A hazai síterepek számára kedvező fejlemény, hogy végre külön törvény rendelkezik a síliftekről. Egyes uniós irányelvek átültetése miatt módosult a vasúti közlekedésről szóló törvény, amelyből külön jogszabályba emelték az egyéb kötöttpályás rendszerekre vonatkozó rendelkezéseket.
A parlament kedden 119 igen szavazattal, 5 nem ellenében, 57 tartózkodás mellett döntött a változtatásról, amelynek elsődleges célja az egységes európai vasúti térség létrehozásához szükséges uniós irányelvek átültetése. A szabályozásba új szereplőként bevonták a kiszolgáló létesítményeket és azok üzemeltetőit és szigorították a piaci felügyeleti hatósággal kapcsolatos függetlenségi feltételeket.
Az irányelvekhez igazították a vasúti törvény fogalomrendszerét is, továbbá új kategóriaként bevezették a városi vasúti szolgáltatás fogalmát, ami elkülönül a az eddig egy kategóriát képező helyi rendszerektől. Városi szolgáltatásnak a továbbiakban a budapesti, debreceni, miskolci, szegedi szolgáltatás minősül. Helyi rendszernek pedig az elkülönült, adott esetben településen kívüli vasúti rendszerek minősülnek. Ugyancsak új kategória az iparvágány.
Kép: Mátraszentistváni Sípark
Az Országgyűlés kivette a vasúti törvény hatálya alól az egyéb kötöttpályás rendszereket, ezzel mentesítve azokat az uniós irányelv szigorú rendelkezései alól. Ide tartozik egyebek mellett a sikló, a sífelvonó, a libegő, a kötélpálya, a turisztikai hajtány és a függővasút.
A parlament ezekre vonatkozóan külön törvényben határozta meg a keretszabályokat, a jogszabályt 168 igen, 5 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadtak el. Az új törvény rendezi az engedélyezési kérdéseket és a hatósági ellenőrzés rendszerét és lényegében nem különbözik az eddig hatályos passzusoktól.
" - az alsó kötélvezetésű sífelvonó kivételével -"
Egész pontosan:
" 7. §
(1) E törvény alapján műszaki hatósági
engedély (a továbbiakban: műszaki engedély)
szükséges
a)
jogszabály eltérő rendelkezése hiányában
− az alsó kötélvezetésű sífelvonó kivételével −
a trolibusz kötött pályájának és az egyéb kötött pálya építéséhez, létesítéséhez,
korszerűsítéséhez, átalakításához, használatbavételéhez, fennmaradásához és
megszüntetéséhez, valamint
b)
az egyéb kötöttpályás közlekedési rendszeren közlekedő kötöttpályás jármű üzembe helyezéséhez külön jogszabálynak
megfelelően."
Ennek a kivételnek a fontosságát igazából csak azok érthetik ( élhetik ) meg, akik ilyen típusú felvonókat üzemeltetnek. Most kezdődik a rendeletek és a végrehajtási utasítások kidolgozása. Ezek kidolgozására szerencsére a jogalkotók felkérték a Chernel István Sí és Turisztikai Klaszter szakembereit is, így lehetőség nyílik ezen szabályozások véleményezésére, alakítására.
Azon igyekszünk, hogy minél inkább egyszerűsödjenek a különböző hatósági eljárások menete.