Tavaly sokan csodálkoztak, hogy az eplényi Síaréna egy használt, Ausztriában már leszerelt ülőliftet vásárolt meg. Pedig a liftnek semmi baja, műszakilag és biztonságtechnikai szempontból is rendbe van, viszont jóval megfizethetőbb az ára, mint a teljesen új lifteké. Használt liftek vásárlása (Szlovákia kivételével) egyre gyakoribb az Alpokon kívül, már ezek a régi liftek is komoly fejlődést tudnak hozni egy síterep fejlődésében, ahogy láthattuk Eplényben, vagy ahogy a következő cseh példák is mutatják.
A híres alpesi terepek szeretnek új lifteket vásárolni, a régieket pedig továbbadni. Szerencsére a csehek, lengyelek és szlovénok előszeretettel vásárolnak használt felvonókat, így fordulhatott elő, hogy a cseh pályákon olyan lifteken ülhetünk, amelyek korábban Cortina d'Ampezzo, Kronplatz, Alta Badia, Bormio vagy a Pitztal-gleccser pályái mellett közlekedtek.
A 2000-ben kezdődött cseh vásárlásoknak már volt előzménye, 1995-ben a Dolomitokból vásároltak egy kétszemélyes ülőliftet, hogy kicseréljék a Ramzován működő egyszemélyes liftet. Két évvel később már egy kétüléses Doppelmayr érkezett Herlíkovicére. A nagy durranás 2001-ben kezdődött, azóta 49 új liftet adták át Csehországban, és ezekből 26 használt érkezett valahonnan. Főleg a 2005/2006-os szezon hozott nagy változást, ekkor 14 új liftet adtak, köztük négy használtat.
A használt liftek pedig érkeztek minden méretben és típusban. Ennek köszönhető Csehország legrövidebb ülőliftje Prkenném Dole síterepén. A kétülésesen nincs idő megmelegedni, mert csak 342 métert megy. Olyan is előfordult, hogy a cseh terepek egymás között adták tovább a használt lifteket. Ha az egyik helyen már kevés volt a kapacitás, a régi liftet eladták, és vettek helyette egy nagyobb használtat.
Ha valaki kételkedne benne, tényleg megéri használt liftet venni. Egy új lift kb. 60-100 millió cseh koronába (0,7-1,2 milliárd forint) kerülne, de egy használt már kijön 5-20 millióból (55-220 millió forint). A beruházás megtérülésére nagyon jó példa Lipno síterepe, ahol 2003-ban szerelték fel az első használt liftet. Azóta a forgalom annyira felpörgött, hogy öt évvel később a régi liftet leszerelték és három újat tudtak venni. Eplény tavalyi szezonja is jól példázza, hogy egy használt ülőszékessel is mennyivel több bérletet lehet eladni, mint korábban.
Tehát tíz év alatt 49 ülőszékes liftet állítottak forgalomba Csehországban, és ez még nem minden. Az idei fejlesztésekről szóló következő cikkünkből kiderül, hogy az idén is volt mit a tejbe aprítani Csehországban.