A Ski Amadé vendégei voltunk

2008.02.01. Hernádi László

Szerkesztőségünk meghívást kapott a KLG turisztikai promóciós irodától a Salzburg és Stájerország tartományokban található Amadé sírégió Schladming-Dachstein és Hochkönig területekre.

Szeles, de napsütéses reggelen indultunk utunk első állomására, a Stájerország tartományban fekvő Dachstein-Schladming területre, útközben megcsodálhattuk a nyugati országhatárhoz legközelebb fekvő igazi "magas hegyet" a Schneeberget, majd a Semmering hágó alatt átbújva a Schober hágón át értünk az Enns völgyébe.

Utunk során részletes tájékoztatást kaptunk utunk fő szervezőjétől és állandó kísérőjétől, Lukács Gábortól. Megérkezésünkkor a ragyogó napsütésen, a lélegzetelállító panorámán és a csodálatos hóviszonyokon kívül Beata Havranova és Eva Kahr vendéglátóink vártak minket.

RAMSAU - A SÍFUTÓK PARADICSOMA

A rendkívül ízletes uzsonna után sétára indultunk a ramsaui fennsíkon, amelyet sűrűn behálóznak a sífutó, sítúrázó és kiránduló útvonalak, a gondos és pontos jelöléseknek köszönhetően az eltévedéstől sem kell tartani. Ezen a fennsíkon rendezték 1999 februárjában az északi sí világbajnokságot, kitűnő adottságainak köszönhetően az északi versenyszámokban azóta is gyakran rendeznek világversenyeket ezen a helyszínen. Mivel a terület viszonylag sík és a téli évszakokban vastag hó borít mindent, nagyon népszerű közlekedési és sportolási eszköz a sífutóléc. Erről mi is megbizonyosodtunk, hiszen láttuk, hogy a babakocsi talpára szerelt csúszótalpaknak köszönhetően még a legkisebbeket is sítalpon viszik a levegőre, és hogy sífut itt a legfiatalabbtól a legidősebb korosztályig mindenki. Természetesen a szaküzletek és síkölcsönzők is alkalmazkodtak ehhez, más alpesi terepekhez képest itt nagyon bő a választék a sífutó felszerelésekből legyen szó vásárlásról, vagy kölcsönzésről.

A DACHSTEIN GLECCSER TÉLEN-NYÁRON SÍZHETŐ

Szállásunk ablakaiból kilátás nyílt Dachstein vonulatra, illetve a ramsaui fennsík alatt elterülő Enns völgyére és a szemben található Planai sípályáira is. A Dachstein csúcsa mögött húzódó gleccser, amely kabinos felvonóval érhető el, a hazánkhoz legközelebb fekvő téli-nyári sípálya, amely az utóbbi években sem zsugorodott olyan jelentős mértékben, mint a nyugatabbra és magasabban fekvő gleccserek, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy jelenleg is majdnem öt méter a hóréteg vastagsága. A gleccser számos lehetőséget tartogat a síléc nélkül érkezők számára is, a legújabb látványosság a gleccser jegébe faragott jégpalota, de kipróbálhatjuk itt a hótalpas gleccsertúrát is, a bátrabbak, pedig a Hunerkogelen található "Skywalk"-on élhetik át milyen érzés egy biztonsági üvegből készült, a sziklafaltól messze kinyúló teraszon sétálni miközben a talpunk alatt egy függőleges sziklafal és 250 méteres mélység tátong

HA NYÁR LENNE AKKOR SEM UNATKOZNÁNK

Természetesen a télisportok mellett nagy számban találhatunk itt nyári kikapcsolódási lehetőségeket is, a legnépszerűbbek a hegy és sziklamászás, valamint a kerékpározás. Jelölt és gondozott kerékpárutakon kalandozhatunk be a hegyek közé, üde patakokból olthatjuk a szomjunkat és számos zöld rét közül választhatunk kedvünkre pihenőhelyet. Amennyiben nem hotelben, apartmanban vagy magánháznál szeretnénk megszállni, találunk lakókocsival télen is igénybe vehető kempinget, nyáron pedig számos kemping áll a sátrazók rendelkezésére. Kitűnő adottságokkal rendelkezik a környék az újabban divatba jövő nordic walking kedvelői számára is, de az extrémsportokból is széles a választék, sárkányrepülés, hőlégballonozás, siklóernyőzés, DH hegyikerékpározás és rafting csak, hogy a legfontosabbakat említsem. A bővizű patakokban megfelelő engedély mellett pisztrángra is horgászhatunk, a meleg nyári napokon, pedig megmártózhatunk a patakokból duzzasztott kristálytiszta tavak valamelyikében.

