A karácsony előtti hetet Ausztriában töltöttük volna, de az indulás előtt egy nappal ezen weboldal egyik fórumából tájékozódtam, hogy teljesen megváltoznak a beutazási és ott tartózkodási feltételek. "Vicc", hogy egyik pillanatról a másikra, gyakorlatilag átfutási idő és hivatalos szabályok megfelelő időben történő közzététele nélkül csesznek ki a sógorok az emberekkel - utazókkal, szállásadókkal, üzemeltetőkkel, stb. Azt most nem részletezem, hogy milyen értelmetlen és/vagy aránytalan szabályrendszereket alkotnak.
A fentieket csak azért tartottam szükségesnek megjegyezni, hogy elmondhassam, kb. fél nap alatt jutottam el odáig, hogy újratervezés után Szlovénia fel vesszük az irányt, egy nap késéssel és rövidített programmal.
Szerencsére találtam megfelelő szállást és aránylag jó lehetett tájékozódni a szabályrendszerekről, a nyitva lévő pályákról, stb.
Odautazás napján a maribori sípálya(rendszert) látogattuk meg, de nem ért meglepetésként, hogy mely pályák és felvonók lesznek nyitva.
Aki ide tervez utat, ezt a felületet ajánlom, ahol napokra előre megjelenítik a működési feltételeket (nyitott pályák, liftek, üzemeltetési időszak).
https://www.visitpohorje.si/obratov...anje-naprav-prog-in-blaga...
Reménykedtem abban, hogy esetleg mégis több pálya lesz nyitva (például az előző hozzászólásban említett völgyszakasz vagy a világkupa futam pályájának a felső szakasza), de azok a feltételek fogadtak, amik a honlapjuk előre megállapíthatóak voltak már az utazást megelőző nap is. Ezt felfelé menet a liftből is már jól lehetett konstatálni, legalább is, hogy az alsó szakasz biztos nem működik. Fent (12.20. - hétfő) voltak jelzések a lezárásokra (csatolok képet), illetve a környező pályák állapotát illetően számunkra nem volt kétség, hogy a város feletti szakasznál csak az előre jelzett kétüléses lifttel kiszolgált szakaszon lehet virgonckodni.
Ami a bejutást illeti, a határon észre sem vetted, hogy átjöttél (oda-vissza). A sípályáknál (Maribor és Rogla) mi bemutattuk a magyar védettségi kártyákat, ami elég volt, igaz volt nálunk egyéb más dokumentum is (kinyomtatott uniós igazolások, EESZT app., stb.), de arra akkor nem volt szükség.
Az asszony 3 db Pfizerrel nyugat kompatibilis, a gyermek (junior) 2 db Pfizerrel (nem is kaphatott akkor még 3-at, pár napja telt el a félév a második oltástól számítva) már nem, nekem pedig 2 db Szputnyik + antigén teszt (nem PCR) + antitest (bőven határérték felett) + 1 Pfizer volt a menüsor, ami még valószínűleg PCR-teszt kötelezettséget vont volna maga után egy szigorúbb osztrák ellenőrzésnél (a Szputnyik miatt, illetve az antigént nem veszik figyelembe).
Szóval bőven jók voltunk, de a magyar védettségi kártyánál egyszer sem kellett többet előhúzni a tarsolyból, igaz Roglán (itt töltöttük a többi napot) már az egyik nap kértek volna mást is, de végül valószínűleg nem szeretett volna sokat pepecselni a pénztáros hölgy és nem várta meg mire elővettük volna az újabb dokumentumokat.
Mariborban másodszorra jártunk, megtapasztaltuk a két végletet, ugyanis először évekkel ezelőtt március legvégén (a zárási időszak előtt) jártunk arra felé, most pedig gyakorlatilag az előszezon legvégén. Szerencsére mindkét alkalommal a fenti részeken volt elegendő hó, de a völgybe egyik alkalommal sem volt esély lesíelni.
Azért az jelentős különbség volt, hogy most olyan szinten fagyottak voltak a pályák, hogy a rendszer egyik végéből való átcsúszás a másikba semmilyen nehézséget nem okozott (igaz, most az irány is más volt, valószínűleg a kedvezőbb, azaz Areh felől Bolfenk, azaz a város irányába).
Mindkét alkalommal - időhiány miatt - használtuk a két végpont (Bolfenk - Areh) közötti síbuszt egy-egy alkalommal.
