A hétvégén ismét egy fantasztikus műszaki újdonsággal gazdagodott a tiroli Sölden síterepe. Az osztrák Doppelmayr cég által épített új felvonó ismét a csúcstechnikát hozta el. A síterep szerint ez jelenleg a világ legnagyobb kapacitású sífelvonója, vagyis óránként 4500 utas utazhat rajta!
A hegyállomás látványterve
Johann Obermoser, innsbrucki építész tervezte a Gaislachkogl lift jellegzetes hegyállomását 2009-ben. Az épület ismerős lehet a James Bond filmből (Spectre) is, amelynek néhány jelenetét itt forgatták. Az új lift, a Giggijoch, hegyállomását ugyancsak ő álmodta meg, és hasonlóan látványosra sikeredett. Na, de induljunk el lentről.
A völgyállomás látványterve
Maga a völgyállomás is több szempontból különleges. Kívülről úgy néz ki, mintha egy torony köré húztak volna fel egy teljes szintet. Ezt a szintet 13 méterrel emelték a földfelszín fölé. Két mozgólépcső vezet erre a szintre, amely természetesen könnyen elérhető a közeli fedett parkolóból. Ezen a szinten nyolc pénztár fogadja a vásárlókat.
Az új építkezéseknél lassan már megszokottnak mondható, hogy völgyállomás és a hegyállomás épületét is környezetbarát energiával fűtik, itt a föld mélyéből érkező geotermikus energiával.
A korábbi nyolcszemélyes kabinokat tízszemélyesekre cserélték. 134 ilyen kabin (az összes fekete, egy Ferrari piros kivételével) száguldozik majd a két állomás között. Érdekesség, hogy a hasonló befogadóképességű kabinosokhoz képest, itt sikerült még 20 centiméter további helyet hozzátenni, hogy az utasok kényelmesebben nyújthassák ki lábaikat. Kérdés, hogy mennyire érzik ezt az utasok?
Az első próbaút az új liften
Körülbelül kilenc perc alatt jutunk fel az alsó állomástól (1362 m) a felsőre (2283 m). Ezt a 921 méteres szintkülönbséget 2648 méter hosszan teszik meg a kabinok, egészen a határokat feszegető, 6,5 m/s (23,4 km/órás) sebességgel.
A leírt műszaki adatok következménye, hogy a kabinok óránként 4500 utast tudnak szállítani, amely a síterep szerint világrekord. Ez valószínűleg így is lehet, hiszen mi is csak két 4400 fő/órás kapacitású liftet találtunk más terepeken.
A hegyállomás a már említett tervezésű, acélszerkezetű, átlátszó falú építmény, amelynek felső részében tér pihenni esténként a már említett 134 darab kabin. A 200 méterre található vendéglőt egy földalatti alagúttal kötötték össze, amelyet sokan értékelnek majd cudar időjárásban.
A teljes lift szinte pontosan hét hónap alatt alatt készült el, április 18-án kezdtek neki és a fenti videó már november 18-án készült. Az új liftet ezen a hétvégén adják át a nagyközönségnek.