SKI AMADÉ - INFORMÁCIÓ CSEMEGÉK

Vacsorára vendégünk volt Christina Tritscher a Ski Amadé és Hermann Gruber Schladming-Dachstein síterület képviselője, minden kérdésre örömmel válaszoltak. Erdekes információ, hogy a mintegy 860 km pályarendszert magában foglaló, egy bérlettel besíelhető Amadé sírégió a 2001/2002-es szezonban jött létre a Salzburger Sportwelt Amadé, a Gasteinertal, a Dachstein-Schladming, a Großarltal és a Hochkönigs Winterreich szövetségével. A hatalmas sírégió egymástól legtávolabb eső pontjai is mindössze maximum 1 óra autóútra fekszenek egymástól, így egy hét alatt az összes területet "besíelhetjük", hiszen a bérlet az összes felsorolt terület síliftjeire érvényes

A Schladming-Dachstein területen az első sílift az ötvenes évek elején épült a Hauser Kaiblingen, az első világkupa futamokat, pedig az 1981/82-es szezonban rendezték, a férfiaknak a Planai-on, a hölgyeknek a Hauser Kaibling-en. Az Amadé régió létrejöttével hatalmas lendületet vettek a fejlesztések, ennek köszönhetően a teljes Amadé területen már több mint 4000 hóágyú áll készen arra, hogy szükség esetén a teljes 860 km pályarendszer 78%-át fehérbe borítsa. Pár érdekes információt érdemes hozzátenni a hóágyúzás egyre aktuálisabb témaköréhez, minden eladott napijegy árából 5,9 Eurót fordítanak hóágyúzásra, egy köbméter mesterséges hó előállítása, pedig 3,5 Euróba kerül.

A számoknál maradva érdemes még megemlíteni, hogy a tavalyi szezonban, amikor 30%-as kevesebb természetes hó esett az Amadé síterület pályáinak 95% teljes hosszban besízhető volt. Az anyagiak terén, pedig a tavalyi szezonban érkezett 1,13 millió vendég utáni bevételekből idén 67 millió Eurót fordítanak fejlesztésekre, ebből 40 millió Eurót csak az új hóágyúk vásárlására költöttek.

Péntek reggel a Planaibahn völgyállomásánál Schladmingban várt ránk a Planai sífelvonó társaság képviselője Barbara Prugger, aki a Planai összes sípályáját bemutatta nekünk, kiváló hóviszonyok között síelhettünk többek között az idei szezonra létrehozott zenés sípályán ("Klangpiste"), ahol 10 ezer zeneszám közül választhatjuk ki a kedvünkre valót természetesen ingyen, majd lesiklás közben élvezhetjük a dallamokat, ezt a teljes pályaszakasz hangosításával érték el. A zeneszámok között a legújabb slágerektől kezdve egészen Mozart szerzeményekig válogathatunk. Mozart népszerűségét és a helyiek iránta érzett tiszteletét mi sem mutatja jobban, mint, hogy maga a teljes Amadé síterület Wolfgang Amadeus Mozart után kapta a nevét

A 2007/08 szezon újdonsága: Dallamsípálya Schladmingban

A Planai a Schladming-Dachstein síterület központja, a teljes besízhető pályahossz 115 km, természetesen a kezdők és a profi sízők is találnak bőven kihívást jelentő lejtőket. Az érkezésünk előtti héten itt került megrendezésre a méltán nagy tömegeket vonzó éjszakai szlalomverseny, amely az alpesi sí világkupa legnépszerűbb eseménye, a helyszínen több mint 50 ezren szurkoltak a versenyzőknek.

EZ IGEN! 7 KM-ES KIVILÁGÍTOTT SZÁNKÓPÁLYA

Az egész napos sízés ellenére a nap fénypontja az esti szánkózás volt, Hermann Gruber kíséretében látogattunk el a Hochwurzenen található 7 km hosszú kivilágított szánkópályához, itt éjszakai sípálya is található. A szánkózás előtt a Hochwurzen Alm-ban egy nagyon hangulatos vacsorán vettünk részt, itt várt ránk Nina Stempfl, aki a Schladming-Rohrmoos területet képviselte. A vacsora során osztatlan sikert aratott többek között a serpenyőben felszolgált fokhagymás-sajtos-sonkás galuska a "Kaasnockerln" (ejtsd: kásznokn). A vacsora után a szánkópályán száguldhattunk vissza a völgybe.

UTAZÁS A HOCHKÖNIG SÍRÉGIÓBA

Szombat reggel folytattuk utunkat a mindössze 50 perc autóútra található Hochkönig sírégióba. A pályarendszer keleti szélén, Mühlbachban kezdtük a napot, itt Renate Ecker, a Hochkönig sírégió képviselője röviden ismertette velünk a terület főbb jellemzőit. A Hochkönig síterület az Amadé szövetségen belül a legcsaládbarátabb, a szállások legtöbbjében jelentős engedményeket kapnak a családdal érkezők, ezt bizonyítja, hogy a rangos Német ADAC magazin családbarát európai síterepek rangsorában tavaly az előkelő második helyet kapta ez a régió.