A legelső, tavaszi alkalommal inkább sífutásra emlékeztetett a Bolfenk - Areh átjutás, de a mostani (enyhébb mínuszokban és alacsonyabb napállás mellett) viszonyok között az Areh - Bolfenk szakasz nagyon gyorsan abszolválható volt.
Nekem nagyon bejött jó pár átcsúszós szakasz is, mert azért voltak olyan részek, ahol nem egy két méteres csíkon kellett csúszni, illetve az útba ejtett pályák (Ruska, Partizanka, Videc) szerintem nagyon rendben voltak.
A másik irányba talán nem ilyen frankó az átcsúszós szakasz, bár igaz, akkor (annak idején tavasszal) teljesen más feltételek voltak (olvadás, ködpárna, stb.).
A sokat dicsért arehi pálya (Pisker - modern 6 üléses felvonóval) tényleg nagyon jó az utolsó letörést leszámítva, mert az elég jeges volt (árnyék miatt aránylag az egy sötétebb szakasz volt, pedig verőfényes nap volt a többi pályarészen).
Decemberben olyan alacsonyan jár a nap, hogy verőfényes időjárás ellenére egy-egy szakasz mégis árnyékban van az északi fekvésnek és a hegységet (Pohorje) "betakaró" gyönyörű fenyőerdőknek köszönhetően.
Sajnos a felvonópark évek alatt semmit sem változott, azaz továbbra is vannak nagyon lassú régi kétüléses felvonók, a városból feljövő kabinos és az piskeri pályát kiszolgáló liften kívül a többi felvonó igen réginek számít. Mondjuk engemet ez csak a lassúság miatt a zavart, mert itt mindig "időhiányban" voltunk (odautazás első "síállomás").
Lenne még egy négyüléses a város feletti (Bolfenk) résznél, de az most nem működött a hozzátartozó pályákkal egyetemben. Ez már a világkupához tartozó pályarész, ahol lassan már nincs olyan év, amikor megfelelő hófeltételek lennének a rendezéshez. Ennek a felvonónak az alja már 500-600 méter között lehet. Lehet, hogy "spóroltak" a világkupa futam miatt és nem erőlködtek a megnyitásában, igaz szerintem az eltelt időszak és az időjárás előrejelzések alapján most sem lesz itt futam (esetleg Krajnska Gorara ismét áttehetik, ha persze ott lesz esély a rendezésre).
Mondjuk, ha idáig (500-600) le lehetne jönni, akkor a Bolfenk legmagasabb pontjáról (kabinos kiszálló) egy huzamban már lehetne 2-3 km-t csúszni, igaz a visszajutás a két lifttel (4 és 2 üléses) kb. 20 perc menetidőt jelent. Annak idején tavasszal mi még ezt ki tudtuk próbálni, viszont már akkor sem lehetett lejutni a rendszer legaljára és azok a pályák sem mentek, amely a kabinostól a rövidebb és meredekebb úton indulnak lefelé.
Persze, egyszer sem voltunk főidőszakban, így könnyen mondhatom, hogy "saját sípályánk" volt, de ebben az időszakban a Pisker (Areh) pályát leszámítva csend és nyugalom volt 0 sorállással. A környező fenyőerdők és a nyugalom számomra olyan plusz adalékok, amelyek feledtetik a hátrányokat (elavult felvonópark, zárva lévő völgypályák, ezért rövidebb pályák, stb.).
Az árazás a felnőttek esetében korrekt (33- hétköznap/36 - hétvégén - EUR), viszont a fiatalok esetében kisebbek a kedvezmények.
Lent, a városnál a parkoló sorompós, de ingyen van, ha síbérletet vesz az ember, csak érvényesíteni kell a bérlet vásárlásnál a parkoló cetlit, amit a behajtásnál kap az ember.
A maszk használatra igazából a kabinosnál ügyeltek jobban, de olyan kevesen voltak, hogy túl nagy jelentősége nem volt.
Érződik a "kosztümös" balkán, azaz lazábbak a sógoroknál, sajnos a cigerettázásnál is visszaköszön - pld-ul liftnél munkát teljesítő személyzet is bőszen pöfékelt a vendégek orra előtt vagy az ülősben előtted utazók is hasonló élményekkel bódítottak (mondjuk ez Roglanál volt) .