A timing nagyon fontos...: Felmerült itt az ívbelső-ívkülső, én meg pont pár napja vettem észre, hogy decemberben elkezdtem erről írni egy cikekt, csak elfeledkeztem róla a tél sodrásában. :D
Viszont emiatt a téma miatt letöltöttem pár videót, és kiszedtem belőlük egy csomó képet.
Részlehajlóan olyanokat, ahol ívbelsőn kezdik a kanyart vagy aktív az ívbelső is. Egyszerűen azért, mert a külsőt nem kell bizonygatni, ezt mindenki tudja, és csinálja (szerintem olyankor, amikor hibázunk vagy a kényszer rávisz).
Egy Neveitalia válogatás volt, amiből a lobogós amatőröket többnyire kihagytam, csak a viszonylag stabil, profi jellegűkből válogattam.
Pár Hirscher: az egyik egy edzés, egy válogatás és a világkupa Alta Badia-ból.
Az igazi meglepetés itt ért: az edzésvideón nem kellett válogatnom, szinte minden tiszta kanyart belsőn kezd, bőven a kanyarok felét. Emellett rengeteg olyan kanyarja van, ahol a belső nagyon agresszíven dolgozik, érzésre 50-50, eseteg 40-60.
Készült egy gif is az egyik kanyarjáról, ami szintén tanulságos: régebben a külső dominanciájának az legfontosabb oka a stabilitás volt: ha megcsúszik, még ott a belső. Ez megfordult: sokszor a belső vezet, és a külső vagy lefog a hóra vagy nem.
Ebben semmi új nincs: a kontroll-kormány és a terhelés két külön funkció. A terhelés valóban a külsőé a csúcspontban, de a kontroll a belsőé. Ennek az oka részben a testtónusokkal van összefüggésben. A külső és a belső oldal teljesen mást csinál, de egyik sem passzív.
A terheletlen belső rengeteg problémát okoz, amit a testtartásban kell megoldani (vinni a felesleges súlyt, amit átrendezi a core-izommunkát), a külső a terhelés hatására nem görbül igazán hatékony egy határ felett (főleg kemény talajon), viszont az eleje-vége elveszti az aktivitást, rövidebb lesz az aktív él, ki kell egyenlíteni a görbüléseket, ami pont ellenetétes logikájú a külső nagyobb görbülésével stb.
Szerintem rendkívül izgalmas téma... :) Ha kész lesz a cikk, az összes kép ott benne lesz (majd' 100).
(Az egyik kép forrása:
https://www.instagram.com/p/BfO3aEcDcLD/)