Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Egy szezonban háromszor költöztetnék a síliftet

2018.12.13. Bata Attila

Érdekes megoldással szeretné optimalizálni a pályák elérhetőségét a svájci Diablerets gleccser. Egyszerű mobillifteket már eddig is használtak a világon, főleg a lankásabb lejtőkön, pl. oktatásoknál. A síterep mérnökei ennél komolyabb liftet terveztek, amelyet a szezonban három különböző helyen állítanak majd fel.
h i r d e t é s
A síterep, amely gleccserrel is büszkélkedhet, teljesen más forgalmat bonyolít le a tél különböző szakaszaiban. Az elképzelés szerint a mobilliftet mindig ott állítják fel, ahol a legnagyobb szükség lesz a tömeg kezelésére. Kidolgozták, hogy lehetőleg a legkevesebb macerával járjon a lift háromszori költöztetése a szezonban.

A Reusch húzólift már most is létezik, kb. 1300 méteres magasságban szolgálta ki a síelőket. A helyi mérnökök egy olyan módszert találtak ki, amellyel az oszlopokat könnyen mozgathatják és elhelyezhetik a talajban tájcsúfító betonalapok nélkül.

A tervek szerint a lift novembertől a Scex Rouge (2830 m) ülőlift mellé került, hogy segítse az eljutás a főlifthez. Később áthelyezik, hogy a Chamois irányába induló átjáró forgalmat gyorsítsa (2530 m). Februártól a szezon végéig pedig visszakerül eredeti helyére.

Innen költöztetnék a liftet
Innen költöztetnék a liftet
Az eredeti helyén a kb. 200 méter hosszú síliftnek eddig is csak egy funkciója volt. A völgy alján végződő fekete pálya aljáról szállította a síelőket a parkolóhoz, vagy a hegyre induló lifthez, hogy ne kelljen gyalogolni. Igaz, a lifthez már gyalogolni kellett egy kicsit. Mobilliftként való használata hasznosabbnak tűnik. 
KOMMENTEK
magnum56 | 2018.12.13. 08:35
A svájciak ennyire szegények lennének, hogy nem tudnak még 2 db 200 méteres liftet fixen felállítani?
Nem hinném. Inkább reklámfogásnak tűnik a helyi mérnökök nagy találmánya.
A cikkből egyébként sem derül ki, hogy beton alap nélkül hogyan állítanák fel az oszlopokat.
TZoli | 2018.12.13. 09:25
Igen, ez lenne a lényeg, hogy milyen mérnöki megoldást találtak ki. Egyébként nem reklámfogás, hanem a napjaink gazdasági kihívásainak megfelelő Lean (a lehető legnagyobb értéket előállítani a lehető legkisebb befektetés felhasználásával) szemlélet megvalósítása itt is. A Svájciak pedig spórolósak. Még majd egy SMED-át kell párosítani hozzá, de ez gondolom már megvan.
magnum56 | 2018.12.14. 08:52
Ha nem reklámfogás, akkor bizonyára kiszámították, hogy olcsóbb háromszor költöztetni, mint két másikat építeni, amelyet már nem kell költöztetni. Bár 1350-ről 2800-ra felvinni a kopmlett felvonót oszlopokkal együtt, az nem kis mutatvány. Ezt helikopterrel szokták megoldani. Helikoptert bérelni sem olcsó mulatság. Hacsak nem találták ki a helyi mérnökök azt is, hogy nemcsak betonalap, de még tartóoszlopok sem kellenek a felvonó üzemeltetéséhez.
Jó lenne átvenni tőlük ezt a kiváló megoldást.

h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE