Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Mountain Planet: ma ismertették a sípiac legfrissebb adatait

2022.04.26. | Szerző: Wesselényi Andrea
A mai napon 10 órától Grenoble-ban, a Mountain Planet konferencia nyitónapján ismertette Laurent Vanat az "International Report on Snow and Mountain Tourism" című átfogó jelentést a 2020/21-es síszezon eredményeiről, benne 68 ország 5764 síterepének adataival. Összegeztük a prezentáció főbb megállapításait.
Itt láthatók a főbb számok arról, hogyan oszlanak meg a világ síterepei

Megállapítások és trendek

  • A világ népességének kb. 2%-a síelt az előző szezonban, összesen kb. 135 millió ember. A világjárvány miatt 2020/21-ben 37%-kal csökkent a sílátogatások száma a világ síterepein. A legnagyobb csökkenés az alpesi országokban volt jellemző (-78%), a legnagyobb növekedés pedig a Kelet-Európában és Ázsiában.

  • Több ország illetve régió is eredményes szezont zárt 2020/21-ben, például Svájc, Oroszország, Kína, a skandináv és egyes kelet-európai országok (bár Vanat úr nem említette, de mi tudjuk, hogy Magyarország is). Több országban is a szokásosnál hosszabb ideig tartott a szezon.

  • A világ 68 országában üzemelnek szabadtéri síliftek. Ezen országok közül 6 döntött úgy, hogy azokat leállítja a koronavírus-járvány idején. Az alpesi országokban bevezetett lockdown teljesen átrendezte a sípiacot és felborította a megszokott rangsorokat.

  • Svájc példája azt bizonyítja, hogy nem biztos, hogy indokolt volt az összes liftet leállítani egy teljes szezonra Franciaországban, Olaszországban és Szlovákiában. Ezekben az országokban szinte elmaradt a 20/21-es síszezon, míg más országokban meglepően jó adatokat hozott a téli idény. Az alábbi grafikonon jól látszanak a nyertesek és a vesztesek.
  • Covid óta az emberek kevesebbet utaznak, a közelebbi úti célokat keresik, nőtt a belföldi téli turizmus aránya és jelentősége.

  • Kisebb síterepek megszűnnek vagy összevonásra kerülnek, ez főleg az Alpokban jellemző trend.

  • A Covid-járvány idején jelentősen csökkentek a síterepeken a befektetések, de vannak folyamatban fejlesztések, országonként nagyon változó mértékben.

  • Kínában látványosan nőtt a síterepek és fedett sícsarnokok száma, már saját maguk gyártják a felvonókat is. A sípiac fejlődése itt a leggyorsabb, Kína óriási piaccá vált. Ehhez hozzájárult a 2022-es téli olimpiára való készülődés is, ami miatt megnőtt a lakosság érdeklődése a téli sportok iránt.

  • Japánban ezzel szemben hanyatlásnak indult a síelés iparága. Egyre több az elhagyott "szellem" síterep, ahol nem fejlesztették a felvonókat és azokat már nem lehet üzemeltetni. 703-ról 497-re csökkent a működő síterepek száma az elmúlt 20 évben, a sílátogatások pedig harmadára csökkentek 2021-re. Ez elég kirívónak tűnik, más országokban nem érzékelhető hasonló trend.

  • A kelet-európai országokban 2000 és 2020 között jelentős mértékben nőtt a síliftek száma, Romániában 38, Szlovákiában 59, Lengyelországban pedig 105 új sífelvonó épült 20 év alatt.

  • Az USA valaha volt legjobb síszezonját produkálta 2020/21-ben. 1 millióval nőtt a síelők száma az előző évhez képest. Az ország turizmusa pontos és megbízható adatokat szolgáltatott a pandémia évében is.

  • Növekszik a világban a szezonbérlettel síelők száma, elsősorban Amerikában, ahol 38-ról 51%-ra nőtt a szezonbérletesek aránya 10 év alatt.
  • Egyre több az országhatárokon átnyúló (multi-country) szezonbérlet jelenik meg a piacon, ld. Gopass, Epic Pass és ezek népszerűsége nő. Másik trend a síbérletek dinamikus árazása, ami terjed a világban.

  • Fontossá válik a technológiai megoldások terjedése és ezek alkalmazása a síterepeken, ld. műholdas technológiák, RFID, CRM, access control megoldások, online bérlet eladás, stb. Az üzemeltetők egyre inkább megtanulják, hogyan kell kinyerni a hasznos adatokat, és kihasználni az azokban rejlő lehetőségeket. Ennek eredményei pontosabb statisztikák és célzottabb marketing megoldások lesznek.

  • A legnagyobb kihívásnak az emelte ki, hogy a fiatal városi nemzedék érdeklődését hogyan lehet a síelés iránt felkelteni. Ha az új generáció nem jelenik meg a sípályákon, nem szereti meg a téli sportokat, akkor az iparág hanyatlásnak indulhat. Fontos tehát a fiatalokat megtanítani síelni, hogy visszatérő vendégként növeljék a síelni szeretők számát.

  • A túrasízők száma és a pályán kívüli síelés népszerűsége nőtt a pandémia alatt, de ennek aránya Vanat úr szerint a sípiac szempontjából nem jelentős.

  • Az Ukrajnában zajló háború átrendezheti a piacot olyan módon, hogy újabb vasfüggöny alakul ki Európa keleti részén, ami az utazási útvonalakat fogja befolyásolni a jövőben (ezt a szívünkbe markoló kijelentést Vanat úr mondta előadása végén).

  • A 2021/22-es szezon adatai még nem állnak rendelkezésre, de a konferencián elhangzott, hogy több országból is biztató eredmények érkeztek. Svájc, Franciaország is jó szezont zárt, Spanyolországban rekordok dőltek meg. Óvatosan fogalmazott Laurent Vanat, de egy kérdésre válaszolva azt jósolta, hogy 1-2 éven belül visszatérhetnek a járvány előtti látogatás számok a világ síterepein.
Az 1974-ben alakított MOUNTAIN PLANET kiállítás amiatt számít különlegesen fontos eseménynek, mert ott mutatják be a legújabb innovatív turisztikai fejlesztéseket. A gazdasági és környezeti fenntarthatóság érdekében eszközölt technológiai fejlesztésektől a globális ökoszisztéma megóvásáig számos érdekes eszköz és téma bemutatására kerül sor. Nemzetközi előadók által vezetett mesterkurzusokon is rész lehet venni. A konferencia folytatódik, az érdekesebb témákra még visszatérünk.
Szólj hozzá, legyél az első!
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »