Montenegró inkább mint tengerparti üdülőhely ismert a hazai turisták előtt, pedig télre is marad látnivaló. Valószínűleg a fiatal ország nem véletlenül kapta a nevét (fekete hegy), hiszen a területének 60 százaléka 1000 méter feletti magasságban fekszik. Igaz kicsit délen, de ettől még van egy-két síelhető hegy.
A három éve önálló Montenegró eddig inkább a tengerparti fejlesztéseiről volt ismert, de a kikötőkre milliárdokat költő beruházók figyelme nagyon lassan a hegyek és a síterepek felé is fordul. Az idei szezon egyik legnagyobb fejlesztését Kolasin arcfelvarrása jelenti, a síterepbe pumpált pénzek első eredményeit már az idén élvezhetik a síelők.
Valószínűleg már többen is síeltek itt, csak még nem tudnak róla, hiszen a síterepet régen Bjelasicának hívták. A fejlesztések után kapta új nevét, amely mellé francia mintára hozzátették az üdülőfalu magasságát is, így létrejött Kolasin 1450. A komoly fejlesztéseket jelzi, hogy az idei szezontól hét darab, összesen 10 kilométernyi új pálya épül, amely teljesen megváltoztatta a síterep korábbi arculatát. Ehhez természetesen a lifteken is fejleszteni kellett, így egy vadonatúj hatszemélyes felvonó szállítja majd a síelőket az 1450 méteren található kiindulóponttól az 1841 méter magas Vilina Voda tetejére. Az 1200 méter hosszú új lift építése még most is zajlik, a tervek szerint az összes fejlesztés hivatalos átadására január 17-én kerül sor.
Kolasin 1450 - Montenegró legmodernebb síterepe
Az új pályák kialakításában biztosra mentek a helyiek, neves osztrák szakértőt szerződtettek, aki a terep természetes adottságai mentén alakította ki az új, átlagosan hatvan méter széles pályákat. Újdonság, hogy az idén már fekete pályákon is lehet síelni, ami azért is fontos, hogy a kezdőktől a haladókig mindenki megtalálhassa kedvenc számítását. A Cupovi tetejéről (1855 méter) induló fekete pályához érkező liftet „felgyorsították”, már 12 perc alatt el lehet érni a síterep aljáról. A hódeszkásokra is gondoltak, egy-két korábbi pályaszakasz annyira lapos volt, hogy gyakran nehéz volt egy lendülettel átcsúszni rajtuk. Földgépekkel kicsit lejtősebbé varázsolták a kritikus szakaszokat. A síterep eddigi felújításának költségei elérték az öt millió eurót.
A síterep korábban körülményes megközelítéséről is hírhedt volt, az utóbbi időben a rossz minőségű utak sok vendéget elriasztottak. A szezon előtt ezen is javítottak, a legkritikusabb részeket, 20 kilométeren át újra aszfaltozták, így aki vállalja a hosszú utat a magyar határtól, a végén már biztosan nem amortizálja le az autóját.
Montenegró többi pályáin nem sok minden történt. A csodálatos Durmitor-hegység síterepein semmi nem változott, igaz az árakat sem emelték. Az egykoron felkapottnak tekintett Turjak síterepét három éve privatizálták – azóta semmi fejlesztés nem történt, de valami bíztató már körvonalazódik a jövőt illetően. Komoly fejlesztések várhatóak itt is a 2011-es évre.