Az öt hegycsúcsot összekötő összesen 150 km hosszú sípályák túlnyomórészt kék és piros jelölésűek, a felvonók alsó állomásai között rendszeresen ingyenes síbusz járat közlekedik, így ha elfáradnánk, vagy elromlana az idő, bárhonnan vissza tudunk térni a szállásunkra. Szerencsére nekünk kedvezett az időjárás, ragyogó napsütésben síelhettünk Dienten-en keresztül egészen a Maria-Alm-ig. A sípályákról csodálatos kilátás nyílik a szemben lévő Hochkönigre. A Hochkönig a túrasízők és sziklamászók paradicsoma, számos jelölt és biztosított "via ferrata" várja a kirándulókat.

A "via ferrata" előre rögzített drótkötéllel segíti a túrázókat, akik ilyenkor folyamatosan tudják magukat biztosítani mászás közben, a kirándulásnak ezt az egyre népszerűbb formáját "kletterezés"-nek, biztosított mászásnak hívják, az útvonalra, pedig a "via ferrata" mellett a "klettersteig" szót is használják. Nyáron ezen a területen is választhatunk a könnyűtől a legnehezebb túra és kerékpáros útvonalak között, számos színes program várja a családosokat az év minden szakában.

A hegyvonulat azon kívül, hogy csodálatos panorámát nyújt, teljesen hóbiztossá teszi a sípályákat, hiszen a majdnem 3000 méter magas hegylánc a nedves légáramlatokat a magasba kényszerítve sokkal több havazást okoz a környék hegyeiben.

A Dientenben található Hochkönigalm-ban ebédeltünk, eközben megtudtuk, hogy Dienten az átsíelhető hegyek által alkotott útvonal felénél fekszik 1400 méteres magasságban, itt az országút is egy hágón kel át, a hágó útviszonyairól mindkét irányból közelítve táblák tájékoztatják az utazókat.

EGY MESESZÉP ALPESI FALU: MARIA ALM

Ebéd után egészen Hintertal-ig síeltünk, majd innen busszal mentünk tovább Maria-Alm-ba. Maria-Alm-ban található Salzburg tartomány legmagasabb templomtornya. A templomtorony (illetve a tetőszerkezet) ilyen rendkívül hegyes kialakításának praktikus okai vannak a hegyvidékeken, hiszen bármilyen heves a havazás, ezeken a tetőkön a dőlésszög miatt képtelen megmaradni a hóréteg.

A településen szinte mindenkinek van köze a vendéglátáshoz, a legtöbb házban találni kiadó szobát, ahogyan szállodákból is bőven van választék. A település saját felvonóval és sípályával is büszkélkedhet, a Natrun nevű hegyre vezető Telemix lift közvetlenül a városközpontból indul, innen át lehet síelni az Aberg-Langeck felvonók völgyállomásához, így a település a síbuszos összeköttetésen kívül közvetlenül is kapcsolódik a Hochkönig síterülethez.

A településen, a vendéglátáson kívül nagy hagyománnyal bír az üvegművesség, mi is kipróbálhatjuk az üvegfújást, majd saját művünket hazavihetjük emlékbe, természetesen a nálunk sokkal ügyesebb mesterek csodálatos üveg remekeinek sokaságából nagyon nehéz lesz választani.

Vasárnapi hazaindulásunk előtt még kipróbáltuk a Natrun sípályáit, majd fájó szívvel vettünk búcsút vendéglátóinktól, akiknek ezúton is szeretnénk megköszönni a több hetes szervezőmunkát, a meghívást és hogy ezt a csodálatos utazást számunkra lehetővé tették.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
Szállástippek
AKCIÓ
TUI BLUE Schladming csillagcsillagcsillag
A schladmingi régió első "felnőttszállodája" karnyújtásnyira található a Planaira vezető kabinos lift alsó állomásától. Az épület tetején egy szauna található, páratlan kilátással a környékbeli hegyekre.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
AKCIÓ
Kukoricza Hacienda
Magyar személyzettel működő szálláshely Tauplitz síterepétől 5 km-re. 2-4 fős felújított szobák, többségéhez kis konyhasarok is tartozik. Szolgáltatások: társalgó, gyereksarok, TV, Wifi.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Bergresort Hauser Kaibling
2019-ben átadott, luxus színvonalú hütték a Schladming 4 hegy sícentrumban, Hauser Kaibling sípályái mellett. A max. 10 fős hütték mindegyike szaunával, valamint kültéri jacuzzival felszerelt!