Csúszás gleccseren - előnyök és hátrányok

2011.09.26. 2017.10.10. Horányi-Névy András | frissítve: 2017.10.10.

A tömeg, a hideg, a drága síbérlet általában a klasszikus negatív "tünetei" a főszezonban sízésnek. Van azonban egy jól ismert alternatíva, aminek köszönhetően egész évben, bármikor csúszhatunk havon, ráadásul tömeg nélkül. Sőt, még a sapka-sál sem baj, ha esetleg otthon marad.
A közelben található gleccsereknek köszönhetően egész nyugodtan kimehetünk akár júliusban is egy jó sízésre Ausztriába vagy Franciaországba. A magasabb hőmérséklet mellett azonban sok más különbség is van a téli sízéshez képest, amikkel nem árt tisztában lennünk, mielőtt nekivágunk egy gleccsertúrának. Az ősz és a tavasz beköszöntével még aktuálisabb a téma, hiszen ott a sok besíző/kisíző tábor és gleccserfesztivál, ahol szintén belecsöppenhetünk ebbe a fantasztikusan érdekes világba. Cikkünkben röviden bemutatjuk a gleccservilág előnyeit és hátrányait, illetve hogy mire érdemes felkészülni, hogy ne érjenek meglepetések.

A napfényes oldal

Értelemszerűen az első és legfontosabb előnye a gleccserterepeknek, hogy itt egész évben hódolhatunk kedvenc "téli" időtöltésünknek. Biztosan lesz hó, nem kell tehát aggódva lesni az előrejelzéseket és a hójelentéseket. Ráadásul nem kell a megszokott tömeggel számolnunk a pályákon és a hüttékben - sokszor szinte teljesen üres pályákon sízhetünk, de még a délelőtti, "zsúfoltabb" időszakban is jóval szellősebbek a pályák, mint a téli főszezonban.

Az öltözékünk is sokkal lezserebb és kényelmesebb, mint egy cudar januári napon. Pólóban napozhatunk a déli pihenőben, és a pályákon is elég egy softshell vagy egy vékony kabát, nincs szükség a téli vastag öltözékekre, aláöltözőre, sapka-sálra.

A főszezon után sok versenyző, profi lesikló vagy freestyle guru érkezik edzeni a gleccserekre tavasztól őszig, mikor a többi terepen nincs hó. Így alkalmunk nyílik megfigyelni a látványos mozdulatokat a levegőben, vagy a végletekig csiszolt kaputechnikát, és akár el is leshetünk tőlük néhány trükköt.

A természet is egészen más arcát mutatja, mint a fehér lepel borította téli hónapokban. Egészen varázslatos tud lenni az alpesi tavasz vagy ősz, fantasztikus színek a pályákon kívül, szokatlan illatok a levegőben, melyek egészen mások, mint amit a téli ittlétkor megszokott az ember. Ráadásul a pályán kívül rengeteg olyan alternatív kikapcsolódási lehetőség vár ránk, amire télen nincs lehetőségünk. Kipróbálhatjuk a raftingolást, túrázhatunk a csodálatos környezetben hótalp vagy sífutóléc nélkül, a mountain bike szerelmesei is túrázhatnak, vagy akár egy komoly downhill terepen tehetik próbára magukat, sőt, az alpesi tavakon szörfözni és vitorlázni is lehet ebben az időszakban. Győzzön tehát válogatni az ember - ha marad még a sízés mellett ereje - a programok közül. A szállások ilyenkor, szezonon kívül ráadásul jóval olcsóbbak - kivéve persze a kifejezetten gleccser mellé épült pályaszállásokat - mint a téli hónapokban, sokszor egészen közel a síterephez találhatunk fél- vagy akár harmad áron szállást, és némi autózás vagy buszozás után így is hamar csatolhatjuk a léceket.

Ami a reklámokból kimarad

Aki sokat utazik távolabbi terepekre, annak nem okoz nagy meglepetést, de a közeli régiókhoz szokott sízőknek bizony érdemes tudni, hogy a jó gleccsersízéshez messzebbre kell utazni, jellemzően legalább Tirolig, mint egy normál, téli kiruccanáshoz. Ez persze sokakat nem tántorít el, de érdemes tudni, hogy legalább 5-600 kilométeres utazással kell számolni.

A napos sízésnek és magas hőmérsékletnek a legtöbben örülünk, ám ennek egyenes következménye, hogy délutánra vizesedik a hó, és helyenként már-már vízisízünk, mint síelünk - főleg a pálya alsóbb részein. Ez természetesen fokozottan igaz a nyári hónapokra, ahogy egyre jobban haladunk az őszbe, és csökken a hőmérséklet, egyre kevésbé zavaró a jelenség.

A pályák hossza és szélessége a gleccser kiterjedéséhez kötött, ezért sok esetben rövidebb és kisebb területen síelhetünk, mint a téli hónapokban. A katalógusokban hirdetett kilométerek és pályák sokszor a téli állapotot mutatják, ezért nem árt előre érdeklődni, hogy ez megfelelő hó híján mennyire csökken le, és mennyi a gleccseren besízhető terület, nehogy csalódás érjen minket a megérkezéskor. A pályán kívüli élet, a freeride és a szűzhó világa - ami télen sokakat vonz - a gleccseren életveszélyes játék lehet a gleccserhasadékok miatt. Ezért azok, akik a pályán kívül érzik jól magukat, inkább a téli hónapokra időzítsék a sí- és snowboard túrát, mert a gleccseren a megszokottnál is többet kockáztatnak, ha a pályán kívül merészkednek. A tavasztól őszig itt edző profik miatt sajnos több helyen lezárt pályaszakaszok vannak, emiatt sajnos csökkenhet a besízhető terület a pályákon is.

A gleccserek legtöbbje északi fekvésű, és magasan található, jellemzően 2000-2500 méter fölött. Ez sok esetben együtt jár a szeles, viharos időjárással, ezért számoljunk vele, hogy erős szél esetén a felvonók akár egész nap is állhatnak, így kieshet 1-2 nap a túrából. Ilyenkor jön jól a számos alternatív programlehetőség, akár a komoly szélben egy jó szörfözés a helyi alpesi tavakon, vagy egy túrázás az erdőben.

Amikor kék ég és napsütés vár minket a pályán, akkor is érdemes fokozottan odafigyelni, nehogy pórul járjunk, hiszen a téli hónapokhoz képest sokkal jobban éget a nap ilyenkor. Érdemes jól felszerelkezni magas faktoros napvédő krémmel, és figyeljünk oda a folyadékpótlásra is, hiszen a melegben, napon sportolva könnyen kiszáradhatunk! A síterephez jutás is általában körülményesebb, mint télen, autóval hosszú szerpentinút vezet rendszerint a felvonókhoz, sok helyen alternatívaként gleccservasúttal (Mölltal, Pitztal), illetve kabinos lifttel (Hintertux, Kaprun) kell számolnunk, mely megnöveli a szállástól a felvonókhoz jutás idejét.

Kalandra fel!

A gleccsersízés tehát egy fantasztikus élmény egyedülálló környezetben, de sok szokatlan körülmény és bosszúság forrása is lehet. Szerencsére választékból nincs hiány, az alábbi linkre kattintva megtekinthető egy lista az európai gleccserterepekből:

Piroska | 2011.10.13. 23:18
Nagyon jó és igaz leirás a gleccsersielésről. Gratulálunk és a gyönyörü képekhez is !!!!!!!!
Töri-074 | 2011.10.30. 09:11
Minden szó szerint igaz!!!
csabor | 2011.12.07. 15:00
Nagyon jó az írás, de én személy szerint nem szeretem a gleccsereket. Szezonon kívül reggel jeges, aztán van két óra normál pálya, s már tocsogó víz minden. Ebéd után már érdemes lejönni. Érdekességnek jó, ki kell próbálni, de a tél az igazi!
molnuszm | 2011.12.12. 14:07
Jó kis összeállítás, egy nagyon fontos dolgot azonban kihagytatok. A gleccser természetéből és keletkezéséből adódóan iszonyat lapos. Szinte nincs piros pálya (csak lejjebb, ami viszont nyáron nem havas), ha mégis, az is libalegelő, különben már 10ezer éve lecsúszott volna a völgybe!! Én csak ezért nem járok gleccserre.
beee | 2011.12.27. 13:18
A november 1-i hosszú hétvégén fantasztikus 4 napot töltöttünk Tux-on! Az idő és a hó is tökéletes volt. Vízisínek nyoma sem volt, és számunkra a pályák összetétele (nehézségileg) is ideális volt.
Amit kihagytatok a cikkből, az a magassággal kapcsolatos probléma. Gleccseren érdemes fokozottan odafigyelni az oxigénhiány tüneteire, első nap kipihenten vágni neki, és picit előbb lejönni.
Lackó | 2012.01.01. 03:21
molnuszm! Ez így azért nem igaz, ahogy leírtad. (finoman fogalmazva butaság)
molnuszm | 2012.01.05. 22:22
Kedves Lackó, szívesen fogadom a megalapozott ellenérveket, de az egyszerű becsmérlést nem vagyok hajlandó elviselni.
Nyilván azt írom le, amit én tapasztaltam. Szerintem magán a gleccseren (ahol örök hó, illetve valójában jégborítás van) nincsen megfelelő meredekségű pálya. Ha megtűzöm a tetején, a végén akkor is meg tudok állni.Ez tény.
Mellesleg, ha sokkal meredekebb lenne egy gleccser, már évezredekkel ezelőtt lecsúszott volna...
Csak végig kell gondolni ép ésszel.
Ezt a butaság dolgot meg vegyük nem leírtnak. Én nem láttam semmit. köszönöm.
toci | 2012.04.21. 10:59
Kedves molnuszm! Szerintem elnagyzolt altalanositas volt, amit irtal. En eddig csak osztrak gleccsereken sieltem; ahol jartam azok kozul Tux es Pitztal tetejerol indulo palyak igencsak meredek pirosnak szamitanak megsem csuszik le a ho (csak szepen, lassan de az normalis;). Probald ki ezeket nyugodtan, nem fogsz csalodni - az altalad otosre ertekelt Eplenyhez es Matraszentistvanhoz kepest hihetetlen minosegi ugras lesz :)
Szab | 2012.04.30. 07:25
molnuszm! Amit írsz, gyanúm szerint nem tapasztalat alapján írod, hanem feltételezés alapján. Persze a "meredekség" lehet szubjektív is, de sípályákon tudjuk a színek alapján, hogy mire számítsunk. Tény, hogy nem csak kék-zöld pályákat találunk a gleccsereken. Csak, ha az írást olvasod írják, hogy rengeteg versenycsapat tréningezik, tehát gondolhatod, hogy nem a zöld-pályákon hóekéznek lefelé. Legalábbis nem mindig. Egyébként érdemes kihagyni a kánikulai napokat, május-júniusban jól lehet karcolni. Kicsit átrendeződik a nap, mert pont a versenycsapatok miatt korán lehet kezdeni, sok helyen 7 óra előtt. Viszont így délután már lehet fürdeni...
Szányi Gábor | 2012.05.02. 09:29
Tisztelt molnuszm!
Egy Benjamin Raich-nak elég a pitztaler gleccser sőt egy osztrák lesiklóbajnakság befejező futamának is elég meredek,így megértem ,hogy Neked "lapos" Szeretném ha tehetségedet kamatoztatnád példát mutatva, hogy kell a lapos pályát biztonsággal megsíelni.
Üdvözlettel:Szányi Gábor
huligan | 2012.05.21. 12:45
Véleményem szerint a gleccser pályáknak nincs hátrányuk. Adottságuk van, de az semmi képen nem hátrány... Aki pedig annak éli meg, az menjen máshová, mást sportot gyakorolni... Az meg hogy egy gleccser lapos nem butaság, hanem valótlan kijelentés. Egyébként a cikk jó!
kovacspeter.ski | 2012.07.22. 16:32
Stelvion ünnepeltem 75ik szülinapomat. Az idő nem a legjobb volt azért egy jót csúsztam.
franci252 | 2013.01.20. 16:55
Mindent összevetve-és olvasva, leginkább "huligan"-nal értek egyet. Ott a rövid lényeg... :-)
ozsi | 2013.05.18. 22:19
molnuszm:
TUX, Gefrorene Wand. Minden középhaladó rémálma. A gleccserbusznál indul, sokszor üvegjég reggel, és a sokkal enyhébb Olpererhez valahogy le kell jutni ezen a meglehetősen meredek lejtőn.
Pitztalon a Panoramabahntól (Ausztria legmagasabb liftje), egy kifejezetten kemény pálya jön le. Persze van egy hibátlan, lapos, széles pálya is.
De Kaprunban és Dachsteinen tényleg nem túl meredekek a nyáron is síelhető szakaszok.
Stani | 2013.10.02. 17:45
Egy gleccseren teljesen más síelni, a hó fényévekkel jobb, mint az alsó terepeken, ezt télen is tapasztalom, ennek ellenére imádom Saalbachot, Hochköniget meg Zellt, de 3000 méter körül egyszerűen más, különösen pályán kívül jön ki.
Burics Istvan | 2014.02.25. 21:40
Kaprunt csak ajánlani tudom!
A múlt hétvégén volt szerencsém napsütéshez, 60cm friss hóhoz és minden szinü pályához!
Eddigi leggjobb !!!
koschwarz | 2014.02.26. 09:54
Én a Presenán sokszor síeltem már, az kifejezetten erős piros gleccserpálya. Voltam a Tuxon is. Mindkettő fantasztikus. Igaz, hogy télen jártam mindkettőn, tehát a tavaszi-nyári síelés élményét nem ismerem egy ilyen gleccseren.
Soma | 2014.04.22. 18:39
Minden évben 2-3 alkalommal megyünk Schnalstalra (Olaszország), ha valaki a fölső részt laposnak nevezi, ahhoz csak gratulálni tudok. Nyilván nem véletlenül edzenek 10 m-re egymástól a különböző (Olasz, Japán, Orosz) versenycsapatok.
Hó_királynő | 2014.07.10. 21:49
Sziasztok, segítséget kérek.
Még nem síeltem nyáron sose. Tényleg elég egy melegítő a júliusi sízéshez? Kesztyűt érdemes vinni? Esetleg valami kis vékony polár?
Köszi, hogy válaszol valaki!!! :)
admin2 | 2014.07.14. 13:38
Alulra természetesen sínadrág, felül pedig egy aláöltöző vagy vékony polár + síkabát a menetszél miatt, meg hát azért is, mert a hegyekben gyorsan változhat az idő!
A szokásosnál vékonyabb síkesztyűt vegyél fel, ha van. Ami még fontos: UV szűrős napszemüveg + erős fényvédő krém arcra, fülre, szájra. Jó csúszást!

KAPCSOLÓDÓ CIKK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIÁK
Szállástippek
Alphotel Innsbruck csillagcsillagcsillagcsillag
Modern szálloda Innsbruck külterületén, a Nordkette fogaskerekű megállótól 3,5 km-re. Panoráma-wellness-szauna részleg a szálloda legfelső emeletén!
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Sporthotel Cristall csillagcsillagcsillagcsillag
A magyar alkalmazottakkal üzemelő szálloda a Stubai-völgyben, Fulpmesben található, 1,5 km-re Schlick 2000-től, a gleccser pályáitól pedig 23 km-re. Kétágyas szobák, családi apartman és hatalmas lakosztály várja a vendégeket.
Hotel Bon Alpina csillagcsillagcsillagcsillag
Felújított szálloda Innsbruck külterületén, Iglsben, a Patscherkofel kabinos lifttől 400 méterre. A wellness részleg szolgáltatásai: fűtött kültéri medence, beltéri medence, gőzszauna, finnszauna, fitneszterem, szolárium, masszázs.