Tavaly áprilisban le kellett zárni a Chambon-tó melletti alagutat. A lezárás miatt nehezen megközelíthetővé váltak a környék települései és síterepei. Egy "ideiglenes" úton zajlott a forgalom tavaly. Az alagút építése gőzerővel folyik, decembertől már használhatják az autósok.
Tavaly április 10-én komoly csapás érte a környék közlekedését. A fokozatos földomlások miatt elővigyázatosságból le kellett zárni a Chambon-tó (Lac de Chambon) melletti alagutat. Ahogy a térképen is látható a mesterséges tó északi oldalán található alagút egyik szakasza különösen problémás a beomlás veszélye miatt.
Tervek a tó körül (Klikk és nagyobb lesz)
A helyiek előtt három lehetőség állt. A régi alagút újjáépítése, egy híd építése a tó felett, vagy egy új alagútszakasz megépítésével kikerülni a meglévő alagút veszélyes szakaszát. Végül a harmadik lehetőség mellett döntöttek, amely körülbelül 30 millió eurós beruházást jelent. (A térképen folyamatos fekete vonallal jelölik az új alagutat, amely kikerüli a narancssárgával jelölt problémás részt)
2015. április 10-től tehát nehéz volt a közlekedés a környéken. Ez érzékenyen érintette a helyi vállalkozásokat. A helyieket hajóval szállították a tó másik partjára, de volt olyan földcsuszamlás veszélyes időszak, amikor a kikötőket nem lehetett használni, és az önkormányzat kénytelen volt helikopterekkel szállítani a helyieket. A lezárás miatt a Tour de France kerékpáros verseny idetervezett szakaszát is módosítani kellett.
A téli szezon kezdete előtt az volt a kérdés, hogy a síelők hogy jutnak el a síterepekre vagy a szállásaikra. A régió egy szerviz utat 5,3 kilométer hosszan és 5,5 méter szélesen leaszfaltozott és december közepétől itt zajlott a forgalom. (A térképen RS 1091)
Szükségmegoldás tavaly télen
Ez sem volt tökéletes megoldás, hiszen a 8 méternél hosszabb járműveket nem engedték rá a szűk, de kétirányú útra, valamint földcsuszamlások miatt többször is több napra le kellett zárni ezt az utat is a téli szezonban.
Tavaly novemberben elkezdték az új alagút megépítésének előkészítését, majd idén májusban nekiálltak a fúrásnak. Ennek eredmény a videó, amely mutatja, hogy a két oldalról közelítő fúrócsapatok találkoztak, és átfúrták a hegyet a hétvégén.
Átfúrták az alagutat
A tervek szerint az alagút december közepétől már járható lesz. Mivel nem készül el teljes egészében, ezért az átadására várni kell, de a téli időszakban, várhatóan március elejéig megnyitják a járművek előtt. Utána folytatódnak a munkálatok, majd nyáron (július-augusztus) újabb ideiglenes nyitás a turisztikai szezon miatt. Az alagút teljes átadását 2017 decemberére ígérik.
Az alagút jövőre elkészül, de mi lesz az ikonikus sítereppel, a közeli La Grave üzemeltetésével? A mostani üzemeltető 30 évre kötött szerződése 2017 júliusában jár le. A pályázatot már kiírták a következő 30-35 év üzemeltetésére. Már a kiírás feltételei is borzolják a terület érintetlenségét szívén viselő síelőket. Az új üzemeltetőnek legalább 20 millió eurót kell költenie a fejlesztésekre, köztük egy új liftre, amely 3560 méterre viszi a turistákat télen-nyáron.
La Grave, kötelező megnézni
A pályázatok beadási határideje ezen a héten járt le. A síterep jövőbeli sorsát taglaló írással hamarosan visszatérünk. Még nem lehet tudni, hogy a hely áldozatává válik a tömegturizmusnak, vagy megmarad a freeriderek Mekkájának.
nem sok helyen van a világon, ahol:
- a kabinos ajtaját útközben kinyítod menetközben;
- nincs kijelölt út, sosincs semmi lezárva
,de van lent egy bodé ahol kikérdezheted a hegyimentőt, hogy arra milyen lehet ma;
- nincsenek divatos turisták és szörmés sminekelt hölgyek;
- a félállomáson a házi néni ott lakik és ő főz;
- mindekinek a síje minimum a fejéig ér
és minden egyes menet elött veszel egy mély lélegzetet és 3-4 menet egy nap max