Val Gardena (németül Gröden) Dél-Tirol és a Dolomitok ismert síterepe, amely úgy hirdeti magát, hogy a világ legszebb hegyeinek a legjobb síterepe. Az idén olyan kabinost építettek, amelynek egész Olaszországban sincs párja, falja a sorokat, óránként akár 3450 főt tud szállítani a tízszemélyes kabinos.
h i r d e t é s
A Piz Seteur négyszemélyes ülőlift 20 évvel ezelőtt épült. A helyén a legmodernebb műszaki megoldásokkal épült meg a minden kényelmi igényt kielégítő tízszemélyes kabinos. A beruházás nagyságát az árcédulája is mutatja, csak ez az egy lift 18 millió euróba (kb. 5,6 milliárd forint) került.
Az új lift (1789-2102 méter) abból a szempontból is fontos lehet, hogy könnyebb becsatlakozni a Sella Ronda síkörbe. A háromállomásos új lift középső állomása egy másik ülőlift (Gran Paradiso) közelében található. Az már a nyár zenéje, hogy ezen a liften már a kerékpárt is fel lehet vinni a hegyre. Sőt, egyszerre akár hármat is a nyáron nyíló Bike Parkba.
Beszállás hat kabinba 90 másodperc alatt
A völgyállomás érdekessége a beszállítás. Az üzemeltetők szerint a kabinok "aszimmetrikus banánhoz" hasonló útvonalon érkeznek a beszálláshoz. A kialakításnak köszönhetően egyszerre hat kabinba lehet kényelmesen beszállni. Ez azt jelenti, hogy kabinonként tíz ember, vagyis hatvanan tudnak egyszerre beülni 90 másodperc alatt.
A kabinok a Leitner korábbi csúcsliftjeinél (Stubai vagy Zermatt) is használt üvegfalú, kilátást nem akadályozó gondolák, csak egy kissé megnövelt méretben. Az új modell, a Symphony 10, ezen a síterepen került drótkötélre először. A 90-es szám itt is előjön, az ajtók ilyen szélesre nyílnak centiméterben, hogy kényelmesebb legyen a ki- és beszállás. Ezekből az átlagosnál szélesebb és magasabb kabinokból 77 közlekedik az 1456 méteres úton. Talán mondani sem kell, az ülésfűtést sem spórolták ki.
Az új kabinok
A középső állomás is tartalmaz meghökkentő mérnöki megoldásokat, amelyekből az utasok csak annyit érzékelnek, hogy a szokásosnál halkabban és kevesebb rázkódással közlekednek itt a kabinok. Baleset esetén, még a legrosszabb forgatókönyv beálltakor is, ide tudják biztonságban visszahozni a kabinokat, valószínűleg ennek "érzékeléséről" azért sokan lemondanának.
És ha már olaszokról van szó, természetesen nem mehetünk el szó nélkül a design mellett. A kék színeket, a kabinokhoz passzoló tervezést, valamint az állomások terveit két ismert olasz tervezőiroda készítette.
Völgyállomás a szálloda mellett
Maradt még ezen felül is fejlesztés a 2017-2018-as szezonban, amit még említsünk meg röviden. A Sasso Levante ülőlift kapacitását 2200-ről 2600-ra emelték. A mellette található pálya új hóágyúkat kapott.
A Col Raiser pályát kissé átalakították. Szélesebb és egyenletesebb lett az új szezonra. A pálya mellé új hóágyúk kerültek.
A Secada rész hóágyúzását segíti egy új, föld alá épített, 5000 köbméteres víztároló.
Az Ortisei részen található Furdenan húzóliftet kicserélték egy új csákányosra, 100 méterrel hosszabb nyomvonalon.