Ha megfelelő egészségben érem meg a 85-öt, az első adandó alkalommal (lehetőleg hazai) sípályán is megünnepelem. Mivel sűrűn hívom síző ismerőseimet síterep-előkészítő munkatúrákra, valamint a havas idényben sízni a Börzsönyben, adok egy rövid összefoglalót, miért teszem ezt.
Nem szükséges itt elismételnem, miért kívánatos és nemzetpolitikai jelentőségű a hazai síterepek működtetése és fejlesztése, mert a
Neidenbach Ákossal közösen írt könyvemben és számtalan újságcikkben ezt már kifejtettem.
Valamennyi hegységünkben szívesen sízek, hívom is erre a fiatalokat és az időseket, de kedvencem a rendkívül változatos sízést kínáló Börzsöny. Mit kínál ez a hegység, és a Berda József verse szerint „bűvöletes Nagyhideghegy?”
Rövid távon – elvileg már az idén is működhet
Nagy-Hideghegyen adott három lesiklópálya és öt sífelvonó – ebből jelenleg három működőképes, a pályák önkéntesek által lekaszálva, tehát elvben és elegendő hó esetén idén újra lehetne hódolni ott az alpesi sízésnek.
A sítérképen látható sífelvonók sajnos már évek óta nem működnek
Ha gyalogosan vagy (remélhetőleg az idén újra működő) síbusszal valaki följut Nagy-Hideghegyre (865 m) vagy a Csóványosra (935 m), akkor havon 5-600 m szintkülönbséget tud lesízni a völgybe.
700 m tszfm fölötti, a rádőlt fáktól és leszakadt ágaktól a Magyar Turista Egyesület önkéntesei munkájával megtisztított útvonalakon túrakötéssel, sőt közönséges lesikló-kötéses síléccel is remek túrák tehetők. Ezen utak többsége futóléccel is használható. (Ha lenne nyomfektető berendezés, akkor ez még élvezetesebb lenne.) A Magas Tax alatti alpesi rét és közvetlen környéke futóléccel is körbesízhető.
Középtávon (öt éven belül) megvalósítható
Az anyagi erőforrások és az engedélyek birtokában megvalósíthatónak látom a következő fejlesztéseket. A két nagy északi sípályát kiszolgáló, a 2014-es hatalmas fadőlésben komoly károkat szenvedett húzós felvonó helyreállításával Magyarország leghosszabb (1,6 km) és legnagyobb szintkülönbségű (225 m) lesiklópályája újra sízhető lenne. A helyreállítás során ezen a felvonón a vonszolórudak akár székekkel is fölválthatók, ezzel kényelmesebb és biztonságosabb lenne a használat, sőt mind a négy évszakban működhetne a lift.
Két kis víztározó létesítésével és hópótló berendezés kiépítésével az összes jelenlegi síterepen legalább 90 napos síidény lenne biztosítható.
A Börzsöny magasabb részeire - sokak örömére, mások szomorúságára – nyilvános közút nem vezet. Annak érdekében, hogy a turisták, télen a sízők nagyobb számban és gyorsabban juthassanak el a Magas-Börzsöny kilátó-pontjaihoz és síterepeihez, egy eminensen környezetbarát kötélpályát kellene építeni az inóci egykori kőbánya (vagy az alatta lévő autóparkoló) és a nagy-hideghegyi turistaház (esetleg az alatta lévő plató) között. Ha ez a felvonó két szakaszos lesz, és a felső szakaszhoz mesterséges hóval is megerősített sípálya tartozik, akkor a fővárostól egy órai utazásra (akár vasút-busz kombinációval) a Mátrával (Kékes és Mátraszentistván) és a Bakonnyal (Eplény) egyenrangú vagy még jobb, változatosabb sízés válik lehetővé.
A kitűnő (észak-keleti) fekvésű és zárt katlanban vezetett északi pálya meghosszabbításával 4 km hosszú és 350 m szintkülönbségű lesiklópálya alakítható ki. A déli oldalon hasonló paraméterekkel sísztrádává fejleszthetők a meglévő síutak.
Szerző: Jeszenszky Géza