Történelmi pillanatot élhettek át a Les 2 Alpes-i tojás lift utasai a hétvégén. Hosszú-hosszú évek után lebontják a síterep egykori emblematikus liftjét. Búcsút veszünk a tojás alakú, piros, kabinoktól örökre, csak azért, hogy a következő szezonra már a helyén megépülhessen egy modern ülőszékes.
Aki megfordultak Chopok északi részén (Jasna) a nyolcvanas évektől kezdve, és utaztak a híres-hírhedt tojás alakú liften (Otupné – Brhliská), azok nagyjából tudják, hogy most milyen liftet küldenek nyugdíjba a franciák. Chopokon több éves építkezés után 1984-ben adták át a piros kabinosokat, és egészen 2009-ig szállították is az utasokat. Elméletileg négy személy fért el egy kabinban, de gyakorlatilag már sorban álláskor azt figyelte az ember, hogy ki az a másik három, lehetőleg kistermetű ember, akivel be lehet férni ebbe a kapszulába.
A szlovákok, vagyis akkor még a csehszlovákok késmárki gyára építette a jasnai liftet, a francia POMA cég licensze alapján. A POMA székhelye elég közel van Les 2 Alpes-hoz, így nem csoda, hogy hazai pályán ők ezt a liftet már 1973-ban megépítették. Pontosabban lecserélték az 1956-ban épített kétszemélyes Diable lift kabinjait ezekre a négyszemélyes kabinokra.
Az összesen majdnem hatvan év meglátszik már a Diable liften, drága az üzemeltetése, kevés a kapacitása, és túl lassú, hogy egy komoly forgalmú hegyoldalt kiszolgáljon. A régi lift ezen a héten közlekedett utoljára. A lifttársaság kedves gesztussal, hétközben ingyen engedélyezte a lift használatát.
Egy rövid film 2010-ből, az eredeti terv szerint már tavaly cserélték volna
Bár a völgyállomást kissé feljebb helyezik, az új lift nagyjából megtartja a régi útvonalat, a hatszemélyes ülőszékek 1650 méter magasról indulnak és 2400-ra érkeznek. A nagy különbség a látványban lesz, a piros kabinok már csak a képeslapokon maradnak meg, persze néha a pirosak közé anno bekeveredett egy sárga, kék vagy egyéb színű kabin is. A másik különbség a kapacitás, eddig 960 főt mehetett fel óránként, mostantól ez jelentősen megnő, 2200-ra.
Az útvonal eléggé szeles helyen vezet keresztül, ha szűken is, de a tojás belsejében át lehetett vészelni egy utat, ez most nem lesz annyira egyszerű a következő szezonban. Az új ülőszékekre ugyan tesznek majd lehajtható védőburkolatokat (buborék), de valamilyen okból kifolyólag az első szezonban csak a székek 20 százalékát szerelik fel ezzel a viharban és hóesésben kifejezetten kellemes eszközzel. Az új lift tervezett átadása november vége.
Nekem emlékezetes volt. Én 189 centi magas vagyok, és 100 kilós, de hármunk közül én voltam a legkisebb, plusz beült egy culáp francia gyerek is. A 8 térdünk egymásban volt, plusz görnyedve ültünk a plexi miatt. Ez klausztofóbiásoknak több lett volna, mint elég. Mikor kiszálltunk, valami műszaki hiba miatt elkezdtek egymásra torlódni a fülkék, mire a személyzet megállította, már négy volt egymás hátán. A fülkék érdekes kiképzésűek voltak, a külső két félből volt, úgy csukták ránk. Ha csak 10 centivel lett volna nagyobb...