igazán mondható jónak. Itt jön ki az a hátránya a rendszernek, hogy még ezen az oldalon is különböző időpontokban és önállóan épültek fel a központok (Vallandry, Peisy, Arc), és nem volt elsődleges szempont az összekötés, inkább minden síterep megcsinálta a maga részét.
Arc 2000 síelés szempontjából a lehető legrosszabb, egyetlen előnye van, hogy a gleccser közel van, gyorsan fel lehet jutni, egyebekben ha "igazi" síélményre vágyunk, sokat kell síhintázni, felvonózni, átsiklani. A Grand Col sípálya emelhető itt ki, amely félreeső fekvése miatt igen jó vonalvezetésű, hóbiztos, de kissé rövid pálya. A térkép bal oldalán Villaroger 1200 felé hosszú pályák visznek le, egyszer bőven elég kipróbálni őket.
Arc 1950 mesebeli osztrák, vagy svájci falu képét ölti, ez teljesen új településrész, tiszta zermatti hangulat, az árakkal egyetemben. :) Itt található a település szélén a Rason Hotel, amelynek a wellnessrészlege nyitva a turisták előtt is, szabadban lévő száraz szauna, nedves gőz, jakuzzi, 20 euróért. A falu alatt fekszik a Comborciere nevű fekete pálya, szerintem az egész rendszer legküzdelmesebb, buckás pályája.
Arc 1600, 1800 síelés szempontjából sokkal jobb helyen fekszik, ők ketten az arc-i oldal igazi központjai, főleg 1800. Mellette jó még Vallandry is, talán az utóbbi kettőnek vannak a legjobb pályái, piros, erdei pályák, amelyek csoportunkban amolyan Szlovákia (Chopok, Sielnica, Donovaly) érzését keltette. Itt nagyon jókat lehetett síelni, nem szétsíelt pályák voltak, és az erdőben is lehetett bátran menni a fák között.
Zavaró volt, hogy bizony sok felvonó csak 09:30-kor nyitott, köztük olyan vitálisan fontosak is, mint az Arcabulle, Bois De L' Ours, amelyek az egyetlen összeköttetést jelentették a terep többi részével, így addig mindig várni kényszerültünk. Egyébként egy ügyes pályaválasztással Arc 2000-től egészen át lehetett menni a térkép jobb széléig, a Vanoise Expresshez egy siklással.
La Plagne:
Sokkal fotogénabb, áttekinthetőbb terep, mint az arc-i rész. Magasabb is, zömében erdőhatár feletti pályákkal rendelkezik, és számos hegycsúcs, kilátópont van. A beépítettsége, települések egymással való közelsége és összekötőtettsége is jobb, mint a túloldalé. Egyértelműen jobb terep, mint Arc. Itt is kifejezetten sok a kék pálya, egyedül a rendszer két szélén van több piros, ezek jók is, főleg az express mellett fekvők, igen jó vonalvezetéssel.
Az itt lévő térképen nincs rajta, de La Plagne sírendszere folytatódik a hegyormon túl, Champagny-völgy a neve. Itt egész jó pályák vannak, a leghosszabbak az egész rendszerben. Hátrányuk, hogy déli fekvésűek és eléggé alacsonyan van az aljuk, ezért erősen olvadnak.
A gleccser megközelítése eléggé komplikált, kizárólag a Roche de Mio csúcsán át lehetséges, semmilyen más út nincs. Itt először a felvonó lefelé (!) indul el, majd újra fel. A gleccser nem egy nagy szám, nagyon rövid, a kilátás azonban gyönyörű innen. Mindenkit óva intek, aki időszűkében van és Arc felé kell visszamennie, hogy bepróbálja, mert mi is úgy jártunk, hogy a közvetlenül levezető pályákat lezárták (a térképen itt nem is szerepelnek), így nem tudtunk "alul" gyorsan visszacsúszni az expresszhez, hanem megint fel kellett mennünk a Roche de Mio-ra, ami a lassú felvonó és a kis kapacitás miatt nagyon sok időt elvett. Ez egyben az egész La Plagne oldal legszűkebb keresztmetszete. Végül is 3 lezárt pályán (Inversens: piros, Crozats: fekete, meg valami kéken) keresztül 15:20-kor indulva a gleccserről száguldottunk le az expresszhez, jellemzően 2-3 másik magyarral egyetemben, aki szintén késésben volt, csak mi mentünk a lezárt részeken a térkép bal oldalán.
A kék pálya valami katasztrofális volt, legalább 1 km-en keresztül semmi lejtés, végig keményen kellett botozni. Ez még zöldnek se jó! Kerülje mindenki, aki tudja! Végül az utolsó expresst kaptuk el 16:20-kor, majd Arc 1600-ig jutottunk, mire már leállítottak minden felvonót. :) Az Arc 1600-2000 között közlekedő busszal fejeztük be utolsó napi túránkat. Még ideális körülmények között a gleccserről 2 órát kell számolni Arc 2000, 1950 eléréshez!
La Plagnéból kb. egyetlen út vezet ezen kívül vissza, az Arpette nevű felvonó, ahol mindig sokan vannak, bár nagy kapacitású.
Összefoglalva, La Plagne sokkal jobb terep, mint Arc, amely nekem sok extrát nem mutatott, a jó erdei pirosak és a sok off-piste lehetőség ami kiemelendő itt. La Plagne ott van a szeren, bár mindkét terepnek lehetne kicsit több piros pályája, de ezt ellensúlyozta utóbbi nagyszerű panorámája, és a Champagny-rész hosszabb pályái. Mindkét helyen sok kiegészítő szórakozás volt, Snowpark, Jégrodeó, Jégrally, Wellness, amik feldobták a hangulatunkat. Nem sok fiatal, gyerek van a terepen, jellemző a középkorosztály, gondolom a borsos jegyárak miatt.
4/5-öt adnék rá. Ha visszamennék, csakis La Plagne!
Képek itt:
https://sielok.hu/fotoalbum/831100/...galeria/