Valószínűleg egy félreértett figyelmeztető tábla miatt esett ki az ülőliftből egy ötéves szlovén kislány ma délelőtt a karintiai Nassfeld síterepén.
Kép egy régi videóból. Ezt a figyelmeztetést látják az utasok kiszállás előtt.
AZ ORF híre szerint a baleset ma délelőtt történt Nassfeld síterepén a Madritschenbahn nevű hatszemélyes ülőliften.
Egy szlovén család utazott a liften a hegyállomás irányába, amikor az utolsó oszlopokon látható táblát vélhetően félreértelmezték és felemelték a biztonsági korlátot. A kislány lecsúszott az ülésről, a nagypapa utána kapott, de nem tudta sokáig tartani és körülbelül 7-8 méteres magasságból a sípályára esett. A kislányt helikopterrel kórházba szállították, sérüléseiről nincs információ.
Idén ez az első hírünk, hogy baleset történt valamelyik sípályán. Ez nem azt jelenti, hogy ilyen szerencsésen alakul a szezon. Sajnos idén is rengeteg komoly sérüléssel járó balesetről érkezett hír, sőt már halálos áldozatot is követeltek a sípályák.
A mai eset apropóján nézzük meg, milyen táblát értelmeztek rosszul a szlovén utasok. Elöljáróban el lehet mondani, hogy tényleg nem a legszerencsésebben közvetíti a figyelmeztető üzenetet. A tábla veszélyre felhívóan villog, közvetlenül a kiszállás előtti oszlopokon. Ha csak az utolsó oszlopnál vesszük észre, akkor szinte másodpercek alatt kell dönteni, hogy mi a teendő. Ez kissé stresszes lehet például a kezdőknek, vagy kevésbé gyakorlott síelőknek.
Egy régebbi videón a kiszállás körülményei 6:20 perc után
Ez a lift a hegyállomás előtt a sípálya felett halad el, ide esett le a kislány. Az utolsó oszlopra szerelt tábla elektromos, villogó változatban, két nyelven arra hívja fel a figyelmet, hogy a védőkorlát és a lábtámasz maradjon zárva. Ennek az ellenkezőjét csinálták a szlovén utasok. Nem kell emelni, amint a szék beér az állomásra, a védőkorlát és a lábtámasz automatikusan felemelkedik. Itt azért arra kell vigyázni, hogy a sílécünket időben vegyük le a lábtartóról.
Angol (Close) és Német (Zu) felirat mutatja váltakozva, hogy maradjon zárva a korlát
Hamarosan beindul a síszezon a hazai és a külföldi sípályákon. Az ünnepi időszakban zsúfoltak lesznek a pályák, fokozottan figyeljünk pályákon, pályán kívül, lifteken, de még a parkolókban is.
Frissítés 2022.12.19.
A mentőhelikopter három percen belül a helyszínre ért, a kislány eszméleténél volt. A nagy köd miatt először csak a közeli kórházba tudták szállítani. Majd később, délután átvitték a modernebb, klagenfurti kórházba. Itt súlyos sérülésekkel megműtötték, az állapota stabil.
A helyi rendőrség közben vizsgálja az esetet. Szerintük gyakran megtörténik, hogy a síelők túl korán emelik fel a biztonsági korlátot, mivel attól félnek, hogy nem lesz idejük kiszállni. De az ilyen esetek ritkán fordulnak elő.
Ez a tábla teljesen rossz.
Nem azt kellett volna a táblára írni, hogy CLOSE, hanem azt, hogy AUTOMATIC OPENING.
Egyébként nem értem, hogy mitől csúszott le a kislány. Ahol én jártam, ott is volt automatikusan nyíló libegő, de azt kézzel nem is lehetett kinyitni.
Mindannyian tapasztaljuk rendszeresen, hogy az utasok jóval a kelleténél előbb nyitják fel a korlátot. Ez nem félreértelmezés volt, hanem felelőtlenség. Mi tapasztaltabb felnőttek nem nagyon esünk ki. Ha kisgyermek utazik velünk, soha nem veszem le a lábam a tartóról a szükségesnél előbb.
Sosem értettem ezt a táblát: a felvillanó jelzés cselekvésre késztet, itt meg pontosan az lenne a lényeg, hogy maradjon zárva a biztonsági korlát. Másrészt olyan közel teszik az állomáshoz, hogy 1-2 mp múlva már nyitni is kell (ahol kell, de mindenhol feszegetik, ahol automata, ott is).
Mi is voltunk már itt sokszor, ezen a felvonón is vagy 50+-szor. A tábla megtévesztő, sürgető hatású. Amúgy mindenki nyugiban ül, amíg ezt meg nem látja, tapasztaltam többször.
Bata Attila!
Az automata biztonsági korlátot nem lehet kézzel felemelni. Akkor nem is lenne semmi értelme. Beülés után automatikusan lezáródik és kiszállás előtt automatikusan felnyílik.
Ráadásul ezeken az új libegőkön a lábtartó az utas két lába közé záródik le, tehát lehetetlen kicsúszni a korlát alól, a lábtartó miatt.
Szóval itt valami nem kerek.
Csak azt tudom elképzelni, hogy a kislány vagy két ülés között ült, vagy valamelyik felnőtt térdén. Csak így lehet kicsúszni a korlát alól.
Az eredeti osztrák, fent belinkelt, hírben szerepel, hogy korán nyitották ki.
A korlát automata nyitását és zárását egy jel szabályozza, amit csak az állomáson kap.
El tudom képzelni, hogy vészhelyzet esetén, erő hatására kinyitható, mivel a szék nem lehet mindig az állomáson telepített jeladó közelében.
Ha többen hirtelen megemelik a korlátot a lábtámasszal, a kislány elveszítheti stabilitását.
Az is lehet, hogy az eredeti automata funkciót kikapcsolták. Ez egy automata, buborékos lift eredetileg, de például tegnap a buborék sem volt felszerelve a képek szerint.
Elnézést, újra megnéztem a videót.
Ez a libegő nem az újabbak közé tartozik. A 6 személyes ülésen csak 3 lábtartó rudazat van, és nem lábközé záródik, mint az újaknál. Itt valóban ki lehet csúszni a korlát alatt.
Mi pont ott voltunk,,,, a félreértések elkerülése végett ezen a felvonón nincs automata nyitás - zárás, a mellette lévőn van. Korán felnyithatták az ott ülők vagy csak kicsúszhatott a kisgyerek ezt nem tudjuk. Sajnálatos az eset, reméljük felgyógyil a kisgyermek.
Nem teljesen értem itt sem a cikkírót, sem a kommentelőket, akik elvileg a síelésben igen csak jártasak. Bár túl sok helyen nem fordultam meg, az osztrákoknál az összes lift kiszálló előtti oszlopán mindig ott van az az ábra zu/close felirattal és számomra teljesen egyértelmű az üzenet, hogy azon a ponton még tartsuk a korlátot lehajtva. Mindegy is, nem vagyunk egyformák, ahogy a sajnálatos baleset is mutatja...
Az utolsó előtti oszlopon levő tábla "close" épp arra figyelmeztet, hogy még tartsa zárva a korlátot. Szerintem a "close" és "open" annyira elterjedt, hogy sajnos már magyar boltokon is egyre gyakrabban ezt látni a magyar felirat helyett, nehéz félreérteni mit jelent....
Sajnos alig van aki elolvassa a használati utasítást (itthoni pályákon sem)
Ugyanis a videón is jól látható a piros-zöld Led-sor, úgy van beállítva, hogy amikor az utas a zöldre váltást látja, akkor nyissa fel a korlátot (itt nincs semmi automata, a két ledsor dőlésszöge adja az optikai váltást)
Elfelejtik, hogy ezek mivel lekapcsolódó székes berendezések, lelassulnak, és bőven van idejük kiszállni
Egyébként ez a "close" tábla a led-sor beépítésével egyidőben lett bevezetve. Addig csak az utolsó oszlopon volt "felnyitás" piktogram. Na ezt is félreértették, mert amint meglátták, előtte felnyitották, pedig az is azt jelentette, hogy az oszlop után nyisson csak.
Ez a használati utasítás el nem olvasása, ugyan az, mint a sí-kresz nem tudása,
A bukkanón teljes sebességgel átrongyolva elütik az alatta éppen elesett sízőt, majd a pálya üzembentartóját hibáztatják.
Szerintem a tábla igenis félreérthető.
A CLOSE az angolban cselekvésre ösztönző felszólító mód. Magyarul: ZÁRD vagy ZÁRD LE. Vagyis a tábla szerint valamit cselekedned kellene, de valójában itt még nem kell tenned semmit.
Magnum, kb. 100 sípályán van kinn ilyen tábla, csak amit én láttam. Nem akarok nagyon sarkosan fogalmazni, de nagyon hülyének kell lenni ahhoz, hogy valaki félreértse. Egyébként pont azért vannak ott, mert sok idióta sokkal korábban felnyitja, mint kellene.
bouquetk, én sem akarok sarkosan fogalmazni, de a nénikédet hülyézzed.
Ha nem tudod türtőztetni magad, és nem tudsz intelligens ember módjára hozzászólni a témához, akkor jobb ha befogod.
Remélem nem fogalmaztam sarkosan.
Magnum szerencsére nem te fogod megmondani, hogy mihez és hogyan szólok hozzá. Nem gondoltam, hogy te is azok közé tartozol akik nem tudnak egy triviális táblát értelmezni. Kb millió sízőnek ez gond nélkül megy.
Mielőtt még a fórumozó társak egymásnak esnek, megosztom a tapasztalatom.
Én kb 10 éve vagyok ezen a síterepen ismerem a pályát, ismerem a liftet.
Nem hiszem hogy a világító jelzésben kell a hibát keresni. Ahogy az előttem szóló is írja több 100 helyen van ilyen tábla. Megjegyzem nekem egyértelmű.
Rengetegen űznek abból sportot hogy már 1 oszlop távolságnál nyitják a korlátot. Hogy miért? Mert annyira magabiztosak, vagy nemtom. Azt goldolom, hogy többeteknek volt vészleállításban része.. Vicces hintaeffektus, de veszélyes.. van amikor még nekem is para... Ilyenkor simán ki lehet csúszni, főleg korlát nélkül.
De a lényeg, ez egy 6 üléses manuális korlátos lift, nem egy új darab de vannak ennél régebbiek is a hegyen.
Én személy szerint amikor gyerekekkel liftezek egész egyszerűen addig nem veszem le a lábam a biztonsági korlát lábtartójáról amíg be nem érünk a fogadó állomásba. Sőt általában középre ülök hogy jobbról balról elérjek mindenkit, a síbotomat kersztberekva próbálom őket kordában tartani. Eddig bejött. Rendszerint előre dölnek, lábuk nem éri el a labtartót, úgyhogy 4-5fő 10 év alatti gyerekkel liftezni nem egyszerű.
De a fenti történetben nem nekünk kell megállapítani a felelősséget, azt megteszik akikrie tartozik.
Véleményem szerint mindenből lehet tanulni és ha az alapszabályokat betartom akkor a baleset valószínűsége nagy mértékben csökkenthető.
Lassan ott tartunk, hogy mindent szabad ami nincs leírva, kiírva vagy mert nekem nem egyértelmű, sokan úgy tesznek mintha burokban nöttek volna fel.
Józan paraszti ész,,, széllel szemben nem pi.....lok, mozgó járműből nem ugrok ki, mikróban macskát nem száríttunk. ;)
Reméljük a kislány hamar felépül és a történtek nem szegik kedvét, újra síelni fog!!!!
bouquetk, én sem gondoltam, hogy ennyire nem tudsz viselkedni. Itt rajtad kívül mindenki normálisan el tudja mondani a véleményét, hülyézés és idiótázás nélkül is. Te miért nem tudod?
surfer, azt írod:
"Én kb 10 éve vagyok ezen a síterepen ismerem a pályát, ismerem a liftet."
Elfogadom, hogy te ismered a liftet, ezért neked egyértelmű a tábla.
De vajon aki először látja ezt a táblát, annak is ennyire egyértelmű?
Szerintem nem biztos.
A CLOSE felirat úgy is értelmezhető, mint egy figyelmeztetés, hogy le van zárva a korlát, és hamarosan nyitni kell.
De ez csak az én szerény véleményem. És nem tartom hülyének azt, aki nem ért velem egyet.
Bátorkodom megjegyezni!!!! Egy 5 éves kislány lezárt biztonsági korlát mellett is ki tud csúszni az ülésből, ha nincs kicsúszásgátló!!!!Egy 5 éves kislány izeg-mozog, forgolódik, ráadásul ha botja is van, mindkét keze a korlát alatt van. Alapszabálynak tartom: két 4-6 éves gyerek NE üljön egymás mellett, A botokat vegyük el! A gyerek NE akarja a lábtartóra helyezni a sílécét! Üljön az ülés tővében, a dereka is érjen a háttámlához! Tapasztalatból beszélek, az unokáim 8-6 évesek és rendszeresen járok velük.
Még annyit Kálmán és Magnum vitájához: Számtalanszor felvonóztam Veled Kálmán, és bár tudjuk, mit jelent a tábla mégis felnyitottuk utána a korlátot és nem vártuk meg a zöld jelzést. Igaz, akkor általában nem volt velünk gyerek!
Biztos volt ilyen Béla, de amint írtad: " tudjuk mit jelent a tábla". Másrészt az én hátamon gyakorlatilag mindig ott van a lavinazsák, még ha alkalmanként ez-az nincs is benne. Ezért nem annyira komfortos sokat úgy utaznom, hogy fel van nyitva. Főleg olyankor figyelek erre, ha nagyobb a mélység a kiszállás előtt. De ez a vita onnan eszkalálódott, hogy egyes vélemények szerint a tábla félrevezető, pont azt mutatja, hogy nyisd fel. Na erre írtam azt, amit írtam. Nyilván nem az itteni hozzászólókat minősítettem, nem is igazán értem, hogy miért vette valaki magára. De szerintem ez a kérdés bőven túl lett ragozva, úgyhogy én a magam részéről befejeztem.
Én még felvonóztam, amikor sehol nem volt ilyen tábla. Megmondom őszintén, amikor először megláttam, bizony, nekem dekódolnom kellett, hogy mit is akar ez jelenteni. Tehát nem érte el a célját, hogy bevezették, szerintem. A korlát idő előtti nyitását pedig mindig erőből próbálom megakadályozni, vagy ha ez nem sikerül a túl arrogáns útitársak miatt, akkor megkapaszkodok, nehogy egy vészleállítás esetén velük repüljek én is.
Nem szeretem ,ha idő előtt nyitogatják/általában a háló előtt/nem is engedem.Az is zavaró ,hogy kiszállás előtt fészkelődnek és kiülnek a szélére.A gyerekek kitudnak csúszni a régebbi lifteknél.Azért odáig ne jussunk el mint az USA-ban amikor a mikrókra rá kellett írni ,hogy macskát nem lehet benne szárítani!És ne osszátok egymást,inkább írjatok a síelésről bármit mind a kettőtöktől szívesen olvasok
fezso6, így van, ahogy írod. A régi lifteknél valóban ki lehet csúszni a korlát alól, de az újak már megoldják ezt a problémát, mert a lábtartó a láb közé záródik le.
Sokat libegőztem gyerekekkel és valóban nagyon vigyázni kell rájuk.
Én is csak a végén szoktam felnyitni a korlátot, de néha az is probléma, hogy valamelyik nem veszi le időben a lábát a lábtartóról, így nem tudom felnyitni, és a kiszállás kapkodásba fullad.
Ezért én azt szoktam csinálni, hogy még jóval a kiszállás előtt megemelem egy kicsit a korlátot, hogy kiderüljön, fel lehet-e nyitni, de még nem nyitom fel. Ha valaki rajta felejtette a lábát, akkor van idő levetetni, és a célban már biztosan kinyitható a korlát.
Két esetben szemtanúja voltam ilyen "késői" kiszállásnak, az is nagy eséssel járt.
bouquetk, ezt írtad: "De szerintem ez a kérdés bőven túl lett ragozva, úgyhogy én a magam részéről befejeztem."
Én veled már korábban befejeztem. De úgy látom, hogy te mégsem tudsz leszállni a témáról. Ráharaptál, mint egy pitbull, és nem tudod elengedni.
Egyébként az idézetek pontosak. A te szövegedet másoltam ki szó szerint.
Vagy a hülyézés és idiótázás után megpróbálsz hazugnak beállítani, aki elferdítette a hozzászólásodat?
Ezzel ne is erőlködjél, mert mindenki láthatja, hogy szó szerint idéztelek.
Én is adok neked egy jótanácsot. Azt javaslom, hogy nézzél mélyen magadba. Mert aki mindenkit hülyének, idiótának és hazugnak lát, azzal valami baj van.
Magnum én ezt írtam: "az én hátamon gyakorlatilag mindig ott van a lavinazsák, még ha alkalmanként ez-az nincs is benne. Ezért nem annyira komfortos sokat úgy utaznom, hogy fel van nyitva. Főleg olyankor figyelek erre, ha nagyobb a mélység a kiszállás előtt."
Ezt te így fordítottad le: "sokat úgy utaznom, hogy fel van nyitva."
Szerinted ez ugyanaz? Pont nem. Már már utaznék sokat diszkonfortban?
A tanácsaidat meg tartsd meg magadnak, én csak azt nézem idiótának aki szerintem az.
Én úgy gondolom, hogy az a CLOSED táblát szerencsésebb lenne a beszállás utáni figyelmeztetésként kitenni. A kiszállás előtti korai nyitás elleni figyelmeztetésül pedig a Magnum által javasolt KEEP CLOSED tábla lenne jobb. Persze, mindenki okos, mindig helyesen dönt és sohasem hibázik. Ennek ellenére a józan ésszel nehezen felfogható, érthetetlen balesetek vannak. Bokréta fórumtársunk meg szeret indokolatlanul "tüskés" véleményeket leírni.
Nem azt kellett volna a táblára írni, hogy CLOSE, hanem azt, hogy AUTOMATIC OPENING.
Egyébként nem értem, hogy mitől csúszott le a kislány. Ahol én jártam, ott is volt automatikusan nyíló libegő, de azt kézzel nem is lehetett kinyitni.