Az vitathatatlan, hogy Szlovákiában Chopok és a Magas-Tátra terepei fejlődnek a leggyorsabb ütemben. Mivel ezeknek a síterepeknek közös tulajdonosa van, talán nem kell azon csodálkoznunk, hogy a tavaly Chopok déli oldalán épített kabinost egy az egyben lemásolták és felépítették Tátralomnic felett az idén.
Sajnos én már elég idős vagyok ahhoz, hogy elmondhassam, utaztam az 1995 augusztusában átadott négyszemélyes lift első útjain, és azóta többször is. Ez a lift az elmúlt 18 évben velem együtt összesen 6 millió utast szállított télen-nyáron Tátralomnic és a Kőpataki-tó között. Még nyugodtan elközlekedhetne egy pár évig, ha egy kicsit jobban bírná a szelet.
A Magas-Tátra déli lejtői mint egy természetes szélcsatorna vezetik a nyugatról érkező szelet, szomorú extrém példája ennek a 2004 novemberi tarolás, amelynek a nyomait még sokáig fogjuk látni. Ennél kisebb szelek is sokat zavarták a síelést Tátralomnic környékén, volt olyan szezon, amikor 15-25 nap is kiesett, mert a liftek nem mehettek fel a Kőpataki-tóhoz. Hiába volt csodálatos idő a Lomnici-nyereg alatt, mégsem lehetett megközelíteni a fenti fekete és piros pályákat. Ez az idei szezontól változhat, mert a szélnek sokkal jobban ellenálló, akár 80 km/órás szélben is biztonságosan üzemelő kabinos liftet építettek. Az új 15 fős lift kiköpött mása lesz a tavaly Chopok-délen átadott kabinosnak.
A régi kabinost tehát lebontják, de csak a középső állomástól (Start), és innen indul majd az új kabinos is. Csak az összehasonlítás kedvéért, amíg a régivel óránként 900-an, addig az új lifttel óránként 2400-an utazhatnak. A régi kiskabinos továbbra is üzemel Tátralomnic és a Start állomás között, sőt a felső részen lévő oszlopait sem bontják le az idén, de ezen a részen már nem közlekedik. Az új lift érdekes módon keresztezni fogja a régi még el nem bontott lift útvonalát, a régi lift jobb oldaláról indul és a bal oldalára érkezik meg.
Balra az új lift, jobbra a régi
A liften kívül két újabb pályával is gazdagodik a síterep. A Kőpataki-tó felől eddig egy piros (5-ös) pályán lehetett lejönni a Start állomás irányába. Ez nem mindig volt egyszerű a kezdőknek. Ezzel a pályával párhuzamosan épült egy másik piros jelzésű (6-os Esicka) pálya, de ennek a lejtése enyhébb lesz az 5-ös pályánál. Csak félig-meddig beszélünk új pályáról, hiszen ez a pálya évtizedekkel ezelőtt már létezett, most ”csak” visszafoglalták a természettől.
Az új lift útvonala a hegyoldalban, kékkel az új piros pálya
A Start állomás alatti, a faluhoz közeli rész pedig egyre inkább a kezdők paradicsoma lesz, hiszen itt is egy új pálya épült. Itt kényelmesen lehet gyakorolgatni a modern liftek és kék pályák között. Természetesen mindkét új pálya 100%-osan behavazható lesz.
Fontos még, hogy a fenti 90 ülőhelyes vendéglő jelentősen kibővül, az idei szezontól már 250-en férnek el, plusz az erkélyen további 100 vendég gyönyörködhet majd a panorámában is.
A kabinos lift terheléses próbáit a múlt héten végezték. Összesen 19,2 tonnányi súllyal terhelték meg a liftet. A próbák és tesztek után kapják meg a használatbavételi engedélyt, valószínűleg december közepén.