Hogyan válasszunk sífelszerelést
Ahhoz, hogy megfelelő sílécet tudjunk választani, a síző 3 fizikai jellemzőjéből kell alapvetően kiindulnunk:
- Testmagasság
- Testsúly
- Sítudás
Ezek birtokában lássuk hogyan válasszuk ki a sílécek megfelelő jellemzőit:
1. Tudásszint/Lécszerkezet
Alapvető, hogy sítudásunkat reálisan mérjük fel, se alá, se túl ne becsüljük képességeinket. Szerkezeti felépítésük alapján általában 3 kategóriába soroljuk a léceket:
- Kezdő-Középhaladó
- Középhaladó-Haladó
- Haladó-Profi
Kezdőknél fontos hogy a sí kis sebességnél is engedékeny, toleráns, könnyen kezelhető legyen, így puhább lécet kell választaniuk, amely azonban a sebesség növekedésével egyre jobban elveszti a stabilitását. Egy magabiztos, dinamikus sízőnek, egy masszívabb, keményebb síre van szüksége, ami nagy tempónál is uralható marad, ezek azonban kis sebességnél érzéketlenek, "síndarabként" viselkednek. Egy szemléletes példával élve a síléc olyan mint az autó: Egy kényelmes, lágy rugózású kisautó könnyen irányítható, és kényelmes, de a sebesség növekedésével a puha futómű miatt egyre kevésbé irányítható, lecsúszik az ívről. Egy vérbeli sportautó pedig a versenypályán van elemében, kőkemény futóműve viszont kis sebességnél elpattog, rángat, érzéketlen, kirázza az ember lelkét. Fontos tisztázni, hogy a sílécet nem önmagában a tempó (sebesség) veszi igénybe, hanem az impulzus, azaz a sebesség és a súly szorzata. Túlsúlyos sízők ezért válasszanak egy kategóriával feljebb, azaz hiába abszolút kezdők, a középhaladó-haladó lécekből kell választaniuk (és sajnos kicsit mélyebben a zsebükbe nyúlniuk), ugyanis a gyengébb lécszerkezet nedves vécépapírként fog alattuk viselkedni már kis tempónál is, csak egy masszívabb (nemesebb: fa, carbon, titanium, bazalt, stb.) anyagokat tartalmazó léc ad megfelelő tartást alattuk, különben a léc arra fog menni amerre akar (néha különböző égtáj felé), és nem amerre mi akarjuk hogy menjen. Az átlag alatti testtömeg index-szel rendelkezők pedig adják egy szinttel lejjebb, mert semennyire nem fog mozogni, hajlani alattuk a síléc, ami a carving technikánál alapkövetelmény.
2. Síléc hossza
A rövidebb sílécet sokkal könnyebb irányítani, forgatni (mert kisebb síléc szakaszt kell magunk előtt "terelgetni"), a hosszabb síléc pedig nagyobb tempónál stabilabb (mert hoszabb az él amivel "kapaszkodik" a hóba.) Ökölszabályként elmondható, hogy a léc legyen 15-20 centivel kisebb, mint a testmagasság, ettől eltérni 3 okból szokás:
- Testsúly: Túlsúlyosak inkább csak 10-15 centivel kisebbet válasszanak, hogy a nagyobb súlyukat kompenzálja a nagyobb felület, a léc ne süllyedjen el a hóban, fel tudjon "úszni" a hó felszínére. A vékonyabb sízők pedig választhatnak 20-25 centivel kisebb lécet, a rövidebb, kisebb súlyú léc kevésbé veszi igénybe a fizikumukat.
- Sítudás: Kezdőknek (és a hölgyeknek) lehet 20-25 centivel kisebb a síjük, nekik a könnyű irányíthatóság a fontos, száguldozni kevésbé szeretnek (legalábbis nem kéne hogy szeressenek). Profiknak lehet hosszabb (mínusz 10-15 centi), nekik nagy sebességnél minden egyes kantni (él) milliméter növekedés számít az éltartásban.
- Stílus: Aki azt élvezi, hogy kis energia befektetéssel látványos, kis íveket megy a pályán ("keresztben sízik a pályán"), de kevésbé élvezi a nagy sebességet, az válasszon 20-25 centivel kisebb lécet, aki a kevés kanyart és a száguldozást élvezi, az pedig 10-15 centivel kisebbet.
Logikusan felmerülhet kérdésként, mi van ha valaki "halmozottan hátrányos", azaz pl. túl vékony, kezdő és kis íveket szeretne menni. Ne halmozzuk az élvezeteket, ne vegyünk 35 centivel kisebb sílécet. Ilyenkor a másik két csökkentő tényezőt ne vegyük figyelembe, illetve csak akkor, ha a testmagasságunkból számított érték két méret közé esik (pl. a számított érték 158 cm lenne, de csak 154 és 162 cm-es síléc van, akkor válasszuk a kisebbet a fent vázolt esetben).
3. Kategória (Rádiusz, geometria)
Manapság 6 fő kategóriát különböztetünk meg:
- RACE kategória: Kemény "utcai" versenylécek, két csoportjuk:
SL (Slalom, műlesikló): Kis rádiusz (160-as hossznál 10-12 m) , nagyon "piskóta" alak (széles csőr és far, keskeny csípő), kis ívű, "elfekvős" kanyarokhoz, masszív izmok és ízületek szükségeltetnek hozzá. A kis rádiusz azt jelenti, hogy egy kisebb átmérőjű képzeletbeli kört (vagy ellipszist) illeszthetnénk a léc oldalához. Azaz a rádiusz a léc oldalának íveltségét jelenti, minél kisebb a szám, annál íveltebb, annál "piskótább". Ezeknél a léceknél is elmozdulhatunk a mínusz 20-25 centi irányába, hogy könnyebben forduljunk velük.
GS (Giant Slalom, óriás műlesikló): Nagy rádiusz (170-es hossznál 17-19 m), szemre szinte párhuzamos oldalak, a csőr, a far és a csípő között nincs nagy különbség. Hosszú ívű, nagy sebességű száguldozáshoz, valamint a hagyományos alpesi iskola híveinek, akik nem tudtak megbarátkozni a carving technikával. Itt elmehetünk a mínusz 10-15 felé, hogy hosszabb él tartson a nagyobb sebességnél.
Mindkét modellnél jellemzően 70 milliméter alatt van a középső (csípő) szélesség.
- ALLROUND: Standard (nem túlméretes) geometria, ratrakolt pályára. Közepes rádiusz jellemzi őket (160-nál 14-16 m), 72 mm-nél keskenyebb csípővel, gyengébb szerkezettel, kezdőknek-középhaladóknak.
- CROSS: Allround geometria, de masszív szerkezet (a csúcsmodellek a verseny modellek szerkezetével bírnak általában).
- ALL-MOUNTAIN: Cross lécek mindenhol kiszélesítve, így pályán kívül is megállják a helyüket, nem süllyednek el, valamint a nap végi túrt, latyakos havon is "felúsznak", nem süllyednek el, nem szenvedés a sízés velük. Mostanában szinte mindenhol leváltják a cross léceket, mert sokkal széleskörűbben használhatóak, míg pályán szinte egyenértékűek velük. Jellemzően 72-85 mm csípőszélességgel készülnek.
- FREESTYLE (Park 'n Pipe): Síparkokban, hóból épített félcsöveken, ugratókon, rámpákon szokás ezekkel az egyre népszerűbb lécekkel figurázni, jellemzőjük a szimmetrikus, masszív famagos felépítés (Twintip, azaz két orra van), és a megerősített talp.
- FREERIDE (Backcountry, Big mountain): Extraszéles, hosszú (180+), 85 mm feletti szélességű, hatalmas rádiuszú (20-50 m), szűzhavas lejtőkön való "lebegésre" készített lécek. Könnyű szerkezettel, hogy minél kevésbé süllyedjenek el.
Természetesen a fentebbi kategóriák megtalálhatóak férfi/unisex, női, illetve már junior vonalon is. A női sílécek nem csak dizájnban, hanem felépítésben is eltérnek. A síléc könnyebb, puhább építésű, a kötés hátulja meg van emelve, míg az orr része előrébb van hozva az ideális súlypont érdekében. Természetesen a magabiztos, sportos hölgyek nyugodtan választhatnak az unisex vonalról.
Mindezek mellett egy korábbi sérülés is befolyásolhatja a döntést: ilyenkor érdemesebb egy puhább, kevésbé vad sílécet venni, egy fejlettebb kötésrendszerrel.
Ha mindezek mellett maradt még kérdőjel Önben, bízza rá magát egy szakemberre, nem utolsó sorban magunkat tudom ajánlani.
Végére hagytam az egyik legfontosabb tanácsomat, ami a fentiek fényében talán egyértelmű: Ne a pénztárca döntsön, azaz ne az alapján induljunk vásárolni, hogy mennyit szánunk rá. Egy átlag síléc szett ára alatta van egy átlagos síút árának, viszont nagymértékben befolyásolja az eltöltött idő élvezeti értékét, ráadásul ha lelkiismeretesen tartják karban, akkor sok-sok évig tudja felejthetetlen élményekkel megajándékozni gazdáját.
forrás:
http://www.sportoutlet.hu/tudastar/sifelszereles/hogyan-valasszunk-sifelszerelest
Origie