A szerbiai Tornik síterepére vezető közel 9 (!) kilométer hosszú kabinos liftet korábban szerették volna megépíteni, de a járvány miatt kicsit késett az átadás. A síterep szerint itt épült a világ leghosszabb kabinos liftje, amely Zlatibor településről a síterület csúcsára szállítja a síelőket.
h i r d e t é s
A francia POMA cég már 2007-ben épített itt egy ülőliftet, és úgy látszik elégedettek voltak velük, mert rájuk bízták az évtized turisztikai beruházását, valamint már nekiláttak a következő projekt előkészítésének is.
Közel két és fél évvel ezelőtt kezdtek neki a franciák és a helyi alvállalkozók a grandiózus építkezésnek. Eredeti tervek szerint tavaly decemberére már végeztek volna, de inkább az lett volna a csoda, ha ilyen hatalmas vállalkozás időben elkészül. Később módosult a határidő idén tavaszra, azonban akkor jött a koronavírus, amely miatt ismét ki kellett tolni a határidőt.
A világ leghosszabb kabinosa
A terv "egyszerű": Zlatibor település központjából kabinos liftet építenek a Tornik síterep tetejére, 1495 méteres magasságra. A közel 9 kilométer (pontosabban 8950 méter) hosszú távon 55 darab tízszemélyes kabinos közlekedhet. A település központjából a hegytetőig 531 méter a szintmagasság, amelyet kb. 25 perc alatt tesznek meg a kabinok.
A Gold névre keresztelt liften ilyen kabinok közlekednek
Az építkezés egyik legfontosabb eleme a középállomás, amely a Riničko-tó mellett található. Itt kapnak helyet a kabinok tárolására szolgáló több emeletes garázsok, valamint a fő gépészeti elemeket is ide telepítették. Az egész útvonal látványosnak ígérkezik, de ez a szakasz kiemelten is, hiszen a tó felett vezet a felvonó útvonala.
Az építkezés már befejezettnek mondható. A koronavírus időszak alatt a tesztek elvégzését és az engedélyek beszerzését nehezítette, hogy a francia cég szakemberei nem tudtak a helyszínre utazni.
Kissé "fura" illusztráció a sítereptől, de a távolság azért érezhető a képen
A 13 millió eurós (kb. 4,6 milliárd forint) költséggel megépült felvonó augusztus 19. óta már próbaüzemben működik. A lenti videó is akkor készült.
Zlatibor gondola: a próbaüzem beindítása
A hírek szerint a fejlesztések nem állnak le. A kis síterep a folytatást tervezi. Elképzelésük szerint a mostani hegyállomástól egy újabb felvonót építenének, amellyel egy másik hegycsúcsot kötnének össze.
4,9 milliárd Ft, 9 km =9000 m középállomással, 10 személyes kabinokkal....
.
Nagyon gagyi lehet, hiszen nálunk a jánoshegyi új 4-es ülős középállomás nélkül, alig 1 km =1000 m van tervezve 3,8 milliárd Ft-ra !!!!
Jelentősen nagyobb összegű a beruházás, a transzparencia Szerbiában nem tart ott, mint az EU-ban. A 13 millió eurót a 3.300 állandó lakossal rendelkező Zlatibor önkormányzata adja, de csak első körben. Egy sokkal összetettebb finanszírozási konstrukció az egész. A beruházás finanszírozását a francia Pomagalski cég biztosító társasága vállalta. Maga a fedezet a település legjobb fekvésű ingatlanjai, melyek folyamatosan kerülnek értékesítésre a különböző nemzetközi szállodai befektetőknek, akik idővel látva a projekt megtérülésének esélyét, egyre nagyobb árat lesznek kénytelenek megfizetni. Sokan sokat kockáztatnak, remélem bejönnek a számítások.
Köszönjük a hozzászólásokat!
A világ leghosszabb műanyagpályájáról készült videó valóban látványos, de az nem itt, hanem a Zlatibortól kb. 200 km-re fekvő Kopaonik síterepen került átadásra. Amely egyébként Szerbia legnagyobb sícentruma, ld. összehasonlításban: https://sielok.hu/sitereplista/list...adizajn/orszag/szerbia/re...
Nagyon jó ez a műanyag sípálya, ez nálunk is megoldható lenne például a Kékesen a déli lejtőn (enyhe meredekség), egész biztos jól pörögne.
A zlatibori liftnél nem szeretnék a tó felett a kabinba ragadni:)
.
Nagyon gagyi lehet, hiszen nálunk a jánoshegyi új 4-es ülős középállomás nélkül, alig 1 km =1000 m van tervezve 3,8 milliárd Ft-ra !!